В международен план през месец март се отбелязват постиженията на жените. При това с пълно право, понеже е имало много важни открития, направени от жени. В исторически план жените не са били окуражавани да се занимават с математика, за разлика от връстниците им мъже. Имало е период, в който се е считало, че жените не са толкова добри по математика, поради пола си. Когато бях в училище, хората започваха да осъзнават, че жените не са окуражавани да учат математика и природни науки наравно с мъжете. Фразата „момичетата трябва да знаят математика за бъдещата си кариера“ ме плашеше. Знаех, че със своята дискалкулия математиката ще е предизвикателство за мен.
Чувствах се недостатъчно способна.
Познавам много жени, които са добри по математика. Спомням си, че бях единствената ученичка в класа си за ученици с обучителни затруднения, която се затрудняваше с математиката. Връстниците ми, и момчета, и момичета, имаха повече трудности с четенето и с поведението.
Спомням си една определена съученичка, която беше отлична по математика. Помня, че тя каза как майка й е казала, че дъщеря й е по-добра по математика от нея. Л
ипсата на внимание не беше причината за затрудненията ми, въпреки че проблемите в поведението на учениците често отнемаха времето на учителя. Всички ученици, които бяха със специални образователни потребности, имаха индивидуален план за обучение. Въпреки че целите ми по математика бяха записани в плана, прогресът ми отвъд основата на математиката беше минимален.
Натискът да се представям добре по математика се увеличи, докато преминавах от клас в клас. Чувах, че жените трябва да са добри по математика, заради бъдещото си образование в колеж и избора на професия. Тревожех се как ще се справя с курсове на колежанско ниво, при положение, че така и не излязох от часовете по математика за ученици с образователни затруднения. Страхувах се и за бъдещия си избор на професия, при положение, че той би могъл да е свързан с математиката. Също така, не познавах успешни възрастни със специални образователни потребности, които са посещавали колеж.
Окуражаваха ме да посетя техническо училище и предложените курсове там бяха отворени и за жени, и за мъже. Нищо в техническото училище не ме заинтригува и реших да отида в колеж. Имах стажант-учител, която ме окуражи да отида в колеж. Тя ми каза, че съм добра ученичка и знам как да уча.
Когато й споделих тревогите си за трудностите си по математика, тя ми каза, че има студенти в колежа, които имат специални образователни потребности.
Идеята, че всеки може да се справи с математиката все още е преобладаваща концепция. Спомням си как слушах уебинар по математика и там казаха, че всеки може да се справи с математиката. Много хора са ми казвали, че тя е трудна за всекиго. Други – че не е възможно да имам разстройство, свързано с математиката, поради ограниченото ниво математически дейности, които мога да извърша и това колко далеч съм стигнала в други области на постижения.
Преди хората бяха засрамвани с това, че не могат да четат. Помня как една връстничка говореше за това как учениците в класовете за деца със специални образователни потребности изпълняват задачи за бебета и как не могат да четат. Помня как изтъкнах, че аз съм в тези класовете по математика. Тя отвърна, че това е напълно нормално, понеже много хора имат трудности с математиката, но пък четенето е лесно.
Сега много хора очакват останалите да са добри в четенето и в математиката.
Много хора смятат, че затрудненията с математиката се изчерпват до това някой да се мъчи над задачи или учебници. На мен ми е трудно да се справя с тези неща, но дискалкулията засяга и други области. Малко хора разбират, че имам трудности с концепции като разчитане на аналогов часовник или линия.
Може би хората да не разбират разстройството ми, понеже съм жена, не съм най-неразбраната. Азиатците, които имат най-ниска докладвана степен на разстройства, свързани с обучението, е най-малко вероятно да бъдат диагностицирани с дискалкулия, според National Center for Learning Disabilities. Още повече, културният стереотип приема всички азиатци за „добри по математика“. Малко хора разбират, че дискалкулията не дискриминира по раса, пол, социоикономическа класа или възраст.
Моята дискалкулия винаги правеше математиката трудна за мен. За щастие, не тъжа по загубата си на математически умения. Мога да кажа с увереност:
„Не мога да ти помогна по математика, но мога други неща.“
Фокусирам се върху това, в което съм добра. Също знам, че трудностите ми с математиката не са поради липса на обучение или окуражаване, както и не са поради това, че съм жена.
Много момичета са добри по математика. Моята шестгодишна племенница наскоро получи сертификат, заради това, че се справя добре с математиката в детската градина. Тя определено не прилича на леля си Мишел. Изключително съм горда с нея.
Ако една жена е добра по математика, тогава я окуражете да я изучава, да преследва тази и всяка друга мечта, която има. Ако едно момиче не е добро по математика опитайте да му помогнете в тази насока, но го окуражете и в това, в което то е добро и което го интересува! Светът има нужда от различни мислители и силни жени, които да ни поведат по пътя ни.
Източник:My Difficultly With Math Isn’t Because I’m a Woman | The Mighty
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Виктория Димитрова
Редакция: Дарина Димитрова
Photo credit: Freepik