Уморени сте от караниците за разхвърляната стая на детето ви? Опитайте този едномесечен план за подреждане на детските стаи, бюра, гардероби и други – изготвен специално за деца със Синдром на хиперактивност с дефицит на внимание, при които организационните умения са затруднени.
Децата и тийнейджърите със Синдром на хиперактивност с дефицит на внимание (ХАДВ) са по-неорганизирани от обичайното, което може да доведе до разхвърляни стаи, заяждане, изблици на ярост и засегнати чувства.
Следвайте този детайлен 30-дневен план за организация, като се уверите, че детето ви участва активно във всяка стъпка.
Разхвърляна детска стая #1: Спалнята
Ден 1: Разчистете леглото
Леглото на детето ви трябва да е за спане, а не за съхранение.
Разчистете всички дрехи, листи или опаковки от храна, които мистериозно са се озовали на леглото на детето ви, и поискайте помощта му за смяната на чаршафите.
Нека детето ви избере една плюшена играчка, която ще стои на леглото му – всички останали се връщат в къта за игра или в кутията с играчки. Позволете му да сменя играчката на леглото с друга по всяко време, стига да продължава да е само една.
Ден 2: Подредете бюрото
Ако бюрото на детето ви е по-скоро хаос, отколкото място за работа, ще ви трябва нова организационна система, за да го оправите.
Купете кутии или папки в ярки цветове, в които да подредите нещата, като им сложите и етикети. Може да приберете важните листи и документи в големия долен шкаф или чекмедже, а химикалите и маркерите – в кутии в по-малкото горно чекмедже.
Позволете на детето си да ви помогне в подредбата на бюрото както му харесва, стига след това да се грижи да го поддържа по този начин.
Ден 3: Определете място за боклук
Ако в стаята няма много пространство, това място може да бъде просто торбичка на дръжката на вратата. Важното е да посочите определено място само за боклук, за да не изравяте опаковки от бонбони изпод възглавницата.
Ден 4: Подредете рафта с книги
Отделете няколко часа в неделя, за да разгледате книгите на детето ви. Кои могат да станат подаръци или да бъдат дарени?
Говорете с него и вижте как смята, че трябва да бъдат подредени книгите – по азбучен ред, по тема или дори по цвят? Колкото по-лесно може да намери книгите, които харесва, толкова по-вероятно е да ги прочете!
Ден 5: Определете място за четене
Ако детето ви обича да чете, сложете удобен стол или барбарон близо до рафта с книги, за да може лесно да се настани там с книга в ръка по всяко едно време. Когато книгите се държат близо до рафта, дори докато се четат, вероятността да бъдат прибрани, където трябва, е по-голяма.
Ден 6: Когато не сте сигурни, надписвайте!
Ако детето ви е особено склонно към дезорганизация, слагайте етикети навсякъде.. наистина навсякъде. Рафтове, чекмеджета, закачалки. Ако детето ви е по-малко, опитайте да слагате и картинки до надписите.
Ден 7: Чудовища под леглото
Ако представата на детето ви за „чистене на стаята“ е да пъхне всичко под леглото, направете това по-трудно, като използвате това място за допълнително съхранение.
Вземете няколко големи пластмасови кутии и сложете в тях спортни екипировки, допълнително спално бельо или каквото и да е друго, което се нуждае от място, като отново се уверите, че кутиите са ясно надписани.
Ден 8: Седмица на рафтовете
Всички сме чували за съвета да си приготвиш дрехите вечерта, за да спестиш време на сутринта. Но представете си, колко стрес ще си спестите, ако го направите наведнъж за цялата седмица!
Определете място в гардероба, например малък рафт, където детето ви може да сложи 5 комплекта дрехи. След това, в неделя, заедно изберете какво ще носи през седмицата. Всеки ден ще може да избира всеки от 5-те комплекта, което едновременно ще му даде усещане за самостоятелност и ще държи гардероба подреден.
Ден 9: Приберете сезонните дрехи
Вземете още няколко големи пластмасови кутии и приберете сезонните дрехи, които в момента не са нужни – зимни якета през лятото, шорти и бански през зимата. Надпишете ги и ги сложете на най-горния рафт на гардероба, където ще бъдат лесно достъпни, веднага щом станат необходими.
Ден 10: Сложете прането по-напред
Не крийте коша за пране в някой заден ъгъл – ако е трудно да бъде забелязан или достигнат, е по-вероятно детето ви да хвърли мръсните дрехи направо на пода. Затова, сложете го или по средата на гардероба, или точно пред вратата му. А, ако сте още по-амбициозни или се опитвате да дадете повече отговорности на по-голямо дете, вземете кош за пране с две отделения, за да може само да сортира дрехите си.
Ден 11: Сортирайте дрехите
Сортирайте дрехите по вид, така че всички панталони, ризи, тениски и др. да са на едно място. За да направите това по-лесно за себе си и детето си, може да използвате органайзери за гардероби.
Ден 12: Рафтът за обувки
Кажете сбогом на постоянното спъване в самотни ботуши! Вземете обикновен шкаф с рафтове за обувки за по-големите деца, а за по-малките – прозрачни пластмасови кутии. Слагайте ги до входната врата през зимните месеци, за да не ходят децата с мръсни обувки из къщата.
Разхвърляна детска стая #2: Стаята за игра
Ден 13: Място за играчки
Първата стъпка от справянето със стаята за игра е това да се уверите, че всяка играчка си има своето място.
Вземете големи кутии в ярки цветове, в които да държите играчките на едно място: ЛЕГО при ЛЕГО-то, кукли Барби при куклите Барби, и т.н. Вкарайте отново в употреба доверените етикети и определете кое къде трябва да бъде.
Ден 14: Изхвърлете старите играчки
Ако детето ви не си е играло с влакчетата от цяла година, може би е време да ги дарите.
Ако започне да изпада в паника при мисълта, че ще изгуби старите си играчки, нека се включи в процеса, за да не се чувства толкова безпомощно. Ако все още настоява, че трябва да задържи всичко, задайте ясни граници – опитайте нещо като „Всички играчки, които можеш да събереш в тази червена кутия, може да останат.“.
Занесете използваните играчки до новия им дом заедно, за може детето ви да се сбогува с тях и да види колко радост могат да донесат на друго дете.
Ден 15: Дайте друго предназначение на всичко възможно
Претърсете гаража си за неща, които могат да бъдат използвани в стаята за игра.
Ако имате стари чаршафи, готови за изхвърляне, използвайте ги като покривки, които няма проблем да бъдат изцапани.
Ако имате стари купи, сложете в тях пастелите за рисуване.
Ден 16: Обособете центрове за игра
Дръжте хранителните продукти играчки в детската кухня, влакчетата до релсите и видео игрите и контролерите до конзолите.
Насърчавайте детето си да играе възможно най-близо до обособеното място и да прибира това, с което си играе, преди да премине към следващата играчка.
Ден 17: Удвоете предназначенията
Стремете се да има колкото е възможно повече място за съхранение.
Ако има масичка в стаята за игра, например, използвайте малки ярки кутии за съхранение като столчета. Само се уверете, че са достатъчно стабилни да издържат теглото на децата!
Ден 18: Използвайте стените
Ако детето ви обича да си играе като се облича с различни неща, сложете закачалки, за да има къде да закача костюмите си, когато приключи с тях.
Ако колекционира колички, сложете магнитни ленти, за да може с гордост да ги показва (и съхранява). Има много неща, за които да се използва това празно пространство – бъдете креативни!
Ден 19: Вземете планер…
… и го научете как да го използва. Работете заедно през първите няколко седмици като се уверите, че всички домашни, тренировки и срещи за игра са вписани. Детето ще се научи на отговорност, което не само ще повдигне самочувствието му, но и вие няма вече да се чувствате сякаш постоянно натяквате за тези неща.
Ден 20: Главен календар
Минете на следващото ниво като вземете един от онези големи календари, за да следите графиците на цялото семейство. Помогнете на детето си да добави своите задачи в календара и се уверете, че обръща внимание и когато вие добавяте своите – ще научи важен урок за това как графиците на всички се застъпват и си влияят.
Ден 21: Направете „Училищен рафт“
Обособете малък рафт или масичка до вратата, където детето ви може да слага всичко, което трябва да вземе в училище на следващия ден, като декларации или униформи. Научете го на навика да проверява рафта всяка сутрин преди да излезете.
Ден 22: Заемете се с раницата
Купете раница с няколко отделения и използвайте ярки етикети да зададете тема на всяко от тях. По този начин всичко, свързано с математика – записки, домашни, калкулатор, и др., ще бъдат на едно място.
Ден 23: Поддържайте я чиста
Всички знаем колко мръсни могат да станат раниците – трохите от храна, мръсните салфетки и хвърчащите листи се трупат доста бързо!
Преди да започнете да слагате нещата обратно в раницата, изтърсете я над кошчето за боклук или я изчистете набързо с прахосмукачката.
Определете време, в което да изчистите раницата заедно с детето ви – в зависимост от това колко е мръсна, това време може да е от веднъж седмично до веднъж на всеки 2 месеца.
Ден 24: Подредете пособията
Сортирайте пособията по вид, така че тетрадките и папките да са заедно, химикалите и моливите да са заедно, и т.н. Сложете всичко на лесно достъпни места в раницата и после…
Ден 25: Направете карта!
Нарисувайте карта на раницата, означавайки къде трябва да бъде всичко.
Нека детето ви да изпразни раницата си няколко пъти и да се опита да сложи нещата обратно според картата.
Дръжте картата в предния джоб на раницата, за да бъде достъпна при всяко събиране.
Ден 26: Зачеркнете в списъка
Вземете обикновен етикет за куфар и пъхнете там списък с нещата, които детето ви трябва да взема за училище всеки ден. Упражнявайте се като заедно проверявате списъка през първите няколко дни, а след това го насърчете да го проверява самостоятелно.
Ден 27: Попитайте за допълнителни учебници
Ако детето ви често оставя учебниците си в училище, говорете с учителите и попитайте дали може да вземете допълнителен комплект, който да държите вкъщи.
Ако детето има специални образователни потребности, поискайте специална обучителна програма.
Ден 28: Изложете на показ най-добрата работа на детето си
Ако детето ви има проекти по изобразително изкуство или отлични есета, които не иска просто да изхвърли, но и не му трябват повече за училище, вземете голяма коркова дъска, сложете я в кухнята или в друго общо помещение и ги закачете там. Това едновременно ще му даде самоувереност и ще държи всичко подредено.
Ден 29: Определете място за учене
Това може да е бюрото, кухненската маса или друго място, където има възможно най-малко отвличащи вниманието неща. Всеки път, когато започва с домашните, сложете на мястото за учене нещо за хапване, нещо за пиене и всички материали, от които се нуждае. Скоро ще започне да асоциира мястото с вършене на работа.
Ден 30: Кое време е? Време за учене!
Подобно на мястото, трябва и постоянен график за домашните – същото време, същото място, всяка вечер. Помнете, че организацията е нещо повече от физически процес – тя е въпрос на придобиване на навици!
Източник: https://www.additudemag.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Габриела Георгиева