
Когато едно тексаско училище въвежда 4 междучасия на ден, това е посрещнато с резерви от някои учители.
Четири пъти на ден вратите на началното училище Eagle Mountain във Форт Уърт, Тексас, се отварят, за да позволят на подскачащите, шумни и буйни деца от предучилищна възраст и първи клас да изскочат на детската площадка.
По-малките деца от това училище сега се радват на две 15-минутни почивки преди обяд и две – следобед, за общо време от 1 час на ден. Това е три пъти повече време и три пъти повече почивки, отколкото преди.
Децата винаги излизат да играят навън или да се пързалят и люлеят, дори ако е дъждовно и студено.
Време за игри в начално училще Brown в Ървинг, Тексас, едно от четирите държавни училища в региона, което добави повече междучасия за най-малките ученици. (TODAY)
„Аз бях от тези учители, които бяхме резервирани отначало“, споделя Донна Макбрайд, учител на първокласници в училището, пред TODAY Parents.
“Опитвах се едновременно да бъда навън с класа четири пъти на ден и да преподавам на децата всички онези неща, които трябваше да научат.“
Пет месеца след стартирането на експеримента, страховете на Макбрайд почти изчезнали. По думите ѝ, нейните ученици вече са по-малко буйни и по-съсредоточени. Те слушат по-внимателно, следват указанията и се опитват да дават решение на проблемите, а не да очакват учителят да действа вместо тях. Има по-малко нарушения на дисциплината.
„Ние виждаме наистина добри резултати“, отбелязва тя.
Родителите също ги забелязват. Ами Лонгспоу отбелязва, че нейната тогава 6-годишна дъщеря Марибел от класа на Макбрайд, става по-самостоятелна, започва да пише по-старателно и да проявява повече креативност. Освен това, Марибел вече се сприятелява много по-лесно с другите деца, докато играят навън.
„Точно това децата очакват с нетърпение всеки ден“, казва Лонгспоу.
Повече междучасия
Начално училище Eagle Mountain е държавно училище в провинция Форт Уърт, прилагащо програма LiiNK – нова програма за увеличаване на броя междучасия за най-малките ученици. Целта е учениците да се съсредоточават и учат по-добре след връщането им отново в класните стаи.
„Започвате да прилагате за 15 минути това, което наричам рестартиране на децата, от време на време… и това им дава възможност да функционират на най-доброто си ниво“, казва Деби Рия, професор по кинезиология в Texas Christian University и създател на проекта.
Американската педиатрична асоциация също застава зад проекта, наричайки междучасията „значим и необходим компонент от детското развитие“. Проучвания показват, че това предоставя важни познавателни, социални, емоционални и физически ползи, въпреки че много училища намаляват почивките за сметка на повече уроци, което може да е противопоказно, алармира Асоциацията.
Дошъл ли е краят на снежните дни? Повече училища прилагат дигитална форма на обучение
LiiNK е програма, вдъхновена от финландската образователна система, която подготвя ученици, даващи едни от най-добрите резултати в света в областта на четенето, математиката и научните познания.
През 2012 година, професор Рия прекарва 6 седмици във Финландия в изследване на това какво различно прави страната и забелязва, че финландските деца имат повече почивки през учебния ден, забавлявайки се в „свободни игри навън“ 15 минути на всеки час. От друга страна, децата в САЩ могат да имат 15-минутно междучасие на ден, плюс известно свободно време в клас, отбелязва тя.
„За децата това е недостатъчно. Те не са устроени по този начин“, казва професор Рия.
„Междучасията „рестартират“ децата, така че, когато се върнат в клас, те са готови да учат, те са съсредоточени.“
Ключът е в „свободните игри“, които Рия описва като свобода, давана на децата да тичат, играят и измислят собствени игри, докато учителите по-скоро наблюдават отстрани и се грижат за безопасността на децата.
„Почивките трябва да се провеждат навън, тъй като свежият въздух, естествената светлина и пъстрите цветове оказват голямо влияние върху ума и неговите функции“, добавя тя.
Социализирането е съществена част от играта. Американската педиатрична асоциация нарича заниманията навън „значим и необходим компонент от детското развитие“. (TODAY)
Страх от реакциите
Когато проф. Рия предлага идеята на няколко местни училища, някои от тях са обезпокоени от факта, че децата ще бъдат по-малко съсредоточени и образователните постижения ще пострадат. Също така има притеснения и от реакцията на родителите.
„Това е страхът, че твоето дете няма да има най-високите резултати в училище“, казва Лонгспоу, президент на Асоциацията „Родители и учители“ към начално училище Eagle Mountain. „Понякога, според мен, обръщаме повече внимание на оценките, а не – на самото дете.“
След като са се убедили в по-добрите постижения, повечето от родителите вече са с друго отношение към проекта, отбелязва Лонгспоу. И тя, и Макбрайд биха го препоръчали на други училища, докато Брайън Маклейн, директор на началното училище Eagle Mountain, нарича резултатите „впечатляващи“.
Учителите казват, че учениците са по-съсредоточени, когато се върнат в клас след междучасие.
Програмата, която проф. Рия внедри преди 2 години първо в две частни училища, трябва бъде разширена още повече тази есен – с повече училища в Тексас, едно училище в Оклахома, а независими училища в Минесота и Юта също ще го изпробват. Интерес проявяват и училищни настоятелства от Калифорния и Пенсилвания, добавя проф. Рия.
Когато едно училище се открива, винаги се започва с групи в детска градина и първи клас, след което, с всяка следваща година, се добавя следващо ниво на обучение. Проф. Рия има 3-годишен договор с училищни настоятелства.
„Всичко това работи“, отбелязва тя. „Не мисля, че все още има училищно настоятелство, което да не е убедено в това.“
Източник и снимки: https://www.today.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Полина Толева
Редактирал: Милена Божинова