
От
Д-р Мона Амин,
Медицински редактор
Д-р Тайра Тенисън Франсис,
08 Септември, 2021
Д-р Мона Амин, доктор по медицина и сертифициран общопрактикуващ педиатър, основател на Peds Doc Talk и майка на 2-годишния Раян. В поредицата ни „Попитайте д-р Мама“ д-р Амин споделя какво мисли за времето, прекарано пред екрана, в качеството си на лекар и майка.
Определянето на времето, което детето трябва да прекарва пред екрана, е едно от решенията, които като съвременни родители ни вменява чувство за вина. Непрекъснато се питаме колко е “твърде много” или дали сме „лоши“ родители, защото позволяваме на детето определено време пред екрана.
В действителност времето пред екрана може да бъде и полезен инструмент. Някои програми дори са образователни, особено когато се гледат с възрастен. Например предаванията с песни и ритмични мелодии могат да подпомогнат възпроизвеждането на езика.
Все пак съществува опасност от прекомерното стоене пред екрана. Това съкращава качественото време, което детето може да прекара, учейки се от този, който се грижи за него. Ето какво мисля аз за балансирането на времето пред екрана в ролята си на лекар и майка.
Въпрос: Колко време трябва да прекарва детето ми пред екрана?
Отговорът ми като лекар
Екраните са навсякъде! В кабинета си често срещам родители, които използват някакво устройство докато чакат да ги извикат. Разбирам – чакането е дълго и понякога това е напълно нормално. Много родители, обаче, се чувстват виновни, защото смятат, че позволяват на детето си твърде много време пред екрана.
Препоръките на Американската академия по педиатрия (ААП) се основават на различни изследвания, проведени по отношение на времето, прекарано пред екрана. Те препоръчват следното:Деца на 18 месеца или по-малки: Без екрани, с изключение на видео чатове със семейството и приятелите.
От 18 месеца до 2-годишна възраст: Ограничаване на времето, прекарано пред екрана, и забраняване на детето да използва устройства самостоятелно. Избиране на висококачествени образователни програми и гледането им заедно с детето, за да се уверите, че то възприема материала.
От 2- до 5-годишна възраст: Ограничаване на времето, прекарано пред екрана до един час на ден и гледане заедно с детето ако е възможно.
6 години или повече: Поставяне на постоянни ограничения на времето пред екрана, определени от семейството. Уверете се, че времето, прекарано пред екрана, не оказва влияние върху съня, физическите упражнения или поведението на детето.
Притеснението от прекаленото време, прекарано пред екрана е, че то може да повлияе на паметта, езиковото развитие и уменията за четене и писане.
- Езиково развитие: Езиковото развитие е развитието на предвербалните и вербалните умения. Предвербалните включват мимики, жестове като махане с ръка или посочване, и осъществяване на зрителен контакт. Вербалните са изговорените думи, които обикновено причисляваме към езика.
- Грамотност: Това са уменията за четене и писане или способността ни да четем изписани думи и да ги преразказваме. Това е по-високо ниво на познание, свързващо това, което детето вижда, с това, което казва.
- Експресивен език: Експресивният език са думите, които изричаме.
Основата на експресивния език идва от общуването с възрастните, грижещи се за детето, и от това, че то вижда лицата им. Например, когато играете с детето си лице в лице и то посочи нещо или издаде звук, вероятно вие ще жестикулирате или имитирате звуците му. Това му помага да развие както предвербални, така и вербални умения. Прекаленото време, прекарано пред екрана обаче, може да означава, че детето ви няма да има много взаимодействия от типа лице в лице. (Лицата по телевизията или във видеоклиповете не помагат за този вид развитие, тъй като те не реагират на действията на детето).
Изследванията показват, че децата, които използват прекалено много екранни устройства, имат по-малка способност да четат книги в сравнение с връстниците си. Проучванията сочат също, че децата, които са надхвърлили препоръките на AAP за време пред екрана, се представят по-зле на когнитивните тестове от тези, които спазват препоръките.
Освен това изследователите са установили, че по-дългото време, прекарано пред екрана, води до затруднена концентрация , по-лошо поведение и по-чести случаи на тревожност и депресия. Друго проучване съобщава, че при малките деца, които ежедневно използват мобилни устройства, е по-вероятно да има забавяне на речта.
Всичко това показва, че прекаленото време пред екрана може да повлияе на развитието на детето.
Това, което изследванията не показват обаче, е колко е важно да прекарвате качествено време заедно с детето си, когато то не използва екранни устройства. Това е нещо, което често пренебрегваме.
Когато давам насоки на пациентите си за допустимото време, прекарано пред екрана, винаги вземам предвид възрастта на детето и социалното положение на родителите. Питам: Детето под 1 година ли е? Имат ли родителите някаква социална подкрепа, като например детска градина, членове на семейството или детегледач?
В зависимост от тези отговори напомням на пациентите да ограничат използването на екраните доколкото е възможно при техните обстоятелства. Също така винаги ги съветвам да балансират между развитието на детето и удобството от наличие на екраните.
При малките деца обикновено препоръчвам да се избягва прекалено много време, прекарано пред екрана, докато не започнат постоянно да използват думи и изречения и да разширяват речника си. Това показва, че езиковите им основи са изградени.
Когато детето порасне, съветвам родителите да се опитат да използват по- пълноценно времето, което биха прекарали пред екрана, като част от списък с внимателно подбрани дейности. Препоръчвам им да измислят други подходящи за развитието на детето активности , които то може да прави вместо да използва екрана. Ако имате домашни задължения за вършене например, може през това време детето да поиграе самостоятелно, да се полюлее на люлка или да бъде наглеждано от по-голямо дете.
Ако няма какво друго да прави, Ок, дайте му време пред екрана. Но след това напомням на пациентите да се уверят, че междувременно са включили и други активности и смислени взаимодействия с децата си. Това може да бъде всякаква социална дейност. Съвместната игра, разходката или семейната вечеря са такива възможности. Дори предаванията, които гледате заедно, могат да помогнат. Всичко, което включва разговор между вас и детето ви, е полезно.
Гледане заедно с Вас
Съвместно гледане означава да седите заедно с детето си и да гледате телевизионно предаване, филм или видеоклип. Това е полезно, защото ви позволява да общувате, докато използвате електронно устройство. Взаимодействия като посочване на неща от предаването и съвместното им преживяване пък могат да помогнат за развитието на езика.
Отговорът ми като майка
Като майка аз подхождам към екранното време по малко по-различен начин. С нашия син не разчитам на екраните точно така, както препоръчва ААР. Преди да навърши 14 месеца не му позволявахме никакво време пред екрана, освен видеоразговори с приятели, което съответства на указанията на AAP. След тази възраст синът ни започна да използва повече думи и да става по-изразителен в езика си, така че се чувствахме комфортно да въведем известно време пред екрана.
Започнахме с анимационни филми с песни, което ни позволи да се сближим, докато ги гледаме. Това също така даде на нас, родителите, възможност да си починем от активната игра. След като навърши 18 месеца му позволихме да има повече самостоятелно време пред екрана.
Подобно на съветите, които давам на пациентите си, винаги се уверявам, че балансираме времето пред екрана с качествено общуване и поставяме граници, които задължително спазваме. За нас те включват забрана за използване на устройства по време на хранене, и извън дома и времеви ограничения за времето, през което може да се използват. Най-важната граница, която поставяме, е, че когато времето за гледане изтече, устройствата ще бъдат прибрани, независимо от всичко.
Разбира се, когато се налага, нарушаваме правилата. Например, когато синът ни е болен, му позволяваме да почива с любимите си програми повече, отколкото обикновено. Или пък прекарваме повече време пред телевизора, за да гледаме заедно любим филм като „Цар Лъв“. Понякога, ако приготвям вечеря и синът ни вече е гладен и нетърпелив, включвам някое предаване, за да може той да се успокои, докато аз готвя. Обикновено ако превишим препоръчаното от AAP време пред екрана, гледаме заедно с детето.
С навършването на 20-месечна възраст синът ни започна да плаче, когато му отнемем устройството. Когато това се случи, спокойно му обясняваме, че времето пред екрана е „свършило“, даваме му възможност сам да изключи устройството и предлагаме два варианта за ново занимание. Питаме нещо от рода на: „Искаш ли да си поиграеш с топките или блокчетата?’‘
Това му дава някаква степен на самостоятелност, след като ние сме направили избора да изключи телевизора. Малчуганите често се разстройват, когато телевизорът се изключи, защото са му се наслаждавали и не е било техен избор да спре. Предоставяйки им правото физически да изключат устройството и да изберат каква дейност да правят след това, им връщаме част от контрола като същевременно налагаме граници на времето пред екрана.
Това е най-добрият подход за моето семейство, защото е гъвкав. Позволява ни да разполагаме с време за себе си, ако сме заети и балансира подходящите граници за времето пред екрана.
Изводът
Не забравяйте, че когато решавате колко време да прекарате пред екрана, е добре да помислите и за вашите нужди като родители. Имате ли нужда от 30 минути почивка? Ако е така, не се чувствайте виновни, че сте оставили детето си пред екрана. Опитайте се да балансирате това време с друга дейност, в която да се занимавате с детето си.
Моят генерален съвет при създаването на правила за времето пред екрана е следният:
Избягвайте използването на екрана, докато не забележите предвербални и някои вербални умения. Ако детето ви може да казва „мама“ и „татко“ това е чудесно! Но препоръчвам да изчакате докато видите, че използва постоянно поне от три до пет думи, преди да въведете време за екранни устройства. Това е така, защото искаме да сме сигурни, че детето възприема езика по продуктивен начин, преди да заменим времето за игра лице в лице с време пред екрана.
Избягвайте да използвате екрани по време на хранене. Времето за хранене е предназначено за хранене. Екраните само отвличат вниманието от това. Предлагам да мислите за времето пред екрана като за време за игра. Отделете специално време за това през деня.
Опитайте се да гледате телевизия заедно, когато е възможно, особено с децата под 5-годишна възраст. Това превръща времето пред екрана в социална дейност. След това детето ви може да прекарва времето си насаме в други подходящи за развитието му дейности, като например игра с подходящи за възрастта му играчки.
Избягвайте екрани в спалнята. Спалните са предназначени за сън и почивка на децата. (И за възрастните също!)
Опитайте се да избягвате въвеждането на iPad или таблет, докато детето ви не навърши 3-4 години. Личните устройства се използват в движение, което автоматично води до повече време прекарано пред екрана. Таблетите също така са много удобни за хващане от малките деца, така че рискуваме да ги използват прекомерно. Помнете, че колкото по-рано ги въведете, толкова по-разочаровано ще бъде детето ви, когато отнемете.
Ако използвате времето пред екрана като начин да си починете, стремете се да прекарвате и качествено време с детето си. Използвайте времето пред екрана, за да се разтоварите. След това можете да се върнете отпочинали и подготвени да взаимодействате по положителен начин с детето. Бих предпочела това пред родител, който е стресиран и разочарован!
Целта при определянето на времето, прекарано пред екрана, е да разберете развитието на детето и да създадете правила, които да са подходящи за вашето семейство. Понякога това може да означава да не следвате указанията на AAP, но вие трябва да решите кое е най-доброто за вашата ситуация.
Когато изготвяте правила за времето, прекарано пред екрана, имайте предвид развитието на детето си и балансирайте времето, прекарано пред екрана с въздействащи семейни дейности, като например съвместно гледане, разходка в парка или сред природата и/или семейно хранене. Екраните са тук и ще останат и за в бъдеще, затова е важно да знаем как да ги използваме ефективно.
Източник: https://www.verywellfamily.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Филка Караланова
Редакция: Яна Младенова