
Редовният дневен режим е от съществено значение както за децата, така и за родителите, особено сега, когато учениците най-накрая се връщат в класната стая. Поредната промяна след месеци учене вкъщи, изолация от връстниците и опасения заради пандемията предизвиква безпокойство и тревога в много домове. Редовният семеен график може да компенсира голяма част от този стрес, като изгради предвидимост и спокойствие.
За родителите, които отглеждат и деца с ADHD (Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност), усилието да поддържат организация и продуктивност у дома може да изглежда като битка, достойна за Мандалорецът. Опитите за въвеждане на нови стратегии за връщане към присъствени училище и работа, заедно с всичко останало, може да започнат да изглеждат непреодолими.
За начало помислете кое работи добре и кое – не по отношение на редовните занимания, които са част от вашата седмица – а именно лягане вечер, приготвяне сутрин, хранене, домашни. Привлечете и децата си като съавтори в планирането на нов и по-добър режим за тези ежедневни задачи. Направете го положително преживяване – вземете пуканки, нова бяла дъска и няколко нови маркера. Бъдете креативни. Измислете заедно забавни стимули, които да мотивират цялото семейство да се придържа към редовните дейности.
1. Прилагайте времето за домашна работа за децата, но и за родителите
Предсказуемостта на времето за домашна работа всяка вечер е от съществено значение за учениците от всички възрасти, но защо да не го превърнете и във ваше собствено време за вършене на работа? Настройте кухненския таймер според уговореното начало на „семейното“ работно време, което може да е време за електронна поща, документи, сметки или домакински задължения. Заделянето на това специално време за родителски задачи помага да се справите с досадните задължения, които постоянно остават на заден план, като определите време за себе си и децата. Това може също така да помогне на децата ви да се съсредоточат и да свършат задачите си, тъй като това е ефективен инструмент за продуктивност. А именно – просто някой да ви прави компания докато се опитвате да бъдете продуктивни.
2. Обърнете внимание на сутрешните процедури, за да започва денят ви добре
Организираната и спокойна сутрин може да бъде начало на един по-позитивен и продуктивен ден за всички. Обсъдете заедно как би изглеждала една „добра“ сутрин в училище/на работа/на тренировки за всички участници – без бързане, с достатъчно време за закуска, без се крещи на никого да се приготвя по-бързо! Въвеждайте новите стратегии по една или две на седмица. Как би изглеждала една по-спокойна сутрин за вас? Не забравяйте да добавите и собствените си цели в списъка и превърнете в приоритет задоволяването на нуждите на всички.
3. Направете така, че времето преди лягане да създава спокойствие
Сега е времето отново да утвърдите редовното лягане за всички – млади или стари. Децата, в зависимост от възрастта им, имат нужда от 9 до 12 часа сън всяка нощ. Възрастните е редно да спят 7 до 9 часа. Лишаването от сън доказано води до признаци, сходни с ADHD и може да влоши симптомите при тези, които вече имат тази особеност.
Освен това много деца и възрастни с ADHD имат проблеми с успокояването и заспиването. Затова добрият сън е още по-важен в домакинството с деца с ADHD. Поговорете с децата си за цялостна промяна на семейния режим на лягане, за да подобрите това, което експертите наричат „хигиена на съня“; обяснете им защо това е важно за доброто здраве. Установете време за нощно разпускане – изключете екраните и махнете телефоните един час преди изгасянето на светлините, може би гореща вана или душ, релаксираща музика или време за четене. За децата на всякаква възраст ритуалът на съвместното четене с родителите преди лягане е един от най-ценните подаръци, които можете да дадете на детето си и на себе си. Той не само може да подобри речника и разбирането на текстове у детето ви, но и ще създаде малък оазис от спокойствие и връзка за вас и детето ви в иначе забързания ден.
4. Направете храненето заедно ежедневно събитие
Дори и в натоварените дни избирайте поне едно хранене, което цялото семейство да консумира заедно, без да бърза за следващото занимание. Децата могат да изберат специални подложки, салфетки от плат или други принадлежности за маса, за да отбележат това хранене като „специално“. Още по-добре е да ги поканите в кухнята, за да превърнете приготвянето на храната в семейно занимание. Семейното хранене може да бъде възможност за всички да се сближат и да разкажат как е минал денят им – и хубавото и лошото. Ако децата са свикнали да се хранят в движение, семейното хранене може да отнеме известно време; започнете с няколко минути седене заедно на масата и увеличете продължителността на храненето с течение на времето. В крайна сметка те ще възприемат храненето заедно като ежедневна възможност да се свържете.
Създаването на нови семейни навици или възстановяването на старите такива може да изисква усилия и постоянство, особено за семействата с ADHD. Но постепенно ползите далеч ще надхвърлят трудностите, което ще доведе до по-спокойно, организирано и продуктивно домакинство.
Източник: https://www.additudemag.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Пламен Кондев