
Дисграфията е различие в ученето, свързана с езика, което влияе на способността на ученика да произвежда писмен изказ. В ранните класове учениците с дисграфия могат да имат затруднения с последователното възпроизвеждане на букви, разстоянието между думите, пунктуацията и главните букви. В по-горните класове може да имат затруднения с плавното писане, свободните разстояния между текста и четливост.
В класната стая учениците с дисграфия често са наричани „небрежни“, „мързеливи“ или „невнимателни към детайлите“. Обаче учениците с дисграфия често полагат големи усилия, дори повече от други ученици, само и само да не изостават. Дисграфията е невидимо увреждане, което често върви ръка за ръка с дислексията. Подобно на учениците с дислексия, учениците с дисграфия, често добре осъзнават на какво не са способни в сравнение с техните връстници.
За да симулирате какво е да имате дисграфия, опитайте следното: Напишете параграф за най-хубавата ваканция, която сте имали. Дайте си точно две минути и напишете абзаца с недоминантната си ръка.
Как се почувствахте? Пробвахте ли усърдно? Крайният резултат изглежда ли така, сякаш сте дали всичко от себе си? Смятате ли, че работата ви показва вашата интелигентност или дава на аудиторията ви пълна представа за това, което искахте да изразите? Бихте ли били горди да окачите това произведение до работата на вашите връстници?
Дисграфията може да се подкрепи с ерготерапия, за да се засилят фините двигателни умения, да се подкрепи писменото изразяване. Ако ученикът се затруднява с писането по начин, който надхвърля считаното за допустимо според нивото на развитие, той трябва да бъде оценен от специалист за реверсиране на състоянието. Ранната намеса за ортографски умения, фина двигателна координация и писмено изразяване може да помогне за намаляване на трудностите, пред които са изправени ученици с дисграфия.
6 съвета за създаване на класна стая, подходяща за деца с дисграфия
Докато специалистите предоставят важни стратегии за интервенция за ученици с дисграфия, учителите в общата класна стая, също играят важна роля в подкрепата на тези ученици. Ето някои идеи.
1. Преподавайте слято (ръкописно) писане: слятото писане има по-малко начални точки от несвързаните печатни букви, което се изразява в подобрена скорост на писане, по-оеднаквена големина на буквите и по-спретнат цялостен вид на писането. Имайте предвид обаче, че ръкописното писане не е универсален подход за всички деца с дисграфия и ако за някои това би било улеснение, за други може да се окаже по-скоро по-голямо затруднение. Ако забележите, че за детето е изключително трудно изписването на ръкописни букви (какъвто е стандартният подход в България), говорете с учителите дали е възможно детето да пише печатно. Вие и терапевтите, с които работите, сами ще усетите кой тип писане е по-удачен за детето с дисграфия.
2. Учете писането на клавиатура: Използването на клавиатура може да е по-лесно от писането на ръка, когато учениците са добре запознати с клавиатурата. Учете умения за писане с клавиатура още от детската градина . Има деца с по-тежка дисграфия, за които може да се окаже почти невъзможно. Това не означава, че тези деца ще останат неграмотни, но е наша задача, да им осигурим достатъчно възможности за развиване на езика и да адаптираме изискванията си спрямо тях. Така например ако за едно дете с дисграфия писането на ръка е по-скоро мъчение, помислете за възможността да му осигурите възможността да използва клавиатура в класната стая. В много училища по света вечевъвеждат програми за подпомагане на уменията на учениците за писане с клавиатура. Чудесни онлайн програми са Nessy Fingers Touch Typing (която не е безплатна), Typing Club и игрите на Typing.com.
3. Осигурете достъп до приложения за преобразуване на реч в текст: Технологиите в час могат да помогнат на учениците с дисграфия с техните задачи във всички класове. Има няколко безплатни, лесни за използване приложения. Учениците могат да използват приложението Voice Typing на Google, Dragon Dictation or Speak Screen функциите на Apple (на английски) и някои български приложения като Bulgarian Speech to textили SpeechLab. Имайте предвид, че Voice Typing на Google може да не е настроен по подразбиране да разпознава български език. Така че може да се наложи да включите допълнително българския език през настройките на устройството.
4. Разберете кой тип тетрадки са по-лесни за децата с дисграфия – тесни и широки редове или само широки; малки или големи квадратчета?При постъпване в първи клас, повечето учители имат сходни изисквания в съответствие с учебната програма. Едно от тези изисквания е писането на тесни и широки редове, както и използването на тетрадки с малки квадратчета по математика. За децата с дисграфия обаче това може да се окаже сериозен проблем. Тесните и широки редове биха могли дори да ги объркат повече. Опитайте се да се ориентирате в нуждите на детето още преди постъпването му в първи клас, така че да можете да проведете разговор с класния ръководител и да уточните какъв би бил най-удачният подход за Вашето дете. Ако за детето ви е по-лесна употребата на широки редове и големи квадратчета, не се колебайте да обсъдите това с учителите.
5. Приспосебете начини за правене на записки: Копирането на бележки от дъската може да бъде особено предизвикателство за учениците с дисграфия. Позволете им да правят снимки на бележките в клас, за да могат да ги прегледат по-късно. Учениците могат да използват безплатен четец на оптични символи като Prizmo Go (за iOS) или Google Keep (за Android), които автоматично разпознават текст от снимки и така да могат да ги прегледат по-късно.
6. Бъдете предпазливи с показването на писмените работи на учениците: Писането в клас е трудно за ученици с дисграфия. Писмените задачи могат да отнемат два или три пъти по-дълго време за изпълнение и често ще изглеждат небрежни, дори ако ученикът е опитал най-доброто, на което е способен. Когато излагате на показ произведенията на учениците, помислете как бихте могли да насърчите и учениците с дисграфия. Вземете под внимание това, че учениците с дисграфия пишат по-бавно от останалите. Обмислете как да подходите, така че те да не се срамуват, че някои техни съученици са приключили твърде бързо, докато те още работят. Когато излагате за пример добри писмени работи, насърчете и учениците с дисграфия. Тяхната работа може да не е в съответствие със заложените критерии в учебната програма, но имайте предвид, че усилията, които те са положили са многократно по-големи от тези на техните съученици. Поощрете ги и ги накарайте да се гордеят с крайния продукт на техния труд. Нека се почувстват горди от това, че работата им виси на показ заедно с работата на връстниците им.
Това са само няколко неща, които могат да помогнат на ученик с дисграфия в класната стая. Но най-вече е важно да бъдете креативни в начина си на обучение и да общувате с учениците по отношение на индивидуалните им нужди.
Когато учениците се чувстват разбрани и подкрепени в класната стая, това позитивно социално-емоционално въздействие, ще има вълнообразен ефект през целия им училищен живот. Научете повече за това какво е дисграфия и как да бъдете подкрепящи.
Част от информацията в статията е взета отhttps://www.edutopia.org
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Елисавета Тодорова
Адаптирана за България от Център за детско развитие „Малки чудеса“