
В началото на учебната година, по време на важни събития или празници, както и по всяко време след ваканция, учениците могат да срещнат трудности да се приспособят към новата рутина, към промени в училищната среда и на класната стая или дори към различни ученици. Да се научим как да се справяме със сензорното претоварване в училище е важно за целия образователен персонал и за родителите.
Един от най-ефективните начини за избягване на сензорните сривове, на първо място, е да се предотврати тяхното възникване. Ето няколко предложения за това как да предотвратите и да се справите със сензорното претоварване в училище. Разбира се, тези съвети са само за обща представа. Желателно е да се консултирате с ерготерапевт за помощ с конкретни ученици.
Бъдете нащрек
Отделете малко време, за да огледате класната стая и да определите какви промени са направени. Ще се нуждаят ли учениците от промени в училищната среда веднага, за да могат телата им да бъдат в състояние за учене? Сензорно балансираната среда е много полезна за учениците. Когато учителите прилагат универсален подход към дизайна в класната стая, това се отразява добре на всички.
Как да се справяме със сензорното претоварване в училище – тактилна система
Ето няколко предложения за тактилната система (усещането за допир) за предпазване от сензорно претоварване:
- Приближавайте се към всички ученици отпред, за да знаят какво ги очаква.
- Не насилвайте никого да докосва каквото и да било.
Как да се справяме със сензорното претоварване в училище:
Мирис/глас
Ето няколко предложения за това как да се справите със сензорното претоварване от миризми или натоварване на гласа:
- Избягвайте да носите парфюми.
- Ако в класната стая се използват някакви етерични масла или ароматизирани спрейове, уверете се, че всички ученици толерират ароматите.
Звук
Училищата могат да бъдат много шумни. Независимо дали става въпрос за ученици, персонал, звук от косачки и т.н., нивата на шум могат много бързо да се вдигнат. Ето няколко предложения за това как да се справите със сензорното претоварване на слуха:
- Предложете тихо пространство за отдръпване на учениците, ако е необходимо.
- Дръжте слушалки на разположение на всички ученици при необходимост, за да осигурите любима музика, ако смятате, че е от полза за ученето.
- Поддържайте нивото на шума в разумни граници.
Зрение
Много учители обичат да декорират своите класни стаи и да закачат по стените постиженията на учениците. Това бързо може да доведе до визуално свръхстимулираща среда. Ето няколко съвета как да предотвратите този тип сензорно претоварване:
- Сведете до минимум шарките по стените или килимите.
- Избягвайте флуоресцентни крушки, които могат да мигат или да издават шум.
- Нека декорацията е проста, не е необходимо да се прекалява с външни декоративни елементи или сложни дизайни.
Как да се предпазим от сензорно претоварване в училище с двигателни дейности
Учениците имат различни сетивни предпочитания по отношение на движението. Когато има продължителни периоди, в които учениците са седнали, някои от тях може да станат летаргични, но други ученици може да станат прекалено активни и тревожни. Важно е да се осигури баланс с почивки за раздвижване през целия ден, за да се намали времето в заседналост и да се даде почивка на мозъка.
Ето няколко предложения за това как да предотвратите сензорното претоварване в училище с почивка за раздвижване:
- Осигурявайте чести почивки за раздвижване с една и съща рутина всеки път, за да знаят учениците какво да очакват.
- Ритмичните движения като люлеене успокояват и могат да помогнат за предотвратяване на сензорното претоварване.
- Дейности, които са насочени към подобряване на баланса и координацията, могат да помогнат за успокояване на организма и подготовка на учениците за работа.
Ето някои предложения за това как да промените собствените си действия за справяне със сензорното претоварване:
1. Говорете тихо. Ако започнем урока тихо, със спокоен тон, децата ще се настроят по нас.
2. Сведете собствените си движения до минимум. Останете на едно място, докато давате инструкции на класа, за да могат учениците да насочат фокуса си към вас.
3. Жестикулирайте по-малко. Опитайте се не само да останете на едно място, но и да започнете урока като движите ръцете си по-рядко. Избягвайте да говорите с ръце, да сочите с пръсти и да се въртите като цяло.
4. Сменете осветлението. По възможност приглушете осветлението, за да насърчите учениците да се върнат в спокойно състояние, така че телата им да се настроят за учене.
5. Насочете вниманието на учениците към зона, която е подредена и с по-малко сензорни стимули. Може да имате кът в стаята, който да е по-семпло декориран. Заставайте там, така че учениците да могат да фокусират вниманието си директно върху вас.
Задайте реалистични очаквания
Поставете реалистични очаквания. Уверете се, че учениците са наясно какви са вашите очаквания за поддържане на спокойна класна стая. Имайте предвид като учители и терапевти, че учениците могат да седят на едно място за кратко време. Осигурете почивки за раздвижване и за разсейване през целия ден. Физическата активност може да помогне за намаляване на стреса. Всички ученици са различни и някои ученици може да нямат умения за саморегулация, за да запазят спокойствие по време на учебния процес. Опитайте да научите учениците на някои успокояващи техники в класната стая. Свържете се с ерготерапевт за конкретни предложения.
Източник: https://www.yourtherapysource.com/blog1/2020/12/18/how-to-deal-with-sensory-overload/
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Елена Цветкова