Позволявате ли на децата си да изследват света достатъчно?
Има много ползи от игрите, в които децата поемат известен риск.
Да поемаш риск е толкова важно по време на детството
.Такъв тип игри позволяват на децата да разпознаят и преценят предизвикателствата и да изработят план за действие.
Какво е играта, в която се поема риск?
Тази игра се дефинира като вълнуваща и увлекателна, в която понякога се включва възможността децата да се наранят. Според изследването на Елън Биит Хансен Сандстер могат да се дефинират шест типа игра, включваща известен риск:
- Игра нависоко с опасност от падане;
- Игра на висока скорост с опасност за сблъсък с друг човек;
- Игра в близост до вода, огън или други опасни елементи;
- Игра с опасни предмети (като ножове);
- Груба и бясна игра;
- Игра, при която има възможност децата да се изгубят.
Ползите от играта, включваща риск
Поемането на риск и постигането на цел носят на детето силно чувство на удовлетвореност. Спомнете си за времето, когато сте били малки и сте се покатерили на високо дърво или върху ограда, или сте карали колело на стръмен баир. Страхотно е усещането да сте се справили сами.
Изследвания показват, че играта, включваща риск, помага на децата да развиват:
- Умения да изработват стратегии за справяне в проблемни ситуации;
- Моторно-двигателни умения;
- Социални умения;
- Самостоятелност;
- Умения за разрешаване на конфликти;
- Умения за вземане на решения.
Предложения как да подкрепите поемането на риск от децата
Има много ползи от рисковата игра за децата, а родителите и учителите могат да я подкрепят. Ето пет предложения за следващия път, когато децата изпробват уменията си в нещо опасно:
- Следете ситуацията отблизо. Вижте дали децата могат да изпълнят задачата без чужда намеса.
- Ако има нужда да се намесите, може ли да дадете устни указания вместо да прибягвате до физическа помощ?
- Тук важи същата теория, както при ученето на, каквото и да е ново умение – помагайте, колкото може по-малко. Дори и в ситуации, в които е по-лесно да се намесите, за да ускорите процеса или да въдворите мир.
- Ще се справи ли по-добре детето, ако някой друг му помага? Ако сте силно тревожни докато наблюдавате как детето ви върши нещо, може да помолите някой друг да се включи за постигането на целта, например другия родител, леля, чичо и т.н.
- Спрете и се уверете, че не казвате „не“ поради собствените си страхове. Когато детето върви към училище или в квартала, страхувате ли се, че то няма да стигне безопасно до дестинацията си? Може би е добре да започнете с малка промяна, като вървите на разстояние от него, докато то стигне до целта си. Пратете детето само към училище, но се обадете и предупредете учителя, че то е на път. Тези постъпки дават на детето чувство за независимост.
Може ли детската площадка да бъде прекалено безопасна?
Преди години „Ню Йорк Таймс“ публикува статия на име „Може ли детската площадка да бъде прекалено безопасна?“. Статията оспорва дали премахването на старите метални катерушки наистина е намалило инцидентите през годините или не. Също така, статията говори за значението на това децата да се учат да поемат рискове и да преодоляват страховете си още в ранна възраст. Как влияем на развитието на децата, ако използваме само безопасни детски площадки за сметка на по-старите съоръжения?
Повечето деца обичат да се катерят, било то на дърво или катерушка. Ако се катерите само на метър и нещо над земята в добре заградена област, дали наистина ще почувствате, че сте направили добро изкачване? Питаме се, защо децата между 9 и 12 години редуцират времето, прекарано във физически игри. Може би, защото площадките за игра вече не са достатъчно предизвикателни. Може би също родителите се намесват преди да стане опасно.
Пример за насърчаване на поемането на риск
Както беше споменато по-нагоре, има много ползи от игра, включваща в себе си риск. Ако имате късмета да намерите площадка с добра катерушка позволете на детето ви да се покатери. Вижте дали то може да стигне само до върха. Вместо да казвате „не“ поради страх от падане, наблюдавайте детето си на ниските места. Изглежда ли безопасно? Позволете му да отиде по-високо. По възможност бъдете наблизо, но не твърде наблизо. Ако детето има нужда от вашата помощ, започнете с указание, като „сложи ръката си на онази хватка“. Ако устното указание не е достатъчно, предложете физическа помощ, като например поставите крака на детето на правилното място. Възможно е детето ви да има нужда, както от указания, така и от физическа помощ отблизо. Каквато и да е ситуацията, позволете на децата да опитат.
Тези идеи важат, когато детето започва да се учи или практикува всяко ново умение. Очевидно е най-добре детето да изпълни задачата си самостоятелно. Възрастният трябва да помага възможно най-малко. Ето защо стъпките при придобиването на ново умение са следните:
- Самостоятелни опити;
- Устни указания, нужни за постигане на задачата амостоятелно;
- Кратка физическа намеса, нужна за постигане на задачата самостоятелно;
- Физическа помощ, нужна за постигане на задачата самостоятелно.
Следващият път, когато учениците ви или децата ви се увлекат в опасна игра, отделете време да претеглите предимствата на играта спрямо възможните рискове.
Източник:https://www.yourtherapysource.com/blog1/2021/03/05/benefits-of-risky-play/
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“ : Силвия Ц.