Запознайте се с Ава, деветокласничка с дискалкулия. Тя е умно момиче, но затрудненията ѝ с математиката често остават неразбрани от родителите и учителите ѝ. За да видите как проблемите с числата оказват влияние на децата извън часовете по математика, вижте как протича един обикновен ден за Ава.
6 часа
Ава знае, че трябва да се изкъпе бързо и да се приготви за училище. Струва ѝ се, че е прекарала в банята само няколко минути, когато братчето ѝ започва да тропа по вратата: “Излизай, там си от 20 минути!”
Трудности причинени от дискалкулията: проблеми с представата за време и определянето му
11 часа
Ава обича часовете по история и се е подготвила добре за предстоящия тест. Но след като отговаря на първия въпрос, тя започва да се тревожи за това, колко време ѝ остава. Тя губи увереност, когато поглежда часовника и започва да се чуди колко време ще ѝ отнеме да го разчете. Притеснява се дори повече, понеже си казва, че така или иначе вероятно ще го разчете грешно.
Трудности причинени от дискалкулията: разпознаване на часовника, проблеми с увереността
Обяд
За обяд, Ава иска да си купи мъфин за 2 долара и да вземе кутия с бисквити за 5 долара за доведения си баща. Не е сигурна дали има достатъчно джобни, за да вземе и двете, но не иска приятелите и да видят че смята на пръсти. Тя дава всичките банкноти, които има и се надява джобните да ѝ стигнат.
Трудности причинени от дискалкулията: основни математически изчисления, работа с пари
14 часа
Ава преглежда какви задачи има за домашно по математика и започва да се паникьосва. Въпреки че знае как да реши някои от тях, тя продължава да е стресирана:
-Никога няма да бъда добра по математика, защо изобщо да се опитвам? – се пита тя. Ава оставя недовършеното домашно в шкафчето си преди да се прибере вкъщи. Не иска доведения и баща да види нерешените задачи.
Трудности причинени от дискалкулията: математическа тревожност
16 часа
По време на тренировката по бягане, Ава прави първата си обиколка толкова бързо, че се затруднява да приключи втората. Треньорът и е подразнен , че Ава не може да си спомни какво темпо са разучавали предишния ден. Защо и е толкова трудно да си спомни минута и 25 секунди?
Трудности причинени от дискалкулията: преценяване на скорост и разстояние, запомняне на числови редици
18 часа
Ава трябва да нахрани домашните любимци преди вечеря. Знае, че две трети от купичката на Баузър трябва да бъде напълнена, докато тази на Мяузър се пълни само на една трета. Дали Ава е измерила количеството храна правилно? Коя купичка е по-пълна? Ако Ава даде на котарака прекалено много, той ще повърне. Но колко точно би му дошло в повече?
Трудности причинени от дискалкулията: определяне на количествата, мерене
20 часа
Ава се вълнува да гледа баскетболен мач по телевизията, но и е трудно да прецени кой отбор води. Ако плеймейкърът направи следващите два наказателни удара, ще се има ли продължение? Чувства се неудобно да задава прекалено много въпроси, за това просто се затваря в стаята си.
Трудности причинени от дискалкулията: решаване на задачи с условия, проблеми с общуването
22 часа
Ава най-сетне получава етажерката, която е очаквала с нетърпение. Разопакова я и вади инструкциите. Успява да се справи с първата част от сглобяването ѝ, но после се обърква, защото частите не се напасват, както трябва. Докато дойде моментът, в който доведеният ѝ баща има време да ѝ помогне, Ава е вече толкова изнервена, че разкарва частите и му казва, че вече не иска етажерка.
Трудности причинени от дискалкулията: визуално-пространствено усвояване
За дискалкулията
Дискалкулията прави разбирането на числата и на понятия като “по-голям” или “по-малък” трудно. Например, човек може да се затрудни, с това да прецени дали купчина с пет ябълки е по-голяма от купчина с три ябълки.
Това изисква комбинация от умения наречена усет за числа. Експертите оприличават дискалкулията с далтонизма. Точно, както някои хора се раждат с трудности при различаване на цветовете, други се раждат с трудности при преценяването на разликата в количествата.
Да имаш дискалкулия не значи, че си глупав. Също така, има много начини да се справим с нея. С правилната подкрепа, децата като Ава могат да подобрят работата си с числа в училище и в ежедневието.
Източник: https://www.understood.org
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Петя Ковачева