
В резюме:
- Похвалата може да има мощен ефект върху децата, които учат и мислят по различен начин.
- Правилният вид похвала може да повиши увереността и мотивацията на децата.
- По-добре е да похвалите усилията на децата, а не техните естествени способности.
Похвалата може да има мощен ефект върху децата, които учат и мислят по различен начин. Тя може да ги мотивира да продължат да се опитват усилено. Също може да ги подтикне да открият нови стратегии за преодоляване на предизвикателствата.
Все пак някои видове похвали са по-полезни от други. Всъщност изследванията показват, че някои видове похвали могат да объркат и да накарат децата да се съмняват в способностите си. Може да изглежда добра идея да кажете неща като „Невероятно умен си!“ или „Страхотна работа!“, но има по-добри начини да поощрите децата чрез похвала.
Видове похвала
Личната похвала подчертава естествените способности на децата, като интелигентност или талант за свирене на пиано. Това е вид похвала, която често използваме, за да изразим обич. Например, може да кажете: „Имаш толкова красив певчески глас.“
Личната похвала обикновено се фокусира върху талантите, с които се раждат децата, но бъдете внимателни с този вид похвала. Това може да накара децата да се чувстват по-малко уверени. Ако децата смятат, че са родени с определени таланти, те може да решат, че нямат нужните качества да продължат да изграждат тези умения.
Личната похвала може да направи децата по-малко склонни да опитват нови неща. Това също може да попречи да развият и надградят начина си на мислене – вярата, че способностите им могат да се подобрят с течение на времето.
Похвалата, основана на усилията, се фокусира върху това, което децата могат да контролират, като например колко време отделят за даден проект или техния подход към нещо. Този вид похвала е по-поощряващ от личната похвала.
Ето пример за разликата в похвалите. Ако детето ви получи добра оценка по научен проект, личната похвала може да бъде: „Уау, ти си наистина добър в науката!“. Похвалата, основана на усилията, от друга страна, може да звучи така: „Толкова съм впечатлена от това колко усилено си работил по своя научен проект.“
Може да направите похвалите базирани на усилията на децата още по-мощни, като станете конкретни. Например: „Много добре направи, като не ме прекъсна, а ме изчака да довърша разговора по телефона.“ Такава похвала ясно казва на децата какво са направили добре. Това им напомня и за поведението, което искате да виждате.
Може също да използвате този вид похвала, за да признаете стъпките, които детето ви предприема, за да се подобри в нещо.
Например, кажете, че целта на детето ви е да стигне до училище навреме. По пътя има по-малки стъпки: събуждане, миене на зъби, обличане и приготвяне на чанта. Ако хвалите стъпките, които детето ви прави добре, вие показвате, че по-голямата цел е нещо, което може да постигне, ако продължи да върви напред и да изпълнява по-малките стъпки.
Как да отдадете похвала
Когато хвалите усилията на детето си, опитайте се да:
- Бъдете конкретни. Не обобщавайте, когато хвалите. Вместо да казвате „Беше толкова добър в магазина.“, направете по-подробен коментар: „Благодаря ти, че беше толкова търпелив, докато чакахме на опашка.“ Това може да помогне на детето ви да запомни отново да бъде търпеливо следващия път, когато чакате на опашка.
- Бъдете искрени. Децата знаят кога не сте истински. Неискрената похвала – „Ти си най-добрият баскетболист в света!“ – може да накара децата да се чудят защо не казваш истината. Може дори да ги накара да се чувстват така, сякаш си мислите, че не могат да се справят по-добре.
- Бъдете ясни. Бъдете описателни за това, което хвалите. „Твоята акварелна техника наистина се развива добре – използва ли нови техники в тази картина?“ е по-полезно от „Това е наистина фантастична картина. Някой ден ще имаш собствена художествена галерия! “ Това помага за премахване на натиска, за да бъде перфектен или „най-добрият“. Това е по-реалистично и помага на децата да разберат дали се подобряват в това, с което се занимават.
- Фокусирайте се върху напредъка. Това помага на децата да видят как усилията им се изплащат. Може да ги държи и мотивирани. Например: „Мога да кажа, че наистина много си практикувал дриблинг. По-добре контролираш топката, отколкото в началото на сезона.“
- Говорете за това как техните действия влияят на другите хора. Например можете да кажете: „Благодаря, че помогна с чиниите. Наистина оценявам, че помогна.“ Това също показва на децата, че са ценен член на семейството или общността.
- Помогнете на децата да изразят чувствата си. Понякога децата се нуждаят от помощ, за да идентифицират собствените си емоции и своите постижения. Например, ако хвалите трудолюбието на детето си по математика, можете да добавите: „Имаш голям напредък, трябва да се чувстваш наистина горд от упоритата си работа и учене.“
За какво да внимавате
Важно е да хвалите децата въз основа на това колко добре се справят, сравнявайки ги с предишни техни постижения, а не с другите хора. Похвалата, базирана на превъзхождането на приятел или съотборник, може да накара децата да се съмняват в способностите си. Това е особено вярно, ако започнат да се сблъскват с по-силна конкуренция.
Ето защо, казвайки „Толкова се гордея с теб, че се научи да пишеш толкова сложни думи!“ е по-мотивиращо от „Толкова се гордея с теб, че си на първо място в състезанието по писане.“
Другото голямо нещо, за което трябва да внимавате, е прекалената похвала. Всички сме чували този тип похвали и преди: „Толкова си умна, красива, сладка и перфектна!“ Може би си мислите, че ако децата се справят добре, ако им кажете, че го правят наистина добре, това ще даде допълнително тласък на самочувствието им.
Но изследователите са открили, че този вид превъзходно обожание няма да мотивира децата. Това всъщност може да направи децата по-малко склонни да приемат нови предизвикателства, защото смятат, че трябва да отговарят на наистина високи стандарти.
Ето защо е добра идея да се придържате към искрена похвала за усилията на децата. И не забравяйте, че освен похвала има и други начини да помогнете за изграждането на самочувствието на вашето дете.
Източник: https://www.understood.org
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Диана Найденова