
В тази статия се коментират различни предмети и играчки за стимулация на оралната чувствителност, които могат да са от полза за деца с хипосензитивност към храна, различни текстури и играчки. Статията не предоставя диагнози или лечения за конкретни състояния или образователни трудности, които може да срещнете у децата или учениците си. Ако търсите диагноза или лечение за своите деца или ученици, моля, свържете се с професионалист.
Когато децата са малки и им никнат зъби, за тях е естествено да смучат всякакви предмети – гривни, гердани, гризалки, играчки. Поникването на зъбките понякога е доста тежък процес за родителите, но чрез него детето постепенно развива своите орални сензомоторни умения, като по този начин се „събуждат“ сензорни рецептори в устата, които по-нататък ще бъдат използвани за развитието на речта, езика, проприоцепцията (мускулите и ставите в устата), както и храненето.
С напредването на възрастта и развиването на тези орални сензомоторни умения, малкото дете постепенно се адаптира към различни текстури, температури, движения на езика и започва да произнася различни звуци и думи. След това за него става естествено да яде различни видове храна, развитието на речта и езика е лесно, както и поддържането на устна хигиена (миенето на зъбите, използването на конец и посещенията при зъболекаря).
Съответно при децата със забавяне в развитието на сензомоторните умения или при тези, които не са развили оралните си сензомоторни умения правилно или в достатъчна степен, може да се наблюдава нарушена връзка в мозъка. Вследствие децата са или твърде чувствителни (демонстрират хиперсензитивност или избягване) към различни вкусове, текстури, температура, храни или дрехи, или пък са недостатъчно чувствителни (проявяват хипосензитивност) към същите предмети.
Недоразвити орални сензомоторни системи
Макар че хиперсензитивността е все по-голям проблем за много родители, днес ще говорим за децата, при които се наблюдава обратното – недостатъчно развитие на оралните сензодвигателни системи или хипосензитивност. Децата с недостатъчно развити орални сензодвигателни системи често искат и търсят повече орални сензомоторни стимули, за да са спокойни или пък концентрирани върху него.
Според много родители хипосензитивните деца постоянно имат нещо в устата или отделят повече слюнка от другите деца. Вечно си дъвчат моливите, често се случва да хапят другите деца или да смучат дрехите си. Тези деца също така предпочитат температурните крайности – много горещо или студено, както и много сладки, кисели или много люти храни. Още по-интересна е нуждата им от допълнително движение и стимулация в устата, заради която тези деца често издават звуци, жужат, тананикат си, подсвиркват си или се покашлят.
Често се случва учители да обясняват на родителите, че детето им пречи в клас, защото не спира да шуми, закача останалите или не внимава. Всички тези проблеми могат да се дължат на факта, че детето не разполага с достатъчно орално сензитивна стимулация.
Как да събудим рецепторите за устна чувствителност
Какво можем да направим, за да „събудим“ тези рецептори в устата на детето и да му помогнем да развие оралните си сензомоторни умения така, че не само да подобри поведението си в училище, но и да регулира тялото си по не толкова реактивен начин? Съществуват много занимания, играчки и храни, които можете да му предложите, за да увеличите сензорната възприемчивост и сензорната интеграция.
Много деца с недоразвита орална сензорна система харесват играчки и гризалки, които могат да въртят в ръце или да гризат дори когато са на чина в училище. Ето няколко от предпочитаните от нас предложения:
- Играчки и висулки за дъвчене – Brick Chew Necklace, Chewable Pencil Topper – Висулките за дъвчене и накрайниците за моливи дават възможност на детето да остане на чина си в училище и да се концентрира по-добре, докато гризе нещо, защото по този начин получава орално сензитивната стимулация, от която има нужда. Гризането позволява на детето да използва ставите и мускулите си (проприоцепция), за да развива и регулира сензомоторните си умения.
- Chew Knobby, Neon Jelly Bracelets – Размерите на тези предмети не са големи, те не се набиват на очи и няма риск да разсейват останалите ученици в час. Могат да се ползват както от момичета, така и от момчета.
- Цветни свирки, зъболекарско огледало – Свирките наистина са твърде шумни за класната стая, но можете да оставите детето да свирка вкъщи. Те могат и да се хапят и като цяло изискват движения на устата. Докато духа в свирката, детето използва бузите, устните, зъбите и венците, за да произведе звук, с което ангажира много орални сензорни рецептори. Добър начин да накарате детето си да използва езика и устните си – което е много важно за развиването на речта и езиковите умения – е като му дадете зъболекарско огледалце. Накарайте го да наблюдава езика и устните си, докато произвежда различни звуци и звукове.
- Електрическа четка за зъби – тя също помага за „събуждането“ на оралните сензорни рецептори в устата на детето. Децата с недоразвита сензорна система често отделят много слюнка или се лигавят. Електрическата четка за зъби им дава нещо, което да жужи, масажира и търка в устата им.
Храна за събуждане на сензорните рецептори
Ако детето ви има недоразвита орална сензодвигателна система, вероятно когато се храни, то предпочита крайности в температурата и вкуса на храната. За да подобрите сензорната интеграция по отношение на храната, опитайте някои от следните текстури и вкусове:
Текстури и вкусове
Пълнозърнести десертчета с овесени ядки, солети – Предложете на детето си хрупкави закуски като десертчета с овесени ядки, солети, пуканки, ябълки, моркови и други подобни плодове и зеленчуци. Пробвайте различни храни, за да научите кои се харесват на детето и кои му предлагат най-добрата сензорна интеграция.
Сламки за пиене – Употребата на сламки е отличен начин да активирате сензорните рецептори в устата – особено когато детето пие гъсти млечни шейкове или смутита. Сламката изисква от детето да използва езика, устните и дъха си за да стигне напитката в устата му.
Кисели краставички, туршия – На децата, които обичат крайностите – много гореща или студена храна, много сладко или кисело, солено или захарно – предложете например консервирани кисели краставички или други зеленчуци, лимонов сок, кисели дъвчащи бонбони, тестени ястия с горещ пълнеж. Все пак, ако изберете някакъв вид бонбони или сладкиши, не прекалявайте с количествата, за да избегнете проблеми със зъбите и нарушения в правилното хранене.
Желираните бонбони също може да са от помощ за изграждането на орални сензомоторни умения, защото съпротивлението на гумения бонбон при дъвчене заздравява ставите и мускулите в устата, устните и челюстта. Пробвайте с различни видове дъвчащи и желирани бонбони, карамелизирани ябълки или сушени плодове.
Източник: https://ilslearningcorner.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Мария Змийчарова