
За Ваше улеснение тази статия съдържа съпътстващи линкове.
Дали е възможно, играейки си на Супермен, децата да успеят да подобрят своето поведение и представяне в училище? Отговорът е да, в известен смисъл. Със сигурност тичането насам-натам с перелина и преструването, че имат лазерно зрение, няма да изведат децата сред отличниците, но едно много просто и бързо упражнение, наречено Супермен, може да промени коренно нещата. Повечето деца започват да правят това упражнение без никаква помощ. Това е естествен резултат от времето, прекарано по корем като бебе. Супермен, познат още като упражнение за протягане от позиция по корем, изисква детето да легне и да вдигне ръцете и краката си няколко сантиметра над земята, опъвайки ги докрай, така че да изглежда като Супермен в полет. Според доц. А. Джийн Айърс “лежането по корем е позицията, в която невротипичните деца развиват много от своите позиционни и двигателни реакции, които след това водят до повечето сензорни и двигателни умения на възрастните, като изправяне, ходене и други.“ Но, както на всички ни е добре известно, нещата не винаги се развиват по начина, по който следва да бъдат.
В случаите, когато нещата не следват естествения си ход и се появяват проблеми във вратната мускулатура и вестибуларната (балансиращата) система, упражнението Супермен се превръща в диагностичен метод. Деца, които се затрудняват с някое от тези две умения (контрол на главата или баланс – бел. прев.), ще са неспособни или няма да имат желание да направят Супермен (при нормално развитие те би трябвало да успеят да задържат тази позиция толкова дълго, колкото и повечето възрастни). Ако те не могат да издържат дълго време, би следвало да се забелязват проблеми, свързани със забавяне в развитието, баланса, сензорната интеграция, поведенчески задръжки и координацията. Тези деца не успяват да се задържат на едно място, постоянно шават, докато учителят преподава, показват признаци на несръчност или на така нареченото разстройство на сетивната обработка (Sensory Process Disorder), както и могат да изостават в дейности като четене и писане.
„В процеса на двигателно развитие на кърмачето (или детето) може да се види как то извършва определени движения стотици пъти. Това упражнение (или повторение) увеличава комуникацията между сензорната и моторната система на тялото. Колкото по-често дадено движение се изпълнява, толкова по-лесно става и евентуално започва да се вгражда в поредица от по-сложни движения.“ (Стернат, 2005)
Какво да направим?
Ако вашето дете изпитва трудности да изпълни Супермен, следващата стъпка е да решите как ще се справите с това. Най-естествената реакция е да се практикува често позата. Тя подсилва вестибуларната система и заздравява слабите мускули на врата. В същото време това упражнение може да бъде допълнено и доразвито, като по този начин да се засили още повече неговата ефикасност и да увеличи броят на системите, върху които да влияе.
Скутер
Както виждате тук, скутерите определено са едни от най-любимите приспособления в нашия център, тъй като те добавят движение към позата Супермен. По този начин се подсилва значително влиянието върху вестибуларната система и в същото време прави упражнението става много по-забавно и приятно от простото лежане по корем на земята. Тези скутери са също така приложими за много дейности. Виждал(а) съм всичко – от обикновени упражнения като отблъскване от стената с помощта на бънджи корда до човешки боулинг и игра на Гладен хипопотам с реални размери. Д-р Айерс споделя, че „информацията, която постъпва в сетивната система от карането на скутер, намалява хиперактивността и в същото време зарежда нервната система за по-целенасочени занимания. След карането на скутер детето в повечето случаи е много по-спокойно и фокусирано, като резултатът от това влияние се наблюдава за известен период от време.“
Люлки
Много често можете да се види дете, тичащо към люлка и хвърлящо се отгоре й по корем. Люлките в парка не позволяват пълната екстензия, която изисква позата Супермен, но движението е от огромно значение при затруднения с равновесието. Люлките за цялото тяло, каквито ние използваме в нашия център, дават възможност за разпъване на цялото тяло и предоставят защитен пашкул, от който много деца с разстройство на сетивната обработка се нуждаят. Ако нямате достъп до такъв тип люлки, тези в парка също могат да свършат работа. Позволете на детето си да се люлее по корем, а след това и по гръб. И двата варианта са чудесни за заздравяване на мускулите на врата и раменете.
Фитнес-топка (използвана по корем)
Децата могат също така да лежат по корем и на терапевтичните топки. Помогнете на детето си да легне по корем на по-голяма топка, както виждате тук, и да се търкулне напред, така че евентуално топката да стигне чак до стъпалата му. След това може да се търкулне обратно в изходна позиция. За по-голяма трудност, когато топката достигне пръстите на детето, го накарайте да сгъне коленете си към гърдите и след това да ги опъне пак, преди да придвижи топката обратно към корема си.
Може да усложните задачата още малко, като го накарате да реди пъзел или някаква друга игра с карти, докато се опитва да балансира на топката. Като насърчавате детето да изпълни задачата, докато тренира баланса си, добавяте допълнително предизвикателство към вестибуларния апарат. Така тренирате и мозъка да пази равновесие, докато е фокусиран върху нещо друго, което е и нашата крайна цел. Когато са правилно развити, тези функции би следвало да протичат практически незабелязано.
ВИДЕО:Виж видеото по-горе.
Фитнес-топка (използвана по гръб)
След като детето ви е тренирало терапевтичната поза по корем, му помогнете да използва същата топка и в позиция по гръб, както виждате тук. Вашето дете или ученик може да лежи по гръб на топката и да се търкаля напред-назад с нея. Можете да му помогнете да се подпре на ръцете си, ако се търкулне прекалено далеко и докосне пода.
ВИДЕО:Виж видеото по-горе.
Въртене
Въртенето е чудесно упражнение за отработване и на двете позиции по гръб и по корем едновременно. Ако имате постелка у вас, разпънете я на земята или просто накарайте детето си да се търкаля по килима. Освободете достатъчно място, така че да не се удари в някоя мебел. Помолете детето да кръстоса ръцете си пред гърдите и да държи краката си изпънати. След това му помогнете да се върти по постелката или по пода, първо напред, след това назад. Ако се затруднява да държи врата и главата си изправени, може да му помогнете в началото, но като цяло е хубаво да го прави само.
ВИДЕО:За да видите видео за това упражнение, натиснете тук
Самолет
Самолетът е поза, много близка до Супермен. Помогнете на своето дете да легне по корем на пода. Бройте до три и го накарайте да вдигне едновременно ръцете и краката си в поза Самолет и да я задържи за 10 секунди. Ръцете трябва да бъдат изпънати встрани вместо напред, а краката под във V-образна позиция, вместо прибрани, както е при позата Супермен.
ВИДЕО:За да видите видео за това упражнение, натиснете тук
Люлка по гръб
За това упражнение трябва да помогнете на детето си да легне по гръб. Пребройте до три и го накарайте да повдигне главата си, да свие колената си към гръдния кош, като ги обхване или докосне с ръце. Ако желае, детето ви може да се люлее напред-назад. Основният фокус на това упражнение са вратът и раменете. Много деца, които изпитват трудности с това упражнение, не могат да повдигнат главата си. Може да им помогнете в началото, но като цяло целта е те сами да държат врата и главата си изправени.
ВИДЕО:За да видите видео за това упражнение, натиснете тук
Макарони
Упражнението с макарони е едно от най-забавните занимания както за тренировката по корем, така и по гръб. Ако имате макарони за плуване, може да ги използвате или да си купите. Поставете детето по корем върху макароните. След това му подайте единият край на обикновено въже или въже за скачане и започнете да го дърпате към вас по спагетите. Това помага за стабилизиране на позицията по корем.
След като опитат упражнението по корем, помогнете на детето да се завърти и повторете същите движения, търкаляйки го по гръб по макароните.
Упражненията за сензорна интеграция предотвратяват изоставане в класната стая.
Превод: Ния Бенева