Дисциплинирането на децата е една от най-важните и трудни задачи на родителите. Често е лесно да загубят от поглед факта, че целта на дисциплината е децата да научат кое е правилно и кое погрешно: наистина думата „дисциплина“ идва от латинската дума “discipline”, която означава „инструкция“.
За дисциплината е важно да се знае, че няма техника, която да работи всеки път, за всяко дете и във всяка ситуация. Ефективната дисциплина изисква адаптиране към възрастта и темперамента на детето, неговото поведение и обстоятелствата. Експертите препоръчват на родителите да използват положителна дисциплина толкова повече, колкото е възможно. Това, което следва, са някои общи принципи на положителна дисциплина, които могат да помогнат на родителите да решат как да реагират на поведенията на децата си.
Похвалете доброто поведение
Изглежда контраинтуитивно да се включва дисциплина, когато едно дете прави всичко правилно, но родителите трябва да го „възнаградят“ с похвала, прегръдки или дори усмивка, за да покажат, че оценяват това, което прави. Просто помислете как се чувствате като възрастен да бъдете похвалени за добре свършена работа – похвалата ни помага да се чувстваме горди с нашите избори и способности и прави по-вероятно отново да покажем същото поведение. Децата се влияят от вниманието на своите възпитатели. Ето защо не трябва да е изненада, че децата, които получават внимание (т.е. дисциплина), само когато се държат лошо, ще продължата да действат така, за да могат да получат поне някакво внимание от възрастните, та дори и отрицателно. Ако вместо това, обръщаме на децата положително внимание и ги хвалим, когато се държат по начини, които ни харесват, ние правим много по-вероятно те да повтарят това поведение.
Кажете на децата какво поведение очаквате предварително
Децата непрекъснато се запознават с нови хора и ситуации. Ако ги оставим сами да открият как е редно да се държат, може да преценят погрешно ситуацията и например да си помислят, че е ДОБРЕ да говорят силно в кино или да избутат дете от люлката, защото им пречи да се люлеят. Вместо това родителите могат да кажат на децата какво поведение очакват, преди да стигнат до тази ситуация. При проучване е установено, че децата много по-рядко се тръшкат в магазин за хранителни стоки, ако родителите предварително са им обяснили какво поведение очакват от тях, когато влязат там.
Подготовката на децата предварително, особено за нови ситуации, им помага да разберат какво се очаква и така може да се избегне необходимостта от дисциплина за неподходящо поведение.
Обяснете на детето какво и как „да прави“, а не какво и как „да не прави“
Дисциплината е успешна, когато децата са научили какво да правят в определена ситуация. Само да им кажете какво да НЕ правят не е достатъчно. Лесен начин да се уверите, че давате на децата ясни указания е да оформяте инструкциите си като изявления от типа: „Направи!“, вместо като „Недей!“. Например, вместо да кажем: „Не грабвай играчката на сестра си!“, можем да кажем „Моля, попитай сестра си дали може да играеш с играчката ѝ!“ и така да предоставим на детето нов и по-успешен подход към тази ситуация.
Разглеждайте лошите поведения като „грешки“
Децата не винаги правят най-идеалните избори. Отново трябва да помним, че те все още се учат как да се държат и понякога правят грешки, което не означава да се случват лоши неща, а че правят този избор, защото не са в състояние да предвидят дългосрочни негативни последици. Децата много рядко правят нещо, само за да ни ядосат. Ако определяме избора на детето като „грешка“, а не като „лошо поведение“, това ще ни помогне да разгледаме перспективата от неговата гледна точка и да помислим защо е направило този избор. Положителната дисциплина включва подпомагане на децата да разберат какви други избори биха могли да направят и защо биха били по-добри в бъдеще.
Не се фокусирайте върху дребните неща
Наистина ли има значение дали чорапите на детето са различни? Или ако си измият зъбите, преди да си облекат пижамата? Родителите могат да избегнат много конфронтации ако пропускат нещата, които наистина нямат значение в дългосрочен план. Допълнителното предимство е, че така позволяваме на децата да опитат да направят избор, когато залозите са сравнително ниски. Дисциплината се състои в това да помогнете на децата да се научат как да правят добър избор. Родители, избирайте вашите битки!
Избягвайте наказания и особено пляскане
Когато мислят за „дисциплина“, много родители мислят за „наказание“. Въпреки че наказанията казват на децата какво поведение е било погрешно, те не казват на децата защо това поведение е било грешно или какво да правят вместо това. Една често срещана форма на наказание, пляскането, е особено вредна, защото дава неволен урок, че хората могат да използват физическа сила, за да накарат другите да се държат така, както те искат. Освен това пласкането учи децата да се сдържат, когато родителите са наоколо, за да се избегне удар, но не ги учи защо трябва да се държат по подходящ начин, когато родителите не са там. В допълнение, стотици изследвания са установили, че пляскането увеличава риска от поведенчески и психични проблеми. То не е ефективно, потенциално е вредно и учи децата на грешни уроци.
Прекарвайте повече време с децата си
Родителите ще имат най-много успехи с дисциплината на децата си, ако имат близки и топли взаимоотношения с тях. Като възрастни е много по-вероятно да изпълним скучна задача ако бъдем попитани от мил и разбиращ шеф, отколкото от лош, взискателен и неприятен шеф. Не е изненадващо, че децата са същите. Ако отделим време за изграждане на положителна връзка с децата си, когато потрябва, можем да се възползваме от тази „банка“ на добри чувства, например, когато трябва да коригираме тяхно погрешно поведение. Четенето на децата преди лягане или разговорът с тях за деня им в колата са малки начини, по които родителите могат да прекарват време с тях, за да засилят връзката помежду си.
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Луиза Попова
Източник: Discipline Shouldn’t be Punishing – for the Child or the Parent – InfoAboutKids
Редактор: Милена Божинова