
Диагностицирано ли е детето ви с диспраксия или просто среща трудности в много области, свързани с движението, баланса или затруднения с ориентацията в пространството?
Затрудняват ли ги някои от следните неща?
Възраст 5-11 г.
Фина моторика:
- Връзване на обувките
- Закопчаване на копчета и ципове
- Оформяне на текст
- Преписване от дъска в тетрадка
Обща моторика
- Тромавост
- Спъване и блъскане в предмети
- Лоша пространствена ориентация
- Затруднения в последователността на движенията
Обща организация
- Да приготви всичко нужно за училище
- Да се преоблече за физическо или плуване
- Да следва последователността на информацията, независимо дали е това, което мисли, пише, говори или се движи
- Невъзможност за концентрация при страничен шум.
Ляво-дясна ориентация
- Трудности при използване на ножици, нож и вилица, развъртане на капачки.
- Бъркане на ляво и дясно
- Не може да кара колело без помощни колела.
- Затруднения с движението на лявата и дясната страна на тялото.
Възраст 11-16 г.
- Затруднения да преписва или да си води бележки от дъската
- Относително бавно писане
- Предпочита печатния текст, пред ръкописния
- Лоша организация и планиране – закъснява, забравя материали или домашни и тн.
- Лесно се разсейва, замечтава се
- Проблеми с пространствената ориентация, ритъма и последователността могат да имат голямо влияние при колективните спортове
- Плуването може да е избраният спорт
Диспраксия е термин, който по-широко разпространен е терминът “координационни нарушения на развитието”. Те включват следните диагностични белези:
- Моторните умения са значително под очакваното за съответната календарна възраст.
- Затрудненията на двигателните умения са значителни и пречат на дейностите в ежедневието, влияят в училище, през свободното време и играта.
- Дефицитът не може да бъде обяснен с интелектуална недостатъчност или зрителни увреждания и не е свързан с неврологично състояние, засягащо движението, като церебрална парализа.
„Твърде често се установява и се обръща внимание на външните белези, но причината за тях остава без терапия“,
споделя Маделин Портлууд в “Да разберем диспраксията на развитието”.
Предизвикателството, когато се сблъскаш с диагноза диспраксия, или с който и да е друг етикет, е че се фокусираме върху него. Това може да е свързано с лошия почерк на детето, с това, че не може да преписва от дъската и има недобри умения да слуша.
Предлагането на подкрепа, корекции и стратегии за справяне е много важно, но това не трябва да е за сметка на подкрепата за развиване на по-основни умения, които са същността на диагнозата. Те могат да включват проблеми със сензорната и слуховата преработка и други области, свързани със забавяне на развитието.
Има широк спектър от изследвания, които се използват, за да се разберат много от затрудненията, свързани с диспраксията. Те включват:
- Планиране за извършване на движение
- Затруднения с времето и ритъма
- Изпълнение на планирани действия
- Динамичен контрол на позата и походката
- Визуални пространствени проблеми и други проблеми, свързани с пресичане на средната линия на тялото.
- Кинестетично възприятие – хват, сила, натиск
- Недостиг на двигателен контрол, учене и познание
- Вестибуларна функция, проприоцепция и пространствена осъзнатост