Да бъдеш изключен от групата на готините деца в училище, да нямаш с кого да седнеш на обяд, да не те канят на социални събития или да бъдеш избран последен в отбора – това са все примери за социално изключване.
И това е болезнено. Социалното изключване може да повлияе на всичко – от емоционалното състояние до успехите в училище.
Но какво става, ако детето ви е този, който причинява изключването? Как да го накарате да бъде приобщаващ и все пак да му позволите да има предпочитания за това с кого да общува?
Изключването е форма на тормоз
Когато децата изключват другите, това е форма на тормоз, известна като агресия в отношенията или социален тормоз. Този термин се отнася до използването на социалните мрежи – в реалния свят или онлайн, за нанасяне на вреда на някого. Изключването е една от тактиките, които тормозещите в отношенията хора използват.
Авторът Скот Пек в книгата си The Different Drum: Community Making and Peace описва как нездравите и проблемни групи могат да създадат чувство за цел и ценност за себе си като изберат някого за общ враг. Той има предвид случаите, когато група от злобни момичета или хулигани изгражда своята идентичност, като не допуска даден човек до себе си и атакува неговата репутация и стойност. Те също така развиват чувство за свързаност въпреки факта, че са злобни.
Понякога групата се подиграва с човека, нарича го с подигравателни имена и го изключва от списъците с покани за събития.
Възможно е също така да пренесат тормоза онлайн , като се включат в кибертормоз, засрамване и подмятане.
В други случаи групата може да се държи така, сякаш лицето не съществува. Обикновено един човек в групата ръководи засрамването и изолирането, като оказва натиск върху другите също да го тормозят. Вследствие на това, членовете на групата или участват, или не казват нищо, когато се появи злонамерено поведение.
Още по-лошо е, че възрастните рядко приемат сериозно агресията в отношенията между деца и тийнейджъри. Те правят предложения от рода на: „Просто ги игнорирай и си играй с някой друг“. Но омаловажаването на болката от изключването никога не е добра идея.
Не забравяйте, че за всички деца, независимо от възрастта, е важно възрастните в живота им да ги изслушват и потвърждават чувствата им.
Децата не само възприемат посланието на връстниците си, че са „неудачници“, но и могат да действат саморазрушително. Всъщност, някои деца изпадат в депресия или дори обмислят самоубийство.
В същото време, други се озлобяват и търсят начини да си отмъстят. Без подкрепа детето може да започне да вярва, че всички важни хора в света смятат, че то няма стойност и достойнство.
Научете децата как да бъдат приобщаващи
Един от най-добрите начини за борба с изключването е да учите децата от ранна възраст как да бъдат приобщаващи. Ето няколко начина, по които можете да направите това:
Проучване на дефицитите в социалното разнообразието
Проверете собствените си ресурси и дефицити в социалното разнообразие. Не забравяйте, че децата гледат и слушат всичко, което правите. Проучете квартала си, общността си, приятелствата си и взаимодействията си с другите.
След това бъдете честни със себе си. Колко често семейството ви взаимодейства с хора, които са различни от вас? Например, имате ли приятели, които са от различни раси и религии? Приемате ли хората?
Критикувате ли често и поддържате ли стереотипи? Ако искате децата ви да бъдат приобщаващи, трябва и вие да бъдете такива.
Подкрепете индивидуалността
Насърчавайте децата си да ценят не само себе си, като уникални и стойностни хора, но и другите. Напомняйте им, че външният вид, личността, странностите, убежденията и интересите на даден човек носят нещо специално на света, което никой друг не може да повтори.
Ако децата ви осъзнаят, че всеки има с какво да допринесе, те ще бъдат по-малко склонни да отхвърлят другите в обществото.
Отхвърляне на идеите на групата
Уверете се, че детето ви осъзнава, че „групата“ не винаги означава „най-добрата група“. Вместо това, насочете вниманието му към ценности като доброта, уважение и съпричастност.
Научете децата какво представлява едно здравословно приятелство. Също така, трябва да устоите на желанието да инвестирате във всички най-нови електроники, джаджи, дрехи, обувки и автомобили. Тези предмети няма да осигурят приемане на детето ви. Ако отклоните фокуса на детето си от материалните предмети като средство за приемане, то ще бъде по-малко вероятно да съди другите и по техните материални предмети.
Обърнете се към другите
Научете детето си да подава ръка на другите. Окуражавайте го да показва и кара другите деца в класа си да се чувстват ценени. Насърчавайте го да се обади на новото дете в класа или да се запознаят със съученика, който често седи сам на обяд.
Един от начините е да предизвикате детето си да помисли и посочи едно хубаво качество на детето, за което то редовно казва, че е досадно. Предизвиквайки го да направи това, така ще го научите, че във всеки човек има нещо добро и че всеки има какво да предложи на света.
Поглед към бъдещето
Накарайте детето си да погледне в бъдещето. Понякога ценностите, способностите и силните страни, които предизвикват възхищение в основното училище, не са същите качества, които предизвикват възхищение по-късно в гимназията.
Например интелигентното момче, което изглежда неловко в средното училище, един ден може да стане блестящ лекар.
Целта е детето ви да види, че дори децата, които не са популярни, заслужават да им се отдели време.
Попитайте професионалистите
Консултирайте се с учителите, психолозите и педагогическите съветници в училището на детето си за идеи за приятелствата или групите на детето ви. Участието в “банди” може да бъдат изключително нездравословни и трябва да насърчавате детето си да избягва да става част от подобни групи.
Създайте широка мрежа за комуникация
Проучванията показват, че децата, които имат разнообразни приятелства, като например приятели от училище, църквата, спортния клуб и т.н., не само приемат по-добре другите, но и по-рядко стават обект на тормоз. Причината е проста. Те са се научили да се разбират с разнообразни групи хора.
В резултат на това, е добре да насърчавате детето си да създава широка мрежа от познанства и да търси приятелства в квартала, в училище, в отбора, в клуб по инетреси или читалище. Не забравяйте, че вие играете важна роля за това детето ви да изгради значими връзки и приятелства. Насърчавайте го да развива здравословни отношения с различни връстници и разнообразни приятелски групи. Децата с широка мрежа от подкрепящи ги приятели имат по-голям шанс за успех в един разнообразен свят.
Дайте възможност на детето си
Важно е детето ви да се опитва да приобщава всички, но също така трябва да знае, че може да се чувства сигурно и ценено в едно приятелство. Детето ви не трябва да приема да бъде физически или емоционално нападано от дете в интерес на приобщаването.
Нещо повече, ако взаимоотношенията са се оказали болезнени и токсични, абсолютно приемливо е детето ви да установи граници с този човек.
Създайте дистанция, но с уважение
Понякога децата са злобни и не е здравословно за детето ви да поддържа приятелството си с тях. Но това не дава право на детето ви да отвръща на удара. Вместо това, насърчавайте детето си да избягва да използва неприятни думи, фалшиви извинения или да оправдава жестоки шеги, като добавя „просто се шегувам“ в края на изречението.
Нека детето да избере да се отнася уважително, като същевременно създава дистанция от връстника си. И ако е уместно, помолете го да му каже защо се дистанцира. В някои случаи честната комуникация може да мотивира младия човек да се промени.
Научете го да бъде себе си и да се застъпва
Натискът от страна на връстниците е много силен. Но също така и да се застъпиш за другите деца. Проучванията показват, че когато един човек заеме позиция срещу тормоза, той неизменно спира. Когато детето ви види, че друго дете е изключено, насърчете го да заеме позиция.
Може да стане по няколко начина.Да каже на другите, че изключването на някого не е хубаво. Или може да предприеме стъпки, за да се сприятели с изолирания ученик – да да седнат заедно на обяд, да ходят по коридорите и да разговарят между часовете.
Проследявайте онлайн активността
Ако детето ви общува с деца онлайн, които изолират други, непременно кажете нещо по въпроса. Дори ако детето ви никога не прави нищо, за да игнорира другите, напомнете му, че харесването или споделянето на злобна публикация е също толкова болезнено, колкото и оригиналната публикация.
В идеалния случай детето ви трябва изобщо да спре да следва недобронамерените връстници… Но много деца се страхуват да не пропуснат нещо и това може да им е трудно. Затова бъдете търпеливи.
Прекъсването на тези връзки може да отнеме известно време и допълнителна доза смелост, особено ако се страхуват от отмъщение. Междувременно, избягвайте да настоявате детето ви да спре да използва технологиите или социалните медии изобщо.
Вместо това ги научете как да се откъсват от нездравословните онлайн връзки. Тези уроци ще им послужат в по-късен етап от живота много по-добре, отколкото липсата на какъвто и да е опит със социалните медии.
Източник: www.verywellfamily.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Филка Караланова
Photo credit: Freepik