Чрез готвенето детето учи какви са сетивните качества на храната, как да пресмятат количества и как да бъде креативно, но съществуват и други важни умения, които се придобиват приготвяйки храна. Става дума за изпълнителни функции, важни в ежедневието.
Представете си следното: мозъкът на дете ви е натоварено летище с кацащи и излитащи самолети, с хора и превозни средства, придвижващи се от едно на друго място. Изграждайки житейски умения, децата се учат да бъдат ефективни организатори на въздушния трафик. Те възприемат много неща от средата си, координират и успешно управляват “летището” – мозъка си. Това са изпълнителните умения.
Например, децата между 5 и 12 години могат да се включат в пазаруването, планирането, приготвянето, бъркането, усещането на миризми, чуването, печенето, измерванията, месенето и много други неща!Между 1 и 5-годишна възраст, те могат да развият голям набор от умения за кооперация, предшестващи възможността независимо да се справят със задачите на 5-12 годишните.
НО тези осезаеми и измерими умения, които децата развиват, занимавайки се с храна, не са единствените способности, които усъвършенстват. Придобитите изпълнителни умения са важни за децата отвъд мивката, хладилника и печката.
Изпълнителните функции са умствени процеси, свързани с умението ни да разсъждаваме, да решаваме проблеми, да планираме, да сме организирани и да се научим как да се контролираме (забележете, че децата тепърва развиват тези качества и имат нужда да им обясняваме и показваме, когато се мъчат с нещо и избухват в истерия).
“Добрите изпълнителните умения са най-сериозният индикатор за успеха и щастието на детето в класната стая, вкъщи и навън“,
казва д-р Никол Карвил.
Ето изпълнителни функции, които детето ви развива докато приготвя храна:
Организиране
Четенето на инструкции и/или следването на устни напътствия в кухнята е практически опит в организацията. Готвенето по рецепта по естествен път учи децата да планират работата си. Например, затоплянето на фурната предхожда печенето. Бъркането се извършва преди изливането. Нарязването се прави преди пърженето. А преди всичко останало измиването на ръцете и изваждането на продуктите е задължително.
Съобразителност
Да бъде творчески настроено и да разсъждава добре е друго умение, което детето може да развие в кухнята. Например, покажете му как може да вземе решение да замени бялото брашно с пълнозърнесто, да използва лимон вместо лайм или да оформи тестото в форма, различна от показаната в рецептата. Добре е децата да видят, че могат да разчупят рецептата и да създадат нови ястия. Умението на децата да са гъвкави и съобразителни ще им помогне да са по-уверени в приготвянето на храна.
Регулиране на емоциите
Когато децата се запознават с осезаемите качества на храната, можем да премахнем емоционалните описания. Когато сме в кухнята нека кажем, че чесънът има силна миризма, а не „приятна“, „гадна“, „противна“ и т.н. Това помага на децата да реагират с разумни факти на това, което усетът им казва. Например силна спрямо слаба миризма, звуците по време на готвене, влажно, сухо, лепкаво или хлъзгаво усещане на допир, температура на храната – това са базирани на факти свойства на храната, на които кухнята учи децата.
Самоконтрол
Себеконтролът е умение, което децата учат докато се занимават продължително или съсредоточено със дадена задача от готвенето. Пример за такива предизвикателства са чупенето на яйца, беленето на зеленчуци, измерването на продукти в купа, оформянето на храна в еднакви форми (като бонбони, кюфтенца, панирани пръчици и прочие).
Работна памет
Работната памет ни носи умението да запомним информация, така че да се справим по-добре в бъдещето. Това се случва, когато изпълним всички стъпки от рецепта, погледнем снимката на готовото ядене в книгата или уеб страницата и разсъждаваме как се е получило ястието. Също може да набележим какво може да се подобри при следващия път. Например, пробвайте да направите пилешки шишчета и после да помислите как рецептата може да се използва за телешки шишчета в бъдеще.
Източник: https://www.playwithfood.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Силвия Ц.