Адаптирането на училищната среда за малки деца със специални нужди

Адаптирането на училищната среда за малки деца със специални нужди

Учителите знаят колко е важно да планират учебни стратегии и занимания, отговарящи на нуждите и характеристиките на малките деца по време на тяхното развитие. Деца със затруднения в ученето, с нарушен говор или език, със слухови и зрителни увреждания, с физически проблеми, с разстройства от аутистичния спектър (ASD), със синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (ADHD), или с други видове проблеми може да имат нужда от специални приспособления и размествания в класната стая. Един от най-добрите начини да подкрепите деца със специални нужди е да промените учебната среда, така че да увеличите участието на децата в различни занимания. Авторите на книгата „Themes for Inclusive Classrooms“ предлагат следните примери как да се адаптира класната стая към децата със специални нужди:

  • Алтернативните места за сядане са страхотен начин да подкрепите деца с увреждания. Според индивидуалните нужди на детето може да го поставите близо до себе си или някое друго дете, в по-тиха част на стаята или да предложите алтернативен начин на сядане (като столовете на K’Motion Stools), който да помогне на детето да се фокусира в час.
  • Пренареждането, особено на мебелите, може да помогне на деца със специални нужди да се придвижват по-лесно в стаята.
  • Ограничаването на презентационни материали на стените може да намали разсейването на деца с аутизъм или ADHD.
  • Пускайте спокойна музика или бял шум през целия ден, за да поощрите сетивните възприятия.
  • Регулирането на количеството светлина или затъмняване може да помогне на децата с аутизъм или зрителни проблеми.
  • Адаптирането на мебели, като снижаването на столове, подсигуряването на бюрата или ползването на наклонени плочи за по-лесно писане може да помогне на децата с физически увреждания или ортопедични проблеми.
  • За деца с когнитивни или друго забавяне в развитието и за деца с ортопедични проблеми може да помислите за поставянето на някакви ориентири на дръжките на вратите, стелажите, рафтовете, зоните за раници и пъзелите.

Приспособяването или разместването в класната стая помагат на децата да учат по-успешно и да бъдат активни участници в класната стая. Но запомнете, че тези промени ще зависят от специфичните нужди на децата и учебните цели.

Източник: https://www.kaplanco.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Силвия Ц.