
Обучителните затруднения обикновено се диагностицират едва след като децата прекарат поне 3 години в училище, но често има много по-ранни знаци свързани с тези проблеми, които родителите могат да забележат. По-важното е, че има и стратегии и ресурси, които могат да помогнат в този случаи.
1. Бъдете запознати с рисковите фактори
- Наличието на ранни рискови фактори не винаги ще доведе до проблеми за детето ви, но ви показва необходимостта да следите за евентуална нужда от намеса.
- Рискови фактори за обучителни затруднения:
- Семейна история на такива проблеми
- Травми и дълготрайни болести, засягащи неврологичното развитие
- Злоупотреба с вредни вещества от страна на родителите
- Лошо хранене и лоши здравни грижи по време на бременността
- Проблеми с бременността или раждането
- Излагане в токсини като олово или токсична плесен
- Тормоз или пренебрегване
Важно е да се отбележи, че не всички проблеми с обучението се дължат на лоши родителски навици в перинаталния период. За щастие, много от рисковете, възникнали по време на бременността, са предотвратими.
2. Наблюдение на ранните забавяния в развитието на детето
Забавяне в развитието, в която и да било от следните области, може да е знак за потенциални обучителни затруднения:
- Груби двигателни умения – големи мускулни движения като изправяне, ходене или набиране.
- Фини двигателни умения – малки движения на мускулите като захващане на предмети, движение на пръстите на ръцете и краката.
- Комуникация – способност за разбиране на езика и използване на речта.
- Когнитивни умения – способност за мислене и решаване на проблеми.
- Социални/емоционални умения – способност за нормален контакт с околните и демонстрация на адекватни емоционални отговори.
3. Кога тези забавяния са проблем
Основните етапи в развитието се достигат в определени стандартни периоди и малките разлики между децата са нормални. Следователно, обикновените забавяния не винаги показват наличието на проблем. Важно да сте наясно със стандартните етапи за развитие в детска възраст, за да можете да забележите кога може да се появи възможно забавяне.
4. Рутинните прегледи следят за забавяния и обучителни затруднения
Педиатър ще прегледа бебето след раждането, за да отчете жизнените показатели и реакцията на вашето дете към различни външни стимули. По време на редовните консултации за ранното развитие, педиатърът ще проверява и ще следи и за физическото развитие, когнитивните функции, зрението, говорът и речта. Водете си бележки и записвайте въпроси, за да обсъдите своите притеснения. Ако има индикация за проблем, ще можете да направите консултация при специалист, така че да бъде диагностициран навреме и да се определи терапия, ако е нужна.
5. Признаците за обучителни затруднения могат да бъдат забелязани в училище
След първите няколко месеца в предучилищната паралелка, можете да насрочите среща с учителя на вашето дете. Споделете опасенията си, ако имате такива, и попитайте дали детето ви е в крак с развитието, в сравнение с другите деца. Училищата обикновено предлагат проследяване и оценка на състоянието, за да определят дали са налични забавяния в развитието. Може да обсъдите вариантите за ранна интервенция, подходящи за вашето дете. Възможно е да бъде разработен индивидуален план за обучение или други варианти, съобразени с неговите нужди.
6. Следете за обучителни затруднения, докато се преподават основните умения
Децата продължават да се развиват с различен темп през първите си години в училище. До трети клас (8-9-годишна възраст), те трябва да могат да четат книги с по-просто съдържание, да пишат прости изречения, да събират и изваждат, да решават прости речеви проблеми и да започнат да умножават.
Учениците може и да не изпълняват всичките тези задачи с абсолютна точност. Нормално е да имат проблеми с някои букви и да бъркат на места правописа през първите две години в училище. Повечето ученици ще се научат да поправят тези грешки с подадени инструкции, а до трети клас тези грешки би трябвало да са по-редки.
7. Проблемите в ученето се проявяват по най-различни начини
В трети клас (8-9-годишна възраст), е добре да обърнете внимание за наличието на проблем, ако детето ви:
- Не свързва букви и звуци
- Не може да чете подходящ за възрастта си текст
- Не разбира това, което чете
- Не разбира концепцията на цифрите
- Не разбира, че числата показват количества
- Не може да формира букви и не помни кои букви за кои звуци отговарят
- Затруднява се да следва насоки, дори с помощ
- Има слаба памет
- Затруднява се да комуникира с връстници и възрастни
- Не може да повтаря информация или да имитира
- Има трудности да следва линията, когато изрязва форми
- Има затруднение с вниманието или поведението
8. Сериозен ли е проблемът на детето ви?
Водете бележки за вашите притеснения, за да ги споделите с учителите на детето ви. Запазете примери и ги обсъдете с учителите. Ако подозирате, че детето ви има проблем, помолете ги за оценка, за да определите дали наистина той съществува. Това ще ви помогне да преминете по-лесно през процеса на наблюдение и оценка на състоянието на вашето дете.
Източник: www.verywellfamily.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Елена Иванова
Photo credit: Freepik