
Това е година на много промени. На тази възраст децата обичат да играят и имат изключително въображение. Те все още са малки и очарователни, но вече са добри събеседници. Изключително нараства способността им да възприемат нова информация и да задават смислени въпроси.
И тази възраст не преминава без възходи и падения. Петгодишните не умеят напълно да контролират емоциите си, така че понякога все още имат сривове в поведението. Въпреки това детето става все по-зряло и започва да прави по-трудни неща – например, облича се самостоятелно и може да си мие зъбите.
Растеж и развитие на детето в тази възраст
Речник на петгодишните деца и когнитивни етапи
Езиковите умения на детето се развиват много интензивно на тази възраст. „Петгодишните деца говорят свободно“, казва д-р Моли О‘Шей, педиатър в Здравния център по педиатрия в Бирмингам. „Те вече използват правилно местоименията, разпознават цветовете, и разбират и използват предлози за място като над, под и до. “
Д-р О‘Шей споделя, че децата на тази възраст обичат да разказват какво им се е случило през деня и могат да си спомнят детайли от преди часове. Те също така са в състояние да изпълняват по-подробни указания, отколкото преди.
„Петгодишните могат да изпълнят инструкция с последователност от три стъпки, като например „Вземи си обувките, сложи си якето и си приготви раницата“ с няколко напомняния“, обяснява д-р О‘Шей.
В когнитивен аспект ще наблюдавате колко бързо детето ви поема новата информация, казва д-р Тифани Кимброу, доцент и педиатър в детската болница в Ричмънд към Университета във Вирджиния (VCU). „Петгодишните са като гъби и учат постоянно“, казва д-р Кимброу. „Могат да броят до 10 или повече, разбират концепцията за различни неща като пари, букви и числа, различни форми.“
„Въпреки, че детето все още обича да играе с въображаеми герои, вече е наясно каква е разликата между въображаемата игра и истинския живот“, казва д-р О‘Шей. „Фантазията и реалността стават по-ясни, въпреки че децата все още понякога се затрудняват да разберат какво може да се случи и какво не.“, добавя тя.
Езикови и когнитивни умения на пет години
- Петгодишните имат запас от минимум 2000 думи и говорят с изречения от 5 думи и повече
- Могат да казват неща като адреса си и първите и последните имена на родителите си
- Задават много въпроси, но също и могат да отговарят на прости въпроси
- Речта им е лесно разбираема и вече използват бъдеще време, например „Утре ще ходя на градина“
Етапи на развитие при петгодишните, движение на ръце и пръсти
Те започват да растат по-бавно и кръглите им бузки и пухкави крачета започват да се издължават. На този етап детето наддава около 2 килограма на година и расте на височина с около 5-8 сантиметра. Средно петгодишните тежат около 18 килограма и са високи около 100 сантиметра.
Движенията стават по-синхронизирани, а координацията на ръцете и очите – по-прецизна. „Петгодишните имат много добра координация и са винаги готови за действие“, казва д-р О‘Шей. „Развитието на грубата моторика им позволява да хвърлят и ловят топки, да тичат, скачат и прескачат и дори по-сложни активности като гимнастика и плуване.“
По отношение на фината моторика – детето може да се храни само и дори да маже филия с масло. Умението за писане също се развива.
„При детето на тази възраст би трябвало вече да е ясно коя е доминантната ръка и то умее да държи молив с т.нар. хващане тип „динамичен статив“ (палец, показалец и среден пръст)“, обяснява Кейтлин Саншагрин, ерготерапевт в центъра за педиатричната терапия Bright SpOT. “Но всички деца са различни, и не трябва да очаквате детето ви да държи молива като по учебник.” добавя Саншагрин.
Физическо развитие на пет години
- Детето може да стои на един крак в продължение на около 10 секунди
- Умее да се катери, люлее и да прави кълбо
- Ходи само до тоалетна
- Може да подскача и да прескача предмети
Емоционални и социални етапи
Едно от нещата, които ще започнете да забелязвате, е колко е забавно да разговаряте с детето. На тази възраст те вече имат много интересни мисли и мнения. „Способни са да участват в разговорите и задават въпроси, за да получат информация“, казва Емили Рукър, логопед в Bright SpOT.
“Освен това петгодишните порастват и съзряват, що се касае до способността да се сприятеляват и да общуват с хора извън семейството. „На тази възраст децата по-внимателно и осъзнато намират и избират приятели“, отбелязва Рукър.
Те се ангажират с игри, които включват указания и сътрудничество, което е друга важна предпоставка за вида дейности, с които ще се занимават, когато са вече в училищната среда.
Но макар детето да става все по-способно да следва правила и да бъде отборен играч, то все още е способно да тества границите на родителите си. Внезапната промяна в поведението и дори случайните сривове са нормални за тази възраст и е важно да помните, че детето е малко и все още се учи.
„Родителите се ядосват, когато детето все още се държи “като бебе”, но чрез признаването на чувствата и проявата на подкрепа, емоционалните му способности ще нарастват и детето ще научава повече начини да се справя с трудни ситуации“, обяснява д-р О‘Шей.
Други етапи при петгодишните деца
На петгодишна възраст повечето деца започват да сменят млечните си зъби. Около 5-6-годишна възраст започват да се появяват резците (средните горни и долни зъби). Зъбите ще се клатят няколко дни или седмици и често се случва да паднат, докато детето се храни. Може да е съпроводено с малко кървене, но би трябвало да е минимално.
На тази възраст детето трябва да е напълно приучено да използва тоалетната по малка и голяма нужда. Повечето деца могат да почистват сами след себе си. Не се изненадвайте, ако детето ви не успява всеки път да се справи (точно затова учителите в детската градина ви молят за допълнителни дрехи за преобличане). Понякога се случва децата на тази възраст да се подмокрят в леглото.
Как да помагаме на детето да се учи и расте
Като родител може да се чувствате притеснени от факта, че детето ви все още има периодични изблици на гняв. „Това поведение е нормално“, казва д-р О’Шей, „Но има някои неща, които можете да направите като родител, за да помогнете на детето си да се справи с тези чувства.“
Когато това се случи, родителите трябва да проявят съпричастност, вместо да омаловажават чувствата на децата си, като казват неща като „Спри да плачеш“ или „Ще се оправиш“.Въпреки, че инстинктивното ви желание може да е да се опитате да спрете незабавно кризата на детето, важно е да му дадете възможност да прояви емоциите си.
„Реагирайки с емпатия, помагаме на децата си да покажат чувствата си и да намерят нови начини да изразяват себе си в дългосрочен план“, обяснява д-р О‘Шей.
Кога да вземем по-сериозни мерки за детето си
Всяко дете е различно що се касае до достигането на определени етапи в развитието си и това е особено валидно за петата година. Някои деца на тази възраст вече могат малко да четат, докато други още учат буквите. Някои деца са като малки лекоатлети, докато други все още се усъвършенстват в хващането на топка. Границите на нормалното са много широки, така че не се притеснявайте, ако вашето дете все още не е напреднало в определено умение.
И все пак, има някои знаци, че детето ви има нужда от допълнителна помощ и оценка от специалист.
„Ако детето ви не може да каже името и фамилията си, не играе с различни играчки и на различни игри, не отговаря на въпроси или не реагира на другите, има прекалено крайни емоции (тревожно, срамежливо или прекалено страхливо), не може да си мие ръцете самостоятелно, не може да нарисува картина, или губи умения, които преди е имало, трябва задължително да се свържете със специалист за по-задълбочена оценка на развитието.“, съветва д-р Кимброу.
Източник: verywellfamily.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Виктория Лилянова
Photo credit: Freepik