
Тази статия дава примери за дейности с натоварвания за подобряване на обучението и вниманието в класната стая при деца с проприоцептивната дисфункция.
Проприоцепцията отговаря за способността на тялото да възприема своята собствена позиция в пространството. Информацията произтича от мускулите, ставите и друга съединителна тъкан. Проприоцептивната информация, изпратена до централната нервна система, показва какъв натиск или тежест изпитват телата ни във всеки един момент.
Всеки от нас трябва да има това усещане, за да знае какво пространство заема и как да движи тялото си, за да поддържа баланс и да изпълнява определени задачи. Проприоцептивната сетивност може пряко да повлияе на нашето внимание, поведение, фокус, баланс, координация и сензорна интеграция.
Д-р Жан Айрес казва:
„Ако проприоцепцията от ръцете ви не беше достатъчна, за да ви каже какво правят те, ще бъде много трудно да закопчаете дрехите си, да извадите нещо от джоба си, да завиете капак на буркан или да запомните как да завиете кран за вода. Без адекватна проприоцепция в тялото и ръцете, ще ви бъде много трудно да влезете или да излезете от автомобил, да се разхождате по стръмни стълби или да спортувате”.
Проприоцептивните съобщения са свързани предимно със собствените ни движения, а не със стимулите от околната среда (докосване, звук, светлина). Тези съобщения ни казват каква е силата на движенията, времето и скоростта. Необходимо е да разберем налягането, което поражда тежестта на даден предмет в ръката ни, за да можем да предвидим количеството мускулна сила необходимо за задържане на обекта и неговото преместване.
Например, ако детето ви има проприоцептивна дисфункция, то може да държи молива твърде здраво или да приложи толкова голям натиск върху него, че графитът да се чупи при писане. Често виждаме това и в спорта, когато децата не могат да преценят колко сила им е необходима, когато подават или хвърлят топка на своите съотборници. Доста често тези деца получават грешни сигнали за разпознаване на многобройните различия при докосване, движение, натиск и сила.
Някои деца не получават достатъчно информация от проприоцептивната система, за да възприемат несъзнателно положението на тялото си, което може да доведе до търсене на повече сензорни стимули. Другите деца пък получават твърде много информация от проприорецептивната система и започват да избягват всякакво допълнително стимулиране от обкръжаващата среда, което може да доведе до избягване на търсене на сензорни стимули.
Когато проприоцептивната система работи неефективно, най-добрият начин да помогнете на детето си е да използвате специфични проприоцептивни дейности, които могат да бъдат изключително полезни за развитието на тази система. Този специфичен проприоцептивен принос е това, което наричаме физическо натоварване.
Физическо натоварване за проприорецептивен успех
Физическото натоварване, което се фокусира върху работа срещу гравитацията или съпротивлението, обикновено включва дълбока контракция на мускулите. Кратките периоди на натоварване помагат на проприоцептивната система, но продължителните натоварвания са още по-добри. Това е така, защото по-малките мускули се уморяват след кратко време и тогава натоварването се поема от по-големите мускулни групи. Тези мускули обикновено са основните мускули, които са отговорни за позата на тялото. Когато основните мускули са слаби, децата често се опитват да намерят стабилност, излежавайки се на столовете или на бюрото. Това създава един нов цикъл на неактивна обработка на проприоцептивните сигнали и контрол на позата и също така може да е признак на задържан примитивен рефлекс.
Когато ученикът използва мебелите, за да поддържа тялото си в определена поза, това означава, че нервната система има ограничена информация, идваща от проприоцептивната система. Когато не упражнявате мускул, той отслабва. Точно това се случва с проприоцептивната система. Ако не я използвате, тя губи функцията си.
Карол Крановиц казва:
„Проприоцепцията предоставя информация, необходима за координиране на основните двигателни и фини двигателни движения. Детето с лоша проприоцепция изпитва затруднения както при контролирането на големи двигателни движения, като например преминаване от едно положение в друго, така и при фини моторни движения като хващане на предмети.”
Физическо натоварване
Както вече стана ясно, има два вида проприорецептивни дисфункции. Едното е сензорно – търсещо поведение, а другото е сензорно – избягващо поведение. За сензорно избягване физическото натоварване помага да се стимулира проприоцептивната система и да се организира мозъкът. Тези дейности обаче са полезни и за деца, търсещи сензорни стимули, защото физическото натоварване може да успокои и организира свръхактивното и агресивно поведение.
Следващите няколко физически упражнения от ежедневието ще подобрят функцията на проприоцептивната система детето. Освен това тези упражнения ще му помогнат да регулира поведението си, и ще подобри концентрацията и фокуса му.
Носене на предмети
- Пълнене на раница с книги или други тежки предмети като камъни (оставете детето да носи раница, докато върши домакинска работа, това ще го мотивира да свърши по-бързо!);
- Изхвърляне на боклука;
- Носене на хранителни стоки от колата.
Бутане или дърпане на обекти
- Използване на разтегливи ленти за съпротивление;
- Бутане на малка количка за хранителни стоки в магазина;
- Метене с метла навън;
- Миене на пода с моп;
- Почистване с прахосмукачка;
- Пренареждане на столове и малки маси с бутане или дърпане
- Ринене на сняг.
Скачане и подскачане
- Скачане на батут;
- Игра на „прескочи кобила“
- Игра на дама;
- Скачане на малко разстояние в чувал;
- Скачане на въже.
Катерене
- Катерене на оборудване за детски площадки;
- Катерене на висулки;
- Набиране на висулки;
- Скално катерене;
- Въже за катерене.
Използване на тежести
- Тежести за китки и глезени по време на каквато и да е дейност;
- Тежка подложка за скута, докато седи на стол;
- Тежко одеяло;
- Плуване с водни тежести.
Алтернативи на обучението
- Позволете на дете, което има нужда от допълнителна опора на тялото по време на академична работа, да легне на пода или да се облегне на стена.
- Използвайте сгъваеми бюра, за да може детето да седи или лежи навсякъде
Работа на вертикални повърхности (на или над нивото на очите на детето)
- Рисуване на статив;
- Писане/изтриване на дъска;
- Боядисвайте с вода стената на къщата или навеса;
- Измийте прозорците;
- Почистете огледалата;
- Почистете вратите/стените;
Когато карате детето си да върши тези дейности, е важно да наблюдавате кои задачи го успокояват, възбуждат или прекалено стимулират. Тези реакции са много различни за всеки. Познаването и насочването на детето ви допълнително ще спомогне за неговото развитие и подобряване на проприоцептивната система.
Източник: https://ilslearningcorner.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Мария Димитрова