
Трафикът в пиковите часове, гладните деца и планините от домашни задачи правят седмичните дни стресиращи за всеки родител. За родителите на деца с дефицит на вниманието (ADHD или ADD), часовете след училище до лягане могат да бъдат съкрушителни.
Следните няколко стратегии са разработени от експерти и тествани от семейства, за да помогнат на родителите на деца с ADHD да управляват тези хаотични вечерни периоди.
1. Фокусирайте се върху храненето след училище.
Някои проучвания показват, че храненето засяга поведението на децата и може да намали или увеличи симптомите на ADHD.
Например твърде много захар и изкуствени оцветители могат да направят някои деца с ADHD по-хиперактивни.
Пригответе здравословна закуска, когато детето ви се прибере от училище. След дълъг ден в училище, където обядът може да е торба с чипс и сок, последното нещо, от което децата се нуждаят, е повече нездравословна храна. „Избягвайте закуски с високо съдържание на прости захари и мазнини; вместо това изберете храни с високо съдържание на хранителни вещества”, съветва Лора Дж. Стивънс, основател на Nutrition in Action, Inc.
Хранителните закуски биха могли да бъдат пълнозърнести крекери с натурално фъстъчено масло и ябълка; парче студена пуйка или шунка и портокал; банан и ядки (орехите са особено хранителни, тъй като съдържат омега-3 мастни киселини, които могат да подобрят симптомите на ADHD).
По същия начин това, което сервирате за вечеря – и кога го сервирате – може да повлияе на вечерното поведение на детето ви. Ако детето ви се прибере рано вечерта – да речем, пет или шест часа – след спорт или извънкласна дейност, помислете за вечеря на масата веднага щом влезе. Храненето ще помогне да се поддържа нивото на кръвната захар, което може да установи фокус и внимание. Целта е осигуряването на храни, богати на хранителни вещества.
„Човешкото тяло е най-удивителната химическа фабрика, създавана някога”, казва Стивънс, автор на „12 ефективни начина да помогнете на вашето дете с ADD / ADHD” (Ейвъри). „То приема около 40 до 50 хранителни вещества и произвежда повече от 100 000 химикали! Ако не получи правилните хранителни вещества в правилните количества, няма да функционира нормално.”
Стивънс предлага следните възможности за вечеря:
- Салата от смесени зеленчуци с дресинг, приготвен с масло от рапица; пълнозърнести тестени изделия и сос с месо; пълнозърнесто руло; сезонна салата от пресни плодове за десерт; обезмаслено мляко.
- Салата от пресни плодове; печена сьомга или друга риба; печен сладък картоф или бял картоф; зелен зеленчук на пара; сладолед без захар и оцветители за десерт.
- Печено пиле; подправен кафяв ориз; морковени пръчици и броколи на пара или друг зелен зеленчук; диня за десерт.
2. Помислете за ранни вечерни медикаменти.
По-продължително действащите медикаменти за симптоми на ADHD обикновено са за предпочитане пред краткодействащите медикаментозни стимуланти, тъй като не изискват дозиране през учебния ден.
Много деца обаче имат проблеми с фокусирането в късния следобед и вечерта, когато лекарствата им спират да действат. Д-р Катлийн Надо, съосновател на сега затворения Национален център за момичета и жени с ADHD, е съгласна. „Най-трудно е да се съсредоточите, когато сте уморени в края на деня, а това е особено трудно за деца с ADHD”, казва Надо. „Лекарствата с кратко действие могат да се използват за подобряване на фокуса, когато лекарствата с дълго действие спират да действат.”
Говорете с лекаря на детето си за предписване на краткотрайно вечерно лекарство, често наричано „бустер доза”. Имайте предвид обаче, че времето на дозиране на лекарства за ADHD е от решаващо значение. „Родителите ще трябва да експериментират, за да знаят колко късно следобед могат да прилагат краткодействащ стимулант, който ще изчезне точно навреме, за да може детето да заспи”, съветва Надо.
3. Създайте своя собствена рутина.
Създаването на рутина, която работи с уникалните нужди на детето ви, е от решаващо значение за управлението на вечерния хаос. Например, някои семейства установяват, че повишената емоционалност и импулсивност правят довършването на домашната работа вечер трудно. Ако случаят е такъв, експериментирайте с графика на детето си. Опитайте да правите домашна работа по различно време или да я разбивате на малки части. Друга стратегия е някой да седне в стаята с детето, да чете книга или да се занимава с друга тиха дейност; осигурява успокоение на детето.
Разяснете рутината, като създадете диаграма или плакат с детето си. Накарайте го да напише думи или да нарисува илюстрации (или да използва снимки от списания) за нещата, които трябва да бъдат постигнати този ден: нахрани кучето, отиди на тренировки по футбол и помогни в приготвянето на вечерята.
4. Бъдете реалисти.
Често срещан източник на фрустрация на родителите е продължителността на времето, необходимо на детето да изпълнява задачи. Някои деца могат да си вземат душ, да измият зъбите и да се облекат в пижама за 30 минути, но може би детето ви не може.
Трябва да имате разумни очаквания относно това, което детето ви може да прави самостоятелно и кои задачи се нуждаят от вашето активно участие. Доктор по медицина Лорън Брасуел, клиничен детски психолог, е съгласна, че реалистичните очаквания помагат на вечерта да стане по-гладка. „Виждам, че семействата се борят с това, което могат да променят и с това, което трябва да приемат”, казва тя. Ако отнема по-дълго време на детето ви да премине през вечерните задължения, това е точно така. „Научете симптомите на ADHD, за да можете да имате точни очаквания за детето си и за себе си”, предлага Брасуел.
5. Бягане. Скачане. Ритане.
За някои деца с ADHD е трудно да се справят с домашните или задълженията веднага след училище. Един от начините за възстановяване на фокуса е чрез упражнения. „Доказателствата показват, че 20 или 30 минути упражнения, разходка, игра в задния двор, скачане, могат да помогнат на детето да се съсредоточи за около 45 минути до час след това“, казва д-р Джон Рейли, доцент по клинична психиатрия в Харвардското медицинско училище. „Това трябва да е нещо забавно, занимание, което детето прави с приятели или с вас.”
6. Давайте чести отзиви.
Децата с ADHD често са импулсивни в училище, което ги прави цели за порицания и неодобрение от страна на учителите. У дома детето ви се нуждае от допълнително насърчение и честа обратна връзка, за да противодейства на негативните коментари.
За да избегнете борбата за власт родител-дете, поставете по-малко устни изисквания. Вместо да казвате на детето си какво да прави (което често се възприема като заяждане), използвайте невербална реплика. „Децата с ADHD могат да се впуснат в определени поведения и да загубят фокус, но родителите често могат да ги пренасочат с обикновена невербална реплика”, казва Лин Рийвс Грифин, автор на „Преговори: Как да върнете обратно родителския си авторитет без наказания?” Грифин предлага да подадете на детето си наострен молив или леко да почукате с пръст по листа му, когато е разсеяно. „Когато родителите използват невербална обратна връзка, това помага на децата да се фокусират бързо. Това е обнадеждаващо за дете, което се бори”, казва Грифин.
Когато детето ви направи нещо, което помага вечерта да протече по-гладко, признайте неговия принос. Децата се чувстват оценени, когато техните действия са оценени. Използването на фрази като „Благодаря за помощта” или „Оценявам твоето съдействие”, това кара детето да се чувства добре със себе си.
7. Запазвайте спокойствие.
Децата с ADHD процъфтяват, когато са заобиколени от възрастни, които осигуряват ред и баланс – тези, които предлагат успокояващо присъствие сред хаоса. За съжаление, много от нас носят голям червен бутон на предната част на ризата си, който гласи: „Натиснете тук, за да видите как експлодирам.“ И децата го натискат толкова често, колкото могат. Понякога децата с ADHD стават толкова разпалени, че искат други да се присъединят към тях в техния хаос.
Хал Едуард Рункел, автор на „Родителство без крещене: Революционен подход за спокойно и хладнокръвно отглеждане на деца“ , е съгласен, че спокойствието започва от родителите.
„Децата следват нашия пример по-добре, отколкото следват нашите думи“, казва Рункел.
„Нито едно дете не реагира добре на хаоса, а тези с ADHD имат още по-големи затруднения с разстройството.“
Рункел предлага следните стратегии за поддържане на спокойствие: В разгара на изблика на детето заради домашните си представете себе си като филмов актьор. Как бихте искали да видите как се държите? Или си дайте разрешение да действате глупаво, за да разчупите напрежението. „Може би това означава да закачите въображаема бронежилетка, преди да разговаряте с детето“, предлага Рункел. Лекотата в отношенията може да е това, от което се нуждаете, за да обуздаете емоциите си – и може да е толкова изненадващо за вашето дете, че да донесе успокоение.
8. Използвайте стратегии за сън.
За много деца и юноши с ADHD, добрият сън е само мечта. Сънят на децата често може да бъде нарушен от психическо и физическо безпокойство. Всъщност лошият сън е отличителен белег на ADHD. Не е изненадващо, че семействата винаги търсят решения и стратегии, за да помогнат на детето си да легне в разумен час.
Ако детето ви приема лекарства, потърсете „прозореца за сън“ – времето, когато заспива с най-малко трудности. „Това е период от около два часа след изчезването на забележимите ефекти на лекарствата, но през който има достатъчно стимулиращ ефект, за да се предотврати нервността и хиперактивността на умa без медикаменти“, казва Глен Хогард, треньор по ADHD.
Помислете и за използването на ADHD-удобен будилник, за да сигнализирате времето за лягане. „Работя с родители, за да разработя рутина за тяхното семейство. Обикновено започва с топла вана, измиване на зъбите и някои леки техники за разтягане или успокояване на дишането“, казва Хогард. Той предлага малко четене на светлина, преди светлините да изгаснат. „Ако установите рутина за лягане, помагате на детето си да подготви ума и тялото си за добра нощна почивка.“
9. Внимавайте с думите си.
Когато конфликтните приоритети се сблъскат, родителите често се чувстват съкрушени. Това води до груби думи или остър тон на гласа. Начинът, по който говорим с дете, влияе върху това как то възприема себе си. Когато кажете на сина си, че е импулсивен, му поставяте етикет, така че, вероятно, той ще продължи да действа по този начин, обяснява Рункел. „Когато се борите срещу поведението му и му кажете да се контролира, поведението му се влошава. Той става открито импулсивен“, казва Рункел. Важно е родителите и хората, които се грижат за децата да спрат да ги етикетират. Фокусирайте се върху нещата, които можете да контролирате – вашето поведение и отношението ви към детето ви.
Ето няколко примера:
- Вместо да казвате: „Вбесяваш ме“, кажете „Тази ситуация ме ядосва“ или „Тази вечер ми е трудно с всичко това. А на теб? „
- Вместо да кажете „Тази вечер си малко извън контрол“, опитайте „Нека се опитаме да намерим нещо, което да успокои и двамата тази вечер“ или „Нека да си вземем почивка и да послушаме малко музика или да потанцуваме малко“.
- Вместо да казвате: „Изглеждаш разсеян“, опитайте „Нека работим върху намирането на начин да се съсредоточим“ или „Знам, че домашното не е забавно, но трябва да го свършим. Така че нека се съсредоточим.“
- Вместо да казвате „Правиш бъркотия“ или „Ставаш малко небрежен“, опитайте „Искаш ли малко помощ?“ или „Как мога да ти помогна да изчистиш това?“
- Вместо да казвате: „В гардероба ти няма чудовища, просто си лягай“, опитайте „Много деца имат страшни сънища. Как искаш да се отървеш от чудовищата?“ или „Какво ще кажеш да остана в стаята известно време, докато заспиш?“
Преминаването през седмичните дни отнема упоритост и изключително търпение. Когато натискът взима най-доброто от вас, съсредоточете се върху крайната си родителска цел. Д-р Брасуел казва:
„Научете детето си да бъде самодостатъчно и запазвайте любяща връзка родител / дете на всяка цена.“
Отглеждане на дете с ADHD: Съвети от родители
„Приготвям малка хладилна чанта, пълна с питателна храна и вода всеки следобед, така че децата да имат какво да ядат, докато шофираме за занимания след училище.“ – Ш. А.
„Много е важно синът ни да си свърши домашното преди изчерпване на действието на лекарството. След като то спре да действа, работата ще отнеме два пъти повече време.“ –Дж. Л. К.
„Ние следваме една и съща рутина от ден на ден. Децата ми знаят какво да очакват и го намират за много успокояващо.“ –Л. К.
„Помагам на децата си с домашните, щом се прибера от работа, защото им отнема два пъти повече време от повечето деца. Просто е така.“ – Х. М.
„Излизането навън сред природата винаги е приоритет. Разхождаме се, караме колелета, гоним пеперуди или водим битки с маркуча. Важното е да си навън и да останеш активен.“ – С. М.
„Когато се случи рутината ни да се промени, сутрин предупреждавам, така че децата ми да знаят какво да очакват. Важно е да ги държите в течение.“ – Д. Н.
„Йогата ми помага да забавя темпото преди тежка вечер.“ – Х. А.
„Времето за лягане е много по-лесно, тъй като изключихме телевизора. Децата ми са по-склонни да играят тихо, да четат или да пишат, докато наближава изгасянето на светлините.“ – Е. М.
Източник: www.additudemag.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Виктория Машева