
Разговорите на тема пубертет винаги пораждат неудобство както у родителите, така и у децата. А когато става въпрос за деца със специални нужди, тази чувствителна тема е още по-предизвикателна. Най-голямото притеснение често е, че те няма да разберат какво се случва с тялото им.
Ето няколко съвета как да проведете този разговор
Започнете разговора колкото се може по-рано
Макар че разговорите за пубертета на моменти могат да изглеждат непосилни, трябва да сте сигурни, че ги провеждате рано, отколкото късно. Не чакайте, докато детето ви е в разгара на тийнейджърските хормони и телесните промени, за да започне разговори за пубертета.
Децата със специални нужди ще се нуждаят от повече информация, отколкото училището може да предостави. Така че, отделете време за разговор. Не искате техните връстници да са основният източник на информация. Изберете тихо място без разсейване и започнете бавно.
Един от начините да отворите разговора е да попитате какво вече знае вашето дете. Тази информация ще бъде добра отправна точка за разговора. Например, вашето дете вече може да разбере анатомията и репродукцията от здравен или научен клас. В резултат на това можете да използвате тези знания и да надграждате оттам. Не е необходимо да започвате от нулата.
Представете информацията на малки порции
Точно както с всичко друго, на което бихте научили децата си, представете им информацията на малки порции, които няма да ги затруднят. С други думи, не се опитвайте да им кажете всичко, което трябва да знаете за пубертета и сексуалността наведнъж.
Например, ако детето ви със специални нужди е момиче, говорете с нея за менструацията. Започнете с обяснението какво е превръзка и за какво се използва. Покажете й как се използва и как трябва да се изхвърли. По-късно говорете за спазми и придружаващи преживявания. Представете всичко по ясен и конкретен начин и не се опитвайте да предоставяте твърде много информация наведнъж.
Също така е полезно да преминете през петте етапа на пубертета. Тези пет етапа включват промени във височината, гласа, състоянието на кожата и настроението. Подчертайте, че не всичко се случва наведнъж, но вместо това тези промени се случват за период от почти десет години.
Освен това може да се наложи да преминете през темата няколко пъти през този период от време. Не са редки случаите, когато децата със специални нужди стават неспокойни всеки път, когато забележат промяна в тялото си. Уверете ги, че всеки изживява това, през което преминават и е нормално.
Използвайте правилна и подходяща терминология
От самото начало бъдете сигурни, че използвате научна терминология за части и функции на тялото. Не се срамувайте от използването на правилните думи.
Например момичетата имат вулва, външни срамни устни, вътрешни срамни устни, клитор, уретра и влагалище. Междувременно момчетата имат тестиси, скротум (или скротален сак), пенис, главичка и уретра.
Не са редки случаите, когато възрастните изпитват силно смущение при използването на тези термини с децата си, но е много важно младите хора да разберат какво представляват тези термини, ако могат. Познаването им може да улесни много по-лесното идентифициране и споделяне на медицински проблеми по-късно в живота.
Освен това използването на подходящи термини може да избегне объркване при вашето дете със специални нужди. Помислете колко объркващо може да бъде да се каже на децата със специални нужди, че бебето расте в корема на някого в сравнение с това, че им казвате, че бебето расте в матката на майката. Ако използвате термина корем, те могат да се объркат и да мислят, че майката е изяла бебето. Или да се чудят как бебетата влизат в коремите на хората.
Не позволявайте дискомфортът ви от темата да ви попречи да бъдете откровени и точни с детето си със специални нужди. Бъдете честни и отворени в комуникацията си и не крийте нещата каквито са.
Подчертайте, че преживяванията им са нормални
Когато тялото на детето се променя бързо, като например израстване на окосмение на определени места, където досега не е съществувала, това може да бъде страшно и объркващо за някои деца, специални или не. В резултат на това е много важно да подчертаете, че промените, които преживяват, са напълно нормални и че всеки преминава през тях. Можете също така да говорите за факта, че тялото на всеки се променя по начини, които са точно подходящи за този човек.
Например, някои хора стават наистина високи, докато други остават по-ниски. Други хора може да имат активно окосмение, докато трети – по – малки количества.
Посочването на разликите ще осигури известен комфорт, като се знае, че не е необходимо да са точно като всички останали като също така демонстрира, че няма нищо странно в това, което изпитват.
Използвайте момента
Използвайте примери от ежедневието, за да обсъдите темата за пубертета и сексуалността. Например, можете да говорите за бременността на сестра си или за сватбата на някой братовчед, за да стигнете до темата, която ви интересува.
Примерите от реалния живот им помагат да осмислят какво преживяват и какво означава това, когато станат възрастни.
Можете също да опитате да четете заедно книги за пубертета, грижата за тялото и репродукцията. И, не забравяйте да обвържете темите с важността на добрата хигиена, като да се къпете редовно, да използвате дезодорант и да измиете лицето си. Тези важни житейски умения също са обвързани с разговори за пубертета и грижата за променящото се тяло.
Проучете политиките на вашето училище
Ако имате дъщеря, искате да сте сигурни, че разбирате как училището ще се справи с ученик със специални нужди, който е с менструация. Едва ли в училище ще се намери човек, който да е склонен да влезе в тоалетната с детето, за да му помогне. В резултат на това ще трябва да имате план за вашето дете, особено ако изпитва затруднения да сменя превръзките или който метод сте избрали.
Комуникирайте с учителите и съставете план, който ще е удобен за всички страни. Обсъдете метода, който сте избрали, например презвърките и как вие се справяте с това да обучите детето си да ги използва.
Защита срещу негативни отношения
Децата със специални нужди често се разглеждат от обичайните закачливи и груби деца като лесни мишени за подигравки и злоупотреба. При децата със специалн нужди обаче, има повишена вероятност да се сблъскат със сексуално насилие.
Изследванията показват, че над 40% от децата със специални нужди са засегнати от някаква форма на сексуално насилие. Нещо повече, докладите сочат, че децата със специални нужди са жертва на злоупотреба 3-4 пъти по-често от своите връстници. Междувременно други изследвания сочат, че 68% от момичетата с увреждания в развитието и 30% от момчетата с увреждания в развитието биват сексуално малтретирани преди 18-годишна възраст.
Родителите, които открито общуват с децата си, могат да помогнат тази статистика да се промени и да предпазят децата си. Ключът тук е да се подчертае, че телата им принадлежат на тях.
Един от начините за илюстриране на този въпрос е да се обясни, че те винаги имат избор за споделяне на обич и интимност с друг човек. В резултат на това им напомнете, че винаги им е позволено да кажат „не“, ако не искат да прегърнат или целунат някого за довиждане – дори най – близките им като баба и други. Важно е също да се посочи, като се използват подходящи термини, кои части на тялото са интимни и да се подчертае, че хората нямат право да докосват тези части от тялото им без разрешение. С други думи, интимните части на тялото обикновено са покрити от бельо, сутиени или бански костюми и това добре илюстрира тази интимност.
Също така е добра идея да направите списък на доверени възрастни, при които могат да отидат и да споделят, ако някой докосне тези части на тялото или направи нещо, което ги кара да се чувстват неудобно. Подчертайте, че никой няма да се сърди на вашето дете, защото казва истината.
Бъдете на разположение за последващи въпроси
След разговора детето ви може да има допълнителни въпроси, притеснения или просто да иска по-задълбочено обяснение. В края на разговора подчертайте, че винаги сте на разположение да говорите повече.
Подчертайте, че никой въпрос не е извън границите или глупав. С други думи, уверете се, че знаят, че могат да дойдат при вас с каквото и да било – че нищо няма да ви смути.
Освен това ги уведомете, че ако не знаете веднага отговора, смятате да го намерите заедно. Ключът е да поддържате отворени линиите на комуникация и да им давате да разберат, че ще ги обичате, независимо какво споделят.
Повторете с търпение
Имайте предвид, че много от нещата, които обсъждате за първи път, може да не се отнесат към вашето дете в бъдеще. С други думи, то няма да изпита всичко възможно или всичко наведнъж. Така че, важно е редовно да се водят разговори за пубертета и сексуалността. Всъщност всеки път, когато станете свидетели на лека промяна в тялото, може да се наложи да започнете от начало или от минала точка и да проведете разговора за пубертета отново.
Не забравяйте да бъдете търпеливи през целия процес. Може да отнеме време детето ви да разбере какво се случва. Също така, в зависимост от увреждането, може да отнеме време да се приемат промените, които се случват. Ключът е да бъдете насреща и да сте отворени за комуникация.
И последно
Разбирането на сексуалността и създаването на телесна информираност е много важно за тийнейджърите и младите възрастни с когнитивни увреждания. В резултат на това, когато става въпрос за пубертета и какво се случва с тялото, родителите трябва да се стремят да бъдат източник на информация номер едно на детето им.
С честност и търпение в крайна сметка те ще започнат да разбират и приемат промените, настъпващи в телата им.
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Яница Маринова
Източник: https://www.verywellfamily.com