Кратко проучване показва, че обучението на родителите как да реагират на бебетата, които показват ранни признаци на аутизъм, може да намали с две трети броя на тригодишните деца, отговарящи на критериите за диагноза.
Подобрение в такъв мащаб не е било показвано досега, твърдят британските и австралийските изследователи.
Първите две години са критични за развитието на мозъка, но повечето диагнози за аутизъм се поставят на тригодишна възраст.
Необходими са по-дългосрочни изследвания върху по-голям брой деца, за да се види дали ефектът е траен.
В това проучване, публикувано в JAMA Pediatrics, са проследени 103 деца на възраст от 9 до 14 месеца с ранни признаци на аутизъм в Мелбърн и Пърт.
В продължение на 5 месеца родителите на около половината от са били научени да:
- взаимодействат с бебето си, дори ако нямат контакт с очите;
- играят с тях по деликатен начин, който подпомага развитието им.
На тригодишна възраст, въпреки че те все още имат проблеми с развитието, тяхната социална ангажираност се е подобрила, те имат по-малко сензорни проблеми и повтарящи се поведения и само 7% отговарят на критериите за диагностициране на аутизъм.
Това е съпоставено с 20% от останалите деца, които са получавали нормална грижа.
Професор Джонатан Грийн от Университета в Манчестър, който е разработил видео програмата, използвана в процеса, казва: „Много терапии за аутизъм преди са се опитвали да заместят различията в развитието с по-„типични“ поведения“.
„За разлика от това, тук се работи с уникалните различия на всяко дете и се създава социална среда около него, която му помага да учи по най-добрия за него начин.“
Д-р Джеймс Кюсак от благотворителната организация за изследване на аутизма Autistica заявява, че проучването е „обещаващо“.
Той казва, че „създаването на среда, която работи за хора с аутизъм, е най-добрият възможен начин за изграждане на умения“ и добави, че не трябва да се чака поставянето на диагноза, за да се осигури подкрепа.
Най-големите предизвикателства
Друга благотворителна организация, Националното аутистично дружество, заяви, че проучването има редица ограничения.
„Аутизмът не е болест и не е нещо, което трябва да се лекува или намалява“,казва ръководителят на отдел “Политики” Тим Никълс. Ранната интервенция трябва да е свързана с подкрепата на аутистите в най-големите предизвикателства, пред които са изправени.“
Професор Андрю Уайтхаус от Института за деца “Телетон” към Университета на Западна Австралия заявява, че резултатите са „важна стъпка напред“.
„Това е истински знаков момент за изследванията в областта на детското здраве“, казва той.
„Нашата цел е да разберем силните страни и предизвикателствата на всяко дете, за да можем по-добре да подкрепим и развием уникалните способности, които то носи на този свят.“
Източник: www.bbc.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Ивон Кръстева
Photo credit: Freepik