
Повечето хора знаят, че музиката е хубаво нещо в живота на детето, но знаят ли колко е важна за способността за учене? Изследванията показват, че музиката и мозъкът често са отборни играчи, що се отнася до речта, езика, емоционалното съзряване, слуховата обработка и сензорната интеграция. Много изследвания показват, че свиренето на инструмент всъщност може да укрепи мозъчните структури и да изгради невронни връзки, за да подсили по-слабите области на мозъка при по-сложни концепции в обучението.
Платон казва: „Музиката е по-мощен инструмент от всеки друг за образованието“. Това съждение е засилено и доразвито в книгата „Добра музика по-умни деца: прости и практични идеи, които да помогнат да трансформирате живота на детето чрез силата на музиката“ от Шарлийн Хабер Майер.
Общоизвестно е, че вземането на уроци по музика в ранна възраст може да засили връзките между двете мозъчни полукълба при децата.През 1995 г. невролог на име Готфрид Шлауг установява, че музикантите, които са започнали да свирят на инструмент преди седемгодишна възраст, имат необичайно дебел корпус калозум. Готфрид и колегите му виждат това като доказателство, че музикалното обучение може да увеличи мозъчните връзки. По-нататък в изследванията си те откриват, че децата, които са практикували свирене на музикален инструмент, показват значително увеличение на растежа на корпус калозум от порядъка на 25% спрямо общия размер на мозъка. Децата, които средно за седмицата са се упражнявали много по-малко или са спрели да свирят, не показват нарастване на Корпус калозум. И така, защо изграждането и укрепването на корпус калозум при детето е толкова важно и как може да подобри или възпрепятства способността за учене?
Корпус калозум – Скоростна магистрала за обучение
Корпус калозум е връзката между двете полукълба на мозъка. Тази важна структура представлява огромна лента от миелинизирани влакна, която е отговорна за предаването на нервни съобщения между дясното и лявото полукълбо на мозъка. Както всички знаем, дясната страна на мозъка на детето се използва за творчество (оцветяване, изкуство, музика, рисуване, въображаеми игри), а лявата част на мозъка за по-сериозните учебни процеси (четене, писане, език, решаване на проблеми, критично мислене). Ако двете страни на мозъка са разединени или ако не са свързани с „кабели“, за да „разговарят“ помежду си, детето може да се бори с предизвикателства в ученето, забавяне на говора и езика, проблеми с емоционалното съзряване, проблеми с вниманието и фокуса и трудности с общуването. Корпус калозум при вашето дете е „скоростна магистрала“ на мозъка, която в крайна сметка свързва и обединява двете сфери на мозъка на детето ви за постигане на по-високи академични резултати. Ето защо е добра идея да ангажирате децата в дейности, чрез които да се пресича тази средната линия. Тези видове активности могат да настроят и ангажират както тялото, така и мозъка за четене, писане, правопис, реч, съсредоточаване на внимание и математика.
Носителят на Нобелова награда, доктор Роджър Спери, направи известни изследвания с разединен мозък при пациенти с хирургически срязан корпус корпус калозум. Неговите открития от това проучване доказаха, че дясното и лявото полукълба имат различни функции.
„Добре балансираното дете“ от Сали Годард Блайт обсъжда двойната функция, която изпълнява корпус калозум и как първата му функция е да улесни комуникацията между двете полукълба на мозъка, което създава скоростна магистрала за поток от информация. Другата му функция е от време на време да показва картина на едната страна на мозъка като резултат от активността на другата (например, ако детето ви използва прекалено много дясната страна на мозъка, може да забележите проблеми с поведението, истерични изблици, сривове и безпокойство). Това скрининг действие предотвратява прекаленото надмощие на едното полукълбо на мозъка над другото (дясното полукълбо на мозъка се възпира от емоционални изблици, а лявото се ангажира в по-рационално мислене). Ако това надмощие не се възпира, ще се намалява способността на едното полукълбо да изпълнява неговите основни или предпочитани функции (мозъкът не може да се научи да чете и пише, ако първо не може да присъства и да се съсредоточи в училище).
За да дадем още по-добър пример, нека разгледаме по-отблизо обучението в клас. В ранните години на развитие разбирането и изучаването на езика от вашето дете е двустранен процес. Това означава, че езикът включва и двете страни на мозъка. Всяко полукълбо обаче има различна работа, която трябва да изпълни. Лявата страна е свързана с декодиране на звуци, тон и синхронизация на всяка буква. Дясната страна е отговорна за невербалните и емоционални аспекти на езика, включително езика на тялото, разбиране на значението отвъд думите, изразяването и общуването.
Ако корпус калозум при детето ви е слабо развит и няма процес на „скрининг“, когато настъпи езиковото развитие, детето може да изпитва проблем да свърже буквите и звуците, може да му липсват умения да общува с връстници и учители, може да има проблем да изрази мислите си на хартия и може да има затруднения с визуалното възприятие, което влияе върху способността за четене или може да се затруднява да се съсредоточи и да шава непрестанно в клас. Това се случва, когато мозъкът не предотвратява надмощието на едното полукълбо, което пречи на другото да изпълнява ролята си.
Децата с дислексия или проблеми със зрителното възприятие често показват признаци на отслабено тяло. Тъй като децата с дислексия се борят с лош зрителен и двигателен контрол, както и с проблеми с вниманието, това може да се дължи на лоши връзки в корпус калозум. Свръхскоростната магистралата на детето ви регулира и контролира определени видове движения на очите, използвани за четене, проследявайки и обработвайки информация чрез тяхната визуална система. Когато корпус калозум на детето ви има правилните функции и задейства правилно тези невронни връзки, техните окуломоторни умения са подготвени за плавно проследяване, зрителна доминация и съчетан фокус, докато четат и пишат.
Как да подсилим корпус калозум?
Развитието на корпус калозум обикновено започва при вашето бебе, когато е на възраст между 6 и 12 месеца. Понякога се нарича етап на „пълзене“. През този период пълзенето става градивен елемент за всички други двигателни и когнитивни умения. По време на този етап мускулите на вашето бебе се укрепват в подготовка за ходене и детето започва да използва крайниците от двете страни на тялото в координирани движения, което развива тяхната билатерална координация, използвана впоследствие при водене на бележки, логическо мислене, писане, оцветяване, изрязване на различни форми и спорт.
До три-четири годишна възраст детето ви трябва да усвои умението да използва двете страни на тялото си заедно, което е двустранна интеграция или кръстосана страничност.
Това умение за пресичане на средната линия е способността на детето безпроблемно да движи едната ръка, крака или окото в обсега на другата ръка, крак или око. Вашето дете пресича средната линия, когато чете отляво надясно, рита футболна топка като подава към друг играч, почесва си лакътя или кръстосва краката си.
Когато бебето започне да се учи да пълзи, този основен градивен елемент е едно от най-важните умения за бъдещо обучение. Важността на тези основни етапи на развитието е изграждането на пътища в мозъка. Тъй като корпус калозум е основната свръхскоростна магистрала в мозъка на детето, упражненията за пресичане на средната линия ще предават сигнали и информация между двете полукълба. Когато детето практикува дейности, пресичащи средната линия, това укрепва тази супер магистрала в мозъка му.
Уменията за пресичане на средната линия са предпоставки за правилното развитие на различни двигателни и когнитивни умения. Ако детето пропусне възможността да изгради свръхскоростна магистрала в мозъка си (Корпус калозум), може да наблюдаваме забавяне на обучението или други предизвикателства в учебния процес или неуспех при прекрачване на средната линия, които може да са резултат от забавяне на основни етапи в развитието като пълзенето.
Дейности за изграждане на Корпус калозум
За по-нататъшно изграждане и укрепване на връзките в мозъка и корпус калозум, опитайте някои от дейностите по-долу.
Състезания по пълзене
Правете пълзящи състезания с вашето дете или бебе, за да насърчите пълзенето и двустранната интеграция за по-дълги периоди от време.
Достигане на играчка
Поставете играчки на пода или извън обсега на детето на възраст от 6 до 12 месеца, за да насърчите пълзенето, достигането и пресичането на средната линия.
Фенерче
Проследяване на фенерче. В тъмна стая осветете с фенерче по стените и накарайте детето да проследи светлината ви с негово фенерче.
Сапунени балони
Духайте балони и нека детето ви ги пука само с една ръка. Насърчавайте детето си да прекрачва средната линия, като използва противоположната ръка, за да изпуснете мехурчетата на другата страна. Също така накарайте детето си да пука мехурчетата с двете си ръце (пляскане) за двустранна координация.
Практикувайте Доминиране на ръцете
Поставете кофа с плюшени животни или топки от противоположната страна на доминиращата ръка на детето, така че да трябва да вземе предмета, като пресича средната линия. След това накарайте детето си да хвърли топката или плюшеното животно към някаква цел.
Футболни ритници
Подавайте си футболна топка напред-назад, като първо детето използва не доминиращия си крак и след това превключи на доминиращия.
Корпус калозум: Забавни факти
За да разберете по-добре корпус калозум, ето няколко забавни факта, които трябва да запомните:
- Това е най-големият сноп нерви в цялата нервна система.
- До около 1950 г. функцията на корпус калозум е бил пълна загадка.
- В редки случаи то напълно липсва при раждането.
- Понякога корпус калозум се изрязва хирургично за лечение на епилепсия.
- Първоначално се е смятало, че физически държи двете полукълба на мозъка заедно.
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Дияна Христова
Източник: https://ilslearningcorner.com