Ерготерапията не е само за деца с увреждания, тя може да се бъде полезна за много различни деца.
Лиса Далстром, на 42, се тревожи за 3-годишния си син Леви, който постъпва в предучилищна група тази есен. Леви няма особен интерес към хващането на пастели и моливи, а когато се опита да ги хване, той все още ги държи като бебе. Изпитва затруднения с проследяването на линии и използването на ножици. Трудно му е да се облича и съблича и няма никакъв интерес към използването на гърне.„Той не беше усвоил добре тези умения, докато ходеше на детска градина преди пандемията, а сега, след като е стоял вкъщи с месеци, съвсем е изостанал“, казва Далстром, говорно-речев патолог от Феърфийлд, Кънектикът. „В детската градина другите деца го мотивираха и правеха ученето по-забавно.“
Да разберете дали детето ви има изоставане може да бъде трудно дори и в най-добрите условия. Едно от четири деца започва да ходи на детска градина с някаква степен на забавяне на речта, грубата или фината моторика, според изследване от 2019 г, публикувано в медицинското списание JAMA Pediatrics.Но след затварянето на училищата и детските центрове по време на пандемията, „се срещаме с много деца, които са изгубили тренинг не само в ученето, но и координацията и фината моторика“, казва д-р Таня Алтман, асистент професор в Калифорнийския университет в Лос Анджелис, в Детска болница Mattel и говорител на Американската академия по педиатрия. Като резултат от това, някои от тях имат нужда от ерготерапия, която помага на децата да изградят фина моторика, да подобрят координацията око-ръка и да се справят с ежедневни задачи като хранене, обличане и използване на ножици.
В момента може да е трудно да разберете дали детето ви действително има изоставане. „Преди родителите често използваха други деца за сравнение дали собствените им деца изостават, но е много по-трудно да се сравнява, когато семейството ви е социално дистанцирано от другите“, казва д-р Сюзън Кейхил.Заради пандемията децата, които вече са посещавали ерготерапия, също изпитват затруднения. Аби Купър, на 34 години, домакиня в Бергенфийлд, щата Ню Джърси, споделя, че нейният син Ноа, 6-годишен, е посещавал седмично ерготерапия още от предучилищна възраст, заради нисък мускулен тонус, водещ до трудно поддържане на силен захват на молива. Но терапията спира в средата на март, когато училищата се затварят.
„С течение на месеците той ставаше все по-бавен и по-разхвърлян с училищните си задачи и се затрудняваше повече – не можеше да се справи с тестовете по правопис или да пише по време на часовете в Zoom“, казва тя. Въпреки че терапевтът му е предоставил работни листове, Ноa отказва да ги изпълнява. „Той се колебае да прави трудни за неща и аз го разбирам“, казва тя. „В същото време, аз лично не се чувствам комфортно относно връщането към терапията лице в лице.“
Как могат да помогнат родителите?
Добрата новина е, че родителите могат да направят много у дома чрез прости дейности, базирани на игра, за да подобрят фините двигателни умения на децата си, казва Марина Скот, педиатричен терапевт в Олд Сейбруук, Кънектикът. „Като цяло академичните очаквания за децата в предучилищна възраст и детската градина не винаги са подходящи за нивото им на развитие“, обяснява тя. Някои предучилищни системи, например, очакват 4-годишните да могат да напишат пълно изречение, но това е умение, което обикновено се появява около 6 или 7-годишна възраст.Вместо да се фокусираме върху упражненията за писане или работните листове, Скот предлага да изведем децата в задния двор или на близката площадка и да ги накараме да играят на катерушките.
„Когато децата висят от тях, те укрепват основните си мускули и раменния пояс, като работят с двете страни на тялото, докато се придвижват с ръце и подобряват силата на ръцете и захвата, докато се задържат“,
обяснява тя.
Или, предлага Скот, можете да създадете лабиринт с препятствия в задния си двор или във всекидневната.
„Само като накарате детето си да ходи по неравна повърхност или като направите линия с тиксо на пода и го накарате да ходи от пета до пръсти по нея, изгражда цялостна сила и подобрява координацията и баланса“.
Всичко това ще улесни детето, когато се върне в класната стая, за да използва пособия като моливи и ножици, което изисква от него да придържа хартията с едната ръка и да пише с другата.
Лиат Лашър, 30-годишна преподавателка в начален курс в Станфорд, щата Кънектикът, прекарва по-голямата част от лятото навън със своите 3 и 4-годишни дъщери, Ема и Аби, като работи върху техните фини двигателни умения.
„Преподавах на втори клас през изминалата година и бях поразена от това, колко от моите ученици нямаха мускулната сила в ръцете и пръстите си, за да използват ножици или молив за по-дълъг период от време“, казва тя.
„По време на онлайн обучението родителите се тревожеха за това децата им да не изостават в академичните си успехи. Но нямат ясна представа, че дейности, които развиват фините двигателни умения, са също толкова важни.“
Такива дейности могат да бъдат съвсем прости, като едно от любимите занимания на децата на Лашър: използване на ножици за подрязване на тревата и търсене на буболечки в нея. Тя изпраща децата си на „лов в природата“, където събират плевели, листа и цветя в кофа, след което ги режат колкото искат.“Градинарството е чудесно занимание за вас и вашето дете”, добавя Ребека Толин, терапевт в Лос Анджелис. „Копаенето с лопата развива мускулите на торса и раменете, а засаждането на семена е добър начин да помогнете на детето си да развие и подобри захващането с пръсти, тъй като семената са малки и трябва да ги държат между показалеца и палеца“, казва тя.
Ако търсите занимание у дома, което може да помогне за развиване на фините двигателни умения, пекарството е добра идея. Разточването на тесто с точилка или изравняването му с ръце позволява на детето ви да тренира координацията си като използва двете ръце едновременно. “Това ще му помогне да овладее умения като връзване на обувки и рязане”, казва Толин. Изливането на съставки в купа, разточването на тестото и шприцоването на глазура върху кексчета и бисквитки, помагат за подобряване на силата на ръцете и координацията ръка-око. Лашър държи пинсети, помпони, сухи тестени изделия и фалшиви скъпоценни камъни в дома си за импровизираните проекти на дъщерите й, за да им помогне да подобрят мускулната сила в пръстите си.
Кога да потърсим помощ?
Ако сте опитвали някои от изброените по-горе дейности и усещате, че детето ви изпитва сериозни затруднения – например, ако е на 4 години и не успява да нарисува човек с две до четири части на тялото или да използва ножици – можете да се консултирате с ерготерапевт.Онлайн терапията също дава възможност на родителите да участват в терапевтичните сесии и да получават нови идеи за полезни дейности.
Рейчъл Уинър Стиклин, 40-годишна, консултант по комуникации от Олни, казва, че синът ѝ Сам, който е на 6, е посещавал седмично ерготерапия още от предучилищна възраст, и е преминал към дистанционни сесии през март.През юни Сам прави сам картичка за Деня на бащата с наставления от терапевта си. „Той успя да рисува, реже и лепи с минимална помощ, което е огромен напредък за него“, казва Рейчъл. „Не е на нивото, което щеше да е достигнал, ако все още беше в училище и посещаваше терапия на живо, но определено не се е върнал назад.“Лиса Далстром работи с детето си по нейни собствени стратегии. Той изпитва трудности в рисуването на права линия, затова тя го кара да се упражнява с книжки за проследяване с динозаври и да нарежда парченца зърнена закуска в права линия. „Искам да се забавлява с това и да не се фрустрира дотолкова, че да се откаже“, казва тя. „Но през всеки ден, в който не е на училище, разликата се увеличава“.
Може да получите повече ценни съвети относно развитието на опорно-двигателната система или да направите консултация с Милица Соколов, ерготерапевт в Център за детско развитие “Малки чудеса”. Може да запазите своя час тук.
Свържете се с нас на тел. 0887 54 54 46 или на e-mail: office@premature-bg.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Екатерина Стоянова
Източник:https://www.nytimes.com