
1. Предизвикайте интереса на детето, като самите вие участвате в играта, използвайки пространствена лексика
Проучванията сочат, че децата имат най-голяма полза от конструкторите, когато някой им показва как да строят с тях. За децата също е полезно да обсъждаме с тях идеите за пространството.
2. Насърчавайте общите проекти
Малките деца понякога имат нужда от помощ в началото. Постарайте се да ги предразположите, като играете с тях.
3. Поставяйте предизвикателства с конкретни задачи за конструиране
Импровизираните игри са важни, но както видяхме, децата извличат големи ползи, когато строят по шаблон. Като начало предложете на детето конкретна структура, която да построи. Може за вдъхновение да използвате картинки или скици, по които да се водите.
4. Не забравяйте, че въображението в важен компонент дори в игрите с конструктор
Конструкторите са свързани с механика, така че лесно ги асоциираме само с развитие на практически инженерни умения. Децата обаче имат полза и от въображението и илюзиите.
Например, експериментите показват, че децата стават по-изобретателни, когато слушат истории за вълшебства (Съботски и колектив, 2010). В предучилищна възраст, ако насърчаваме децата да участват в игри с измислици, вълшебства и преструване, ние им помагаме да развият по-добри изпълнителни функции, като например контрол на импулсивността (Тибодо и колектив, 2016).
Дори игрите на детето ви да са насочени повече към въображението, отколкото към инженерството, то пак извлича големи ползи в когнитивно отношение.
5. Предизвикайте интереса на детето към конструкторите, като му дадете играчки-персонажи и други пособия
Може би детето няма желание да строи. Вземете пример от експеримент, свързан с езиковите способности при най-малките. Учените не просто дават на децата конструктори, те им дават също така аксесоари в подходящ размер, като например човечета и колички. Тези играчки дават на децата идеи какво да построят (например обор за кравата-играчка) и ги насърчават да се преструват.
6. Комбинирайте конструкторите с приказки
Изследователката Джейни Хайзнер използва конструктори и аксесоарите към тях, за да илюстрира части от приказките, които чете на деца в предучилищна възраст (Хайзнер, 2005). След всяка приказка децата получават реквизит. Този подход подпомага игрите с преструване и дава на децата идеи какво да построят.
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Гергана Пламенова
Източник: https://www.parentingscience.com