Ако искате да сте по-щастливи, правете нещата за себе си. Ако искате да направите хората щастливи, помогнете им да направят същото.
На съседната улица се продаваше една къща. Обичам да правя огледи на имоти и винаги да съм в крак с пазара. Ето защо реших да се срещна с брокера. Когато влязох в двора и видях таблата “Продава се”, на която беше обявена и цената, челюстта ми падна. Сумата бе наистина висока. Все пак, реших да огледам къщата – може пък да си заслужава.
Но, колкото и да гледах за мен сумата бе нерална и бих платил за тази къща поне с 30 000 $ по-малко. Чудех се кой би дал толкова много пари.Брокерът ми разказа и за собствениците. Артистично семейство, което е обзавело дома си по свой собствен авангарден стил. Вложили са толкова много от себе си в него – стените бяха изрисувани, личеше си, че голяма част от мебелите бяха ръчно изработени (някои от тях бяха реставрирани). Килимите са ръчно тъкани и имаше толкова много уникални аксесоари. За тях този дом е истински шедьовър, защото са вложили в създаването му изключително много въображение, време и труд.
За мен тази къща беше като много други, дори никога не бих си боядисала стените в тези цветове.
Ето точно това наричаме Ефект на Икеа – когато правим нещо сами и влагаме усилия в него, резултатът ни прави по-щастливи.
Този ефект не е нещо ново. Знаете ли, че е известен още от 50-те години на миналия век? И колкото и странно да звучи започва с микс за торти 🙂
През 1950 г., американската компания за хранителни продукти General Mills търси креативни идеи как да продаде повече от своята разтворима смес за сладкиши Betty Crocker. С тази задача се захваща психологът Ърнест Дихтер – „бащата на мотивационните изследвания“.
Той организира фокус-групи и след това дава съвет на компанията какво да промени в рецептата. Решението за по-успешни продажби, според него е – вместо яйца на прах в сместа за сладкиши да се добавят пресни яйца. Изцяло разтворимата смес прави печенето прекалено лесно. А това подценява труда и уменията на сладкарите. Но ако, към сместа готвачът добави сам яйцата, това ще го накара да се почувства отговорен за крайния резултат и ще бъде истински кулинар. И въпреки, че “прахчетата” не са най-полезни, все пак тортата е приготвена от нас у дома и изглежда, че освен усилията, които сме вложили и резултатът, който имаме накрая, е по-здравословен продукт от този в магазина.
А останалото е история.
Ефектът ИКЕА означава, че трудът сам по себе си може да е достатъчен, за да предизвика повече удовлетвореност от плодовете на този труд. Той получава името си от доклад от 2011-а в изданието Journal of Consumer Psychology, дело на Майкъл Нортън, Надиъл Мокон и Дан Ариели. Авторите избират това име, защото продуктите на шведския производител на мебели могат да бъдат сглобени у дома от самия клиент.
Техният доклад също започва с историята за смесите за сладкиши. Той признава, че може да има и други причини продажбите на General Mills да са нараснали – алтернативният възглед е, че черешката върху тортата всъщност си е била черешката върху тортата. Но авторите все пак са ентусиазирани от идеята, че „добавянето на труд към задачата“ е ключов компонент.
За да потвърдят емпирично този феномен, те провеждат експеримент, който включва сглобяване на мебели от ИКЕА, сгъване на оригами и конструиране с Lego. Резултатите показват, че участниците ценят повече нещата, които са сглобили сами, отколкото тези, сглобени от някой друг.
Един от експериментите приканва участниците да правят оригами жерави и жаби и после да наддават за покупка на получените фигури. Фазата на наддаване включва и оригами, направени от майстори в областта. Само че хората възприемат своите творения като много по-ценни от тези, направени от други участници, и почти равни по ценност с фигурите на майсторите.
Разбира се върху Ефектът Икеа са изградени и много други бизнеси. Можем да дадем пример и с Apple. Милиони хора гледат видеа в Youtube как някой отваря продукт на Apple, разопакова го и отрстранява протектора от екрана. В този момент компанията не просто е продала продукт, а е подарила и преживяване.
Това е когнитивно пристрастие, което кара клиентите да се вълнуват, че са част от историята на продукта.
Като се замислим ефектът на Ikea е проста, но гениална идея. Това е концепция, която е свързана с човешкия опит.
Хората искат да се чувстват така, сякаш нещата, които притежават (и си взаимодействат) са наистина техни.
Източници:
https://www.bbc.com/worklife/article/20190422-how-the-ikea-effect-subtly-influences-how-you-spend
https://webcafe.bg/gradat/869073892-efektat-ikea-svetiyat-graal-na-targoviyata.html
https://www.riskology.co/
https://www.bloomreach.com/