
Тази статия предоставя полезна информация за подобряване на двигателното планиране на вашето дете. Нито един от нашите материали или услуги не предоставя диагноза или лечение на конкретно състояние или предизвикателство за учене, което може да видите при вашето дете или ученик. Ако търсите диагноза или лечение за вашето дете или ученик, моля свържете се с обучен професионалист, който може да направи оценка на детето.
Като възрастни, двигателното планиране е нещо, което ние често приемаме за даденост, защото в по-голямата си част ние сме потопени в среда на учене, която обикновено започва с научаване на едно нещо и след това преминаваме в друго. Например, ако искаме да хвърлим фризби ние просто го хвърляме, без да се притесняваме или да мислим прекалено. С течение на времето, нашият мозък се е научил как да комуникира с мускулите си и да им казва какво да правят. Това е моторно планиране.
Какво е моторно планиране?
Моторно планиране, наричано още Праксис, е планирането и изпълнението на серия от двигателни задачи, които децата изпълняват ежедневно. В The Out-of-Sync Child Карол Крановиц казва, че двигателното планиране е „способността“:
- Да си представим или концептуализираме непознато и сложно действие, включващо няколко стъпки.
- Да организира тялото си да изпълнява двигателния план.
- Да изпълни плана или поне да постигне някакъв напредък.
По-просто казано – моторното планиране е вашият мозък и мускули, които работят заедно, за да планират дадено движение. Моторното планиране ни помага с всички задачи, които имаме. Необходимо е за развитието както на фината, така и на грубата моторика. Задачите, които ние изпълняваме ежедневно, като приготвяне на вечеря, събиране на листа, отваряне на писмо, почистване на пода, всички включват двигателно планиране. Никой не се ражда знаещ как планира двигателно. Това е нещо, което научаваме с течение на времето, докато практикуваме нови задачи (например обличане на яке, миене на зъби или прескачане). Учим мозъкът си да общува с мускулите и бавно добавяме по-сложни задачи, докато този процес стане естествен. „Овладяването на едно двигателно умение води до изпробване на друго, което е по-предизвикателно. Колкото повече прави детето, толкова повече може да направи. Например, след като придобие увереност в залата за игра, детето може да използва уменията си, за да се катери на дърво или да виси с главата надолу от катерушката. Това е пример за адаптивно поведение“ (The Out of Sync Child).
Слабото моторно планиране
И така, какво се случва, когато детето не може да планира двигателно добре? Тялото и мозъкът им не могат да комуникират, така че тялото не може да направи това, което трябва да направи, за да изпълни дадена задача.
Моторното планиране изненадващо влияе върху способността за учене на вашето дете в класната стая. Ако вашето дете има проблем с основните двигателни умения, например, лоша стойка, това може да му попречи да гледа дъската от чина си или да препише бележки от учителя си. Лошото моторно планиране, също така може да накара детето ви да се върти на чина си или може да му липсва внимание и фокус.
Мястото, където можете да видите ясна разлика между дете, което има проблем с моторното планиране и такова, което няма, е на детската площадка. Дете, което двигателно планира добре, ще тича към детската площадка и незабавно ще се качи на катерушката с абсолютна увереност, докато детето, което има лошо моторно планиране не може да се движи много далеч, поради липсата на увереност в способността си да изпълнява прости задачи, като да изкачи стълбите, за да стигне горе на катерушката, да не говорим за самата катерушка. Това слабо двигателно планиране се нарича диспраксия.
Как двигателното планиране влияе върху поведението на детето?
Слабото двигателно планиране също може да повлияе върху поведението на вашето дете. Обикновено детето може да използва ципове на дънки, да закопчава ризата, да използва прибори за плодовете и зеленчуците (като грейпфрут) и може да си закопчае собствения предпазен колан. Децата, които развиват умения за двигателно планиране по подходящ начин, често опитват нови играчки, спортове и дейности, които подобряват тяхното физическо и психическо развитие.
Ако детето се затруднява с двигателното планиране, то обикновено избягва копчета, ципове и връзки на обувки. Може да забележите, че често избират тениска, панталони с ластик или сандали, които могат да обуят сами преди училище. Те също могат да имат проблем със слизането по стълбите и не могат да използват вилицата и ножа за рязане. Когато детето е готово за училище, то често разчита на възрастен да закопчае колана му и избягва играчки, които са нови или го насърчават да използва двигателните си умения.
Характеристики на лошо двигателно планиране
Ако вашето дете има слаби умения за двигателно планиране, може да забележите следното:
- Има затруднения не само да измисли стъпките за изпълнение на дадена задача, но и да ги изпълни по ред. Например, ако покажете на детето стъпките за връзване на обувките си, то има големи трудности да повтори тези стъпки правилно последователно.
- Има проблем с позиционирането на тялото. Например, искате да сложите палтото на детето, но то не може да разбере как най-добре да подходи към ситуацията.
- Често се спъва, пада, блъска се в неща, поради факта, че не знае къде се намира тялото им спрямо други предмети и хора.
- Няма никаква увереност, когато трябва да се движи физически.
- Лоша координация с ръцете и краката.
Това са общите предупредителни знаци, че вашето дете има проблем с двигателното планиране.
Диспраксия и учене
За дете, което има диспраксия, не само прости задачи, като слагане на ръкавици и яденето с прибори е много трудно, но и различни видове задачи в училище също стават трудни. Писането е нещо, с което дете с диспраксия ще се затруднява и е един от първите признаци, при които трябва да внимавате при вашето дете. Те може да се затрудняват да бъдат организирани, поради факта, че ще им е трудно да поставят документи в папки и да поставят тези папки в класьор или раница. Също може да ги забележите, че имат проблем с научаването да четат и пишат.
В зависимост от тежестта на диспраксията, вашето дете може също да покаже признаци на ADHD или проблеми с вниманието в класната стая, поради трудността му да следва указания. Ако учителката каже на класа: “Сложете своя работен лист за правопис в папката си по английски и поставете папката си на чина” или “извадете червен молив и лист хартия и нарисувайте сърце на листа“, детето най-вероятно няма да може да следва инструкциите на учителя. Детето с диспраксия вече е блокирало, когато учителят първо ги моли да поставят работния си лист в папката си, което пък е причина да не постави папката на чина си.
Тъй като детето може да се почувства затрупано от прости задачи, поведението му се променя по негативен начин и може да стане трудно за управление у дома и в класната стая.
Как да подобрим уменията за двигателно планиране?
Децата с лоши умения за двигателно планиране или тези, които имат диспраксия, не надрастват тези симптоми. Обаче има много неща, които могат да им помогнат да изградят увереност да бъдат успешни в училище и в живота. Ерготерапия, физиотерапия и логопедична терапия могат да бъдат полезни за всяко дете, което се бори с двигателното планиране. Въпреки това, можете също да правите повече физически упражнения у дома, за да укрепите и подобрите уменията им за планиране на двигателната функция.
Важно е да поддържате целите реалистични и наградите малко в началото, така че детето ви да не загуби увереност. Не започвайте да играете волейбол, предлагайки сладолед на отбора победител, ако детето ви вече е слабо в тази област. Може да се наложи да започнете с нещо просто, като първо го научите как да удря топката. Ако детето ви има диспраксия, то обикновено ще се разочарова, че толкова много се разчита на физическите му умения, което е така, защото упражненията, които насърчават движението и изграждат основния мускул, са полезни. Реалистичните цели (очаквания), забавлението, физическата активност, естествено ще подобрят грубите им двигателни умения.
За да подобрите уменията за фина моторика на вашето дете, пъзелите са полезни и забавни, но има много приложения, които помагат за изграждането на фини двигателни умения, стига да се използват умерено. Упражненията за почерк на вашето дете с помощта на щипка все още са най-добрият вариант за развитие на фината моторика. За да подобрите държането на молив може да намерите напръстници за молив. Въпреки това, ако детето ви се затруднява с планирането на фина моторика , най-доброто „лекарство“ е да продължите да използвате упражнения за укрепване на ръцете, играчки за фина моторика и упражнения за ръкопис. Тези дейности не само подобряват почерка на вашето дете, те също така могат да пренастроят и преквалифицират мозъка за по-високо обучение.
В училище се уверете, че имате добра комуникация с учителя на детето ви. Двигателното планиране е важно и липсата на възможност за придобиване на това умения е борба за цял живот. Важно е да останете положителни и да празнувате всеки малък успех.
В Център за детско развитие „Малки чудеса“ се осъществява ерготерапия със специалист. Може да запазите своя час с ерготерапевта Милица Русанова на телефон 0887 54 54 46 или да ни пишете на office@premature-bg.com.
Източник: https://ilslearningcorner.com/
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Светлана Дичева
Photo credit: Freepik