Асиметрично шийно тоничен рефлекс – как задържането му влияе на детското развитие?

Асиметрично шийно тоничен рефлекс – как задържането му влияе на детското развитие?

АСИМЕТРИЧЕН ШИЙНО-ТОНИЧЕН РЕФЛЕКС (ATNR): Изследвания показват, че 50% от децата, страдащи от задържан ATNR, се борят с дислексия. Задържаният асиметричен шийно тоничен рефлекс (ATNR) може да се окаже една от причините децата да имат дислексия.

Какво е асиметричен шийно-тоничен рефлекс?

  • Задържаният асиметричен шийно тоничен рефлекс може да окаже влияние върху способностите на детето да пише и следи, при т.нар. преминаване на средната линия, баланса и координацията, включително и билатералната координация.
  • ATNR се проявява през 13-ата седмица след зачеването и трябва да бъде напълно интегриран до 6-7 месец.
  • 50% от децата, при които ATNR се задържа са диагностицирани или проявяват симптоми на дислексия.

Идентифицирани са приблизително 70 примитивни рефлекса във всяко дете. Рефлексите, върху които се фокусираме, засягат директно процеси на обучение при децата. За да разберем по-лесно ролята на примитивните рефлекси, нека да ги сравним с оркестър. Примитивните рефлекси трябва да са като симфония. Всички инструменти могат да бъдат сравнени с многото първични рефлекси, които се комбинират, за да се създаде шедьовър. Преходът от едни към други рефлекси, изчезването на всеки един рефлекс, транфомирането им към по-сложни, зрели движения са сърцевината на оркестъра. Някои рефлекси влияят на движенията, които са ключови за успеха в образованието в бъдещето на всяко дете.

ATNR е пример за примитивен рефлекс, който служи като основа за бъдещите образователни умения на детето.

Примитивното ATNR движение започва да се променя с настъпването на раждането. То допринася както за двигателните умения, така и за гъвкавостта, която е от съществено значение за процеса на раждане. След като бебето се роди, ATNR започва да развива ключови двигателни умения, от които всяко дете се нуждае през всеки етап от развитието. Тези умения включват обръщането по корем, пълзенето и координация „око-ръка“, използвана при четене и писане.

ATNR се появява 13 седмици след зачеването и трябва да се интегрира около 6-7 месец след раждането.

ATNR може да бъде идентифициран при новородено през първите три месеца от живота. За да предизвикате ATNR реакция, завъртете главата на детето, докато лежи по гръб. Ръката и крака от страната на която се завъртя главата се разгъва, докато ръката и крака от другата страна се сгъва. Ако рефлексната симфония върви по план, този рефлекс ще се интегрира и ще изчезне, когато детето е на шест до седем месеца.

Когато една нота е „погрешна“

Всички знаем, че когато един инструмент не възпроизвежда нотите правилно, целият оркестър звучи нехармонично. Същият проблем се случва, когато ATNR не е интегриран. Когато ATNR се задържи или когато интеграцията е нарушена, детето не може да придобива нови моторни движения (например пресичане на средната линия, билатерална координация и координация „око-ръка“). Задържането на този рефлекс предизвиква проблем в графомоторни умения.

50% от децата със задържан ATNR страдат от дислексия

Когато детето има задържан ATNR, това значително влияе върху зрителната му способност и уменията му за четене. Дете, с подобни задържани движения, често изпитва затруднения с преминаването на средната линия (например ритане на топка в противоположната страна на тялото и проследяване с очи).

Трудности при писане

Ако детето има задържан ATNR, графомоторните трудности може да не са единствените трудности появяващи се в класната стая. Лошият почерк е също един от често срещаните признаци на задържан ATNR при дете в училищна възраст.

Бони Брандус, споделя следното относно връзката между почерка и ATNR:
„Не е изненадващо, че задържания ATNR е също силно свързан с проблеми с писането. Когато едно дете обърне главата си да погледне страницата, активният ATNR автоматично ще накара ръката да се протегне и пръстите да се отворят. Използването на химикал или молив изисква по-голямо усилие от детето и то може да компенсира с използването на прекомерен натиск. Всичко това изисква дълбока концентрация, която се проявява за сметка на когнитивните процеси … Почеркът ще пострада по отношение на качеството и количеството. Прекалено стегнатият захват може да доведе до спазми и бързото настъпване на умора, особено в китката и ръката. Честото „разтърсване“ на ръце при спазми често е индикатор за активен ATNR.“

Други признаци, че у детето може да се проявява активен ATNR, който може да повлияе на способността му за писане:

  • Изправяне на ръката, по време на писане, вместо сгъване на лакътя
  • Накланяне назад на стола, по време на писане, за да компенсира изправената ръка
  • Писане в много наклонена посока на страницата
  • Изключително стегнат захват при писане
  • Обръщане на страницата под ъгъл от 90 градуса при писане
  • Затруднено възпроизвеждане на идеите на хартия.

Източник: https://ilslearningcorner.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Силвана Спасова