Как да разберем дали децата ни развиват говора си по здравословен, „съобразен с възрастта“ начин?
Речта е различна за всеки. Има обаче някои основни етапи, които трябва да се вземат предвид.
Основни моменти
Може би сте забелязали, че повечето деца се затрудняват с някои звукове, когато са малки: например звукът Л или Р. И двата могат да звучат като “уъ”. В началото това е нормално. Проследявайте детето си спрямо тези основни етапи, за да сте сигурни в правилното му развитие, както и за да се насочите към логопедична консултация за детето ви, когато това е необходимо.
Между 12 и 24-месечна възраст (1-2 години) детето трябва да може да произнася добре няколко съгласни звука. Най-често срещаните са „б“, „м“, “п”, “г”, “к”, “н”.
На възраст между 2 и 3 години детето следва да има в речника много повече звукове, както и думи, които звучат все по-ясно. Някои думи все още може да са неясни, но обикновено може да се проведе кратък разговор.
Едно от нещата, които са трудни за родителите, е да коригират говора на детето си, когато то се затруднява. ASHA (American Speech-Language-Hearing Association) посочва, че е по-важно да насърчаваме децата си да говорят, отколкото постоянно да ги коригираме. Знам, че когато се опитвам да поправям децата си, те по-често се отказват и решават изобщо да не ми говорят. Ако детето има само леко забавяне в говорното развитие, поддържането на разговор с него ще му помогне да се научи да формулира по-добре изказванията си. Ако то има сериозно забавяне в говорното развитие, поддържането на разговора с него ще ви помогне да го разбирате все по-добре, както и да осигурите на детето си помощта, от която то се нуждае, за да започне да комуникира успешно и лесно.
Когато детето навърши 3 години, а може би дори 2,5 години, то следва да може да използва до 300 думи, които повечето хора да разбират. Ако детето използва по-малко от 100 лесно разбираеми думи, то може да има забавяне в езиково-говорното си развитие. Едно от чудесните неща в нашето общество е, че има много хора, които могат да помогнат. Специалистите искат да помогнат на детето да успее толкова, колкото и вие искате то да успее. Логопедите, специалистите по ранна интервенция и педиатрите – всички те разполагат с ресурси и техники, с които да ви съдействат да помогнете на детето си.
Забелязах, че много онлайн източници разглеждат говора и езика едновременно в рамките на едни и същи статии. Важно е да се знае, че говорът е начинът, по който човек образува думи, звученето на самите думи, звученето на гласа на човека, дали човек се затруднява при някои звукове, или не. Езикът е начинът, по който човек предава мислите си или разбира това, което е чул/ прочел. Въпреки че говорът и езикът си партнират, те също така са и независими.
Какво може да доведе до забавяне?
Понякога децата имат анатомични или двигателни затруднени, свързани с подвижността на говорните органи, които могат да причинят забавяне на говорното развитие. В някои случаи те се затрудняват да разберат как да накарат езика, зъбите и устните си да работят заедно, и то както трябва (нарушения на планирането и координацията). Понякога децата чуват думите неправилно, което ги кара да ги произнасят неправилно – те говорят така, както чуват. Всички тези фактори могат да бъдат диагностицирани от специалист. Логопедите могат да помогнат на децата, които се борят с тези предизвикателства, да ги преодолеят или да препоръчат други начини/способи за решаване на проблема.
Ако се притеснявате за говорното развитие на детето си, не се колебайте да потърсите консултация с логопед, за да го подкрепите възможно по-пълноценно и навременно.
Източник: https://ilslearningcorner.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Филка Караланова