
Няколко специфични за възрастта симптоми на дискалкулия, за да разберете как това малко известно състояние може да повлияе на вашето дете.
Идентифицирането на симптоми за специфични затруднения в ученето и разграничаването им от свързани състояния, като синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието (ADHD) например, е предизвикателна задача дори за специалистите. Това е особено вярно за дискалкулията – малко известно обучително затруднение, което касае уменията по математика. Много деца (не само тези с дискалкулия) смятат математиката за трудна и скучна, а при наличие и на ADHD – съсредоточаването върху формули или последователност от изчисления върху цял лист от тетрадката става направо невъзможно.
Но дискалкулията е много повече от неприязън към математиката. Особеност в мозъка на вашето дете,най-вероятно в париеталния лоб, прави логическите модели на мислене, необходими за обучението по математика, объркващи и болезнени. Ако идентифицирате признаците навреме и предоставите на детето необходимата помощ – ще успеете да му помогнете да компенсира ограниченията, които мозъкът му поставя, и да развие нужните в математиката умения.
Симптоми за дискалкулия в дома и семейното ежедневие
Проблемите с математиката са сериозна неприятност за детето не само в училище. Математиката е навсякъде около нас и ежедневните ситуации, които изискват разбиране и боравене с цифри и стойности, затрудняват детето и в игрите, и в боравенето с пари, и дори в способността му да планира времето си.
Ако изпитвате съмнения – вгледайте се за наличието на тези специфични за различните възрасти симптоми за дискалкулия.
В предучилищна възраст:
- отказва да брои;
- затруднява се да преценява броя на предметите (носи ви две кубчета, а сте поискали пет);
- затруднява се при сортиране на обекти по цвят, форма или тип;
- не разбира как тече времето (оплаква се, че сестра му е в банята “от часове”, а са минали само няколко минути);
- не запомня телефонния номер или адреса си.
В началното и средното училище:
- не проявява интерес към математически и свързани с цифри игри
- не успява да направи връзка между числа и символи и количества и посоки;
- не умее да борави с пари (на касата подава шепа с монети вместо да избере няколко за конкретната сума);
- не разбира колко е часа, когато гледа аналогов часовник (тип стенен или класически ръчен);
- има затруднения с почерка;
- не може да разпределя предмети на принципа дясно-ляво;
- не обича да ходи на нови места без вас и не проявява любопитство към непознати места.
Гимназиален етап:
- има погрешна преценка колко ще струва нещо или колко време ще отнеме пътуване;
- не успява да се придържа към определен бюджет;
- не запомня телефонните номера и адреси на приятели;
- по време на ежедневни разговори избягва теми, свързани с математиката;
- често пропуска важни събития или закъснява.
Симптоми за дискалкулия в училище
За разлика от дислексията, дискалкулията е малко известно обучително затруднение и дори училищните педагози може да не разпознаят предупредителните знаци за наличието на това състояние. Ако учителят на вашето дете ви казва, че „не е с математическо съзнание“, или че показва много по-голяма съпротива от връстниците си, помолете преподавателя да се вгледа в следните възможни симптоми:
В предучилищна възраст:
- не запомня прости числа като телефона за спешни повиквания 112;
- непрекъснато пита кога ще има междучасие или почивка за обяд (често като първо нещо сутринта) и изглежда объркано от отговора;
- не се ориентира кога започва и свършва учебният ден;
- затруднява се да обединява предмети по признак или да съставя равни по брой групи.
В начално и средно училище:
- чувствително изостава по математика от връстниците си – все още се бори със събирането, докато останалите вече напредват със задачи за умножение;
- не запомня прости математически правила;
- все още си помага като брои на пръсти, а връстниците му вече са спрели да го правят;
- не разбира лексиката и термините, с които борави математиката, и често не разбира задачи с думи;
- не разпознава модели и последователности;
- не разбира информация, поднесена с графики или диаграми;
- не подрежда правилно едно под друго числата при задачи за събиране и изваждане.
Гимназиален етап:
- използва калкулатор дори за прости изчисления със събиране и изваждане;
- изостава чувствително спрямо съучениците си – все още усвоява основни понятия, докато останалите се включват в курсове по математика за напреднали;
- не харесва, че различните часове се провеждат в различни стаи и често бърка класната стая, в която трябва да влезе за следващата дисциплина;
- често закъснява за час.
Ако смятате, че детето ви проявява симптоми на дискалкулия – не се колебайте и възможно най-бързо потърсете преподавателите в училището за официална оценка как се справя детето ви! Независимо на каква възраст е детето, училището може да осигури съответното съдействие, с което да му бъде помогнато да разбере математиката и да се движи в еднакво темпо с останалите деца.
Източник: https://www.additudemag.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Благовеста Симеонова
Редактор: Люкия Трифонос