Подходящо за 0-4 години
Числовата грамотност е умението да се разпознават и прилагат математически концепции във всички сфери на живота.
Числовата грамотност включва разбирането на числата, броенето, решаването на задачи с числа, измерването, оценката, сортирането, забелязването на повторяеми модели, събирането и изваждането на числа и т.н.
Ключови точки:
- Числовата грамотност е умение да се разпознават и прилагат математически концепции във всички сфери на живота.
- Ежедневни дейности като броене, разглеждане на форми, говорене за размери могат да помогнат на децата да развият ранна числова грамотност и математически умения.
- Можете да развивате числовата грамотност и математическите умения чрез игра. Опитайте да пеете песни за числа и да сортирате играчки заедно.
За числовата грамотност и математическите умения
Децата и възрастните имат нужда от числовата грамотност и математическите умения, за да извършват ежедневни неща като:
- Да решават проблеми – например “Имам ли достатъчно време да стигна до училище?”;
- Да анализират и осмислят информация – например “От колко победи има нужда моят отбор, за да изпревари конкуренцията?”;
- Да разбират модели – например “Какъв ще е номерът на следващата къща?”;
- Да правят избор – например “Кой велосипед е с най-изгодна цена?”.
Ежедневните преживявания на децата са пълни с възможности, които полагат основите на числовата грамотност.
Как детето започва да се учи на числовата грамотност?
Детето ви започва да се учи на числова грамотност от момента на раждането си. Ученето се случва чрез наблюдение и чрез срещане с числата в действие, особено във всекидневната игра. Например, детето се учи когато:
- ви чуе да броите пръстите на ръцете и краката му;
- започва да разпознава числа и форми върху предмети като часовници, телефони и книги;
- решава колко парчета ябълка иска.
Растейки, децата научават още умения по числовата грамотност и математика, включително и за размер. Например, детето се учи когато:
- сравнява предмети с различен размер – „големи“, „малки“, „средни“;
- групира неща и говори за тях като „различни“ и „еднакви“;
- използва думи, за да опише къде се намират предмети – „над“, „под“, „до“;
- помага с подреждане на масата с правилния брой чинии, вилици, лъжици и чаши;
- налива бутилка с вода;
- помага с пазаруването и използва пари, за да купува неща;
- разделя храната на равни порции.
Когато говорите с детето си за математически понятия във всекидневни занимания, вие всъщност му помагате да разбере защо и как математиката е полезна. Например, когато направите сравнение:
- малко и голямо (размер);
- високо и ниско (височина);
- тежко и леко (тегло);
- бързо и бавно (скорост);
- близко и далече (разстояние);
- първо, второ и последно (ред).
Идеи за развиване на числовата грамотност при бебетата
Вашето бебе обича да чува гласа ви и се радва на истории и песни с повторения, рима и числа. Ето някои неща, които може би вече правите или може да опитате, за да развиете числовата грамотност на бебето ви:
- четене на истории с числа – например, „Златокоска и трите мечки“;
- игри с броене и сортиране;
- пеене на песни с числа и рима;
- смяна на тона на гласа, за описания на понятия – например, дълбок, силен глас, за да се опише нещо голямо или тънък, писклив глас, за да се опише нещо малко.
Също така може да говорите за:
- всекидневни дейности – например, „Нека поставим половината семки за птици тук, а другата половина там“ или „Нека намерим съвпадащите чорапи“;
- околната среда – например, „Виж това малко птиче там“ или „Това е високо дърво“;
- храна – например, „Нека вземем две парченца банан“ или „От колко чаши имаме нужда?“;
- време – например, „8 часа е, време за лягане“;
- форми и шарки – например, “Хайде да намерим всички триъгълници“ .
Добре е да направите тези ежедневни занимания по числова грамотност под формата на игра, така че да са забавни за детето ви.
Направете караоке, като вземете музика с броене: “Пет малки патета” или “Пет маймунки” и тн.
Идеи за развиване на числовата грамотност при малки деца
Говоренето, всекидневните занимания, играта и четенето помагат за развитието на комуникационни умения, въображение и други умения за разбирането на математически концепции. Ето няколко идеи:
Идеи за разговор:
- Използвайте математически понятия, за да опишете какво вие и детето ви виждате или правите заедно. Например, „Виж бързите коли“ или „Тази чанта е тежка“ ;
- Когато приготвяте храна, говорете за това което правите. Например, „Режа краставицата на две“ или „Нека разделим тази ябълка– едно парче за теб, едно за мен“;
- Посочете и кажете числата, които виждате, като числата на пощенски кутии, автобуси и пътни знаци;
- Когато сте навън, говорете за това, което е близко или далече. Например, „Нека седнем на тази близка пейка, за да хапнем“ или „Езерото е доста далече. Искаш ли да се возиш в количката?“;
- Говорете за нещата, които се случват през определено време на деня. Например, „Ядем закуска в 8 часа“ или „Хайде да отидем в парка преди да вечеряме в 6 часа“.
Идеи за всекидневни занимания:
- Направете броенето част от всекидневието. Например, бройте мидите на плажа, плодовете в магазина или дърветата на улицата. Бройте играчките, когато детето ги прибира’;
- Когато сте навън, окуражете детето да опише или сравни форми на листа, цветове на цветя или размери на птици;
- Разходете се на някоя улица и посочете как всяка къща има номер от поредица. Отгатнете колко стъпки ще са нужни от една до друга къща;
- Включете вашето дете в готвенето. Детето може да разбърква, налива, запълва и смесва. Така детето се запознава с концепции като броене, измерване, добавяне и оценка.
Идеи за игри:
- Направете разходка в природата и нека вашето дете събира листа, пръчки, камъчета и други природни артефакти. Детето ви може да ги сортира в групи по размер, цвят, форма или функционалност;
- Пейте песни и четете книги с повторения, рими или числа. Това ще помогне на детето ви да намира повтарящи се модели;
- Играйте прости бордови игри, игри с карти, правете пъзели с форми и числа или търсете съвпадащи плочки Домино.
- Навън играйте игри като дама, или игра на ластик;
- Свирете или пейте с различно темпо. Детето ви може да танцува, скача или клати музикални инструменти на бавни или бързи песни. Пейте песни бавно, а после увеличете темпото;
- Състезавайте се с колички и говорете за това, коя количка е пристигнала първа, втора и трета;
- Помогнете на детето да подреди играчките от най-високата до най-ниската.
Децата учат най-добре, когато нещо им е интересно. Ако детето ви проявява интерес към динозаври, кукли, коли, буболечки, или нещо друго, използвайте го и изучавайте математическите понятия заедно!
Тази статия е писана съвместно с Майкъл Портрано, учител по математика и числова грамотност.
Източник: https://raisingchildren.net.au
Превод за Център за детско развитие „Маки чудеса“: Силвия Ц.