
Изследванията показват, че т.нар. фиджети може да намаляват стреса и тревожността както у възрастни, така и у децата.
автор: Катрин Избистър*, The Conversation
Най-новата мания за онези, които „все не ги свърта“, са играчките за пукане. Възрастни и деца по цял свят купуват този заместник на класическото опаковъчно фолио с балончета, който обаче е за многократна употреба. Играчките за пукане са направени от силикон, има ги във всякакви цветове, форми и размери, и представляват полусферични „балончета“, които могат да се натиснат навътре, при което издават удовлетворяващ звук на изпукване. След като ги „изпукате“ всичките, можете да обърнете играчката и да започнете отначало от другата страна.
Може би помните манията по спинърите през 2017 година и противоречивите мнения около тях – някои учители дори забраняваха на децата да влизат в час със спинъри. Играчките за пукане отново поставят отколешния въпрос дали и кога т.нар. фиджети – или „антистрес играчките за нервни пръсти“ – са от полза. Дали пречат и дразнят? Или все пак помагат на децата и на възрастните да се справят със стреса покрай пандемията и с липсата на концентрация?
През последните няколко години с колегите ми изследователи разглеждаме подробно начините, по които деца и възрастни използват предмети и играчки за „нервни пръсти“. Това, което откриваме, ни подсказва, че тези фиджети са не просто временна мода, която ще отмине скоро. Макар че понякога дразнят или разсейват околните, за тези, които ги използват – били те деца или възрастни – фиджетите имат съвсем конкретни практически ползи, особено в моменти на стрес.
Когато не те „свърта“
Успокояването на нервните пръсти и умове не започва нито с играчките за пукане, нито със спинърите. Ако някога ви се е случвало да цъкате безспир с химикалката, значи сте я използвали като „фиджет“ – или предмет за успокояване.
Като част от проучването питаме различни хора какви предмети най-често „въртят в ръце“ и какво точно правят с тях. Оказва се, че за много хора занимаването на ръцете с нещо помага да останат съсредоточени, когато изпълняват задача, която отнема време, или пък да запазят концентрацията и вниманието си по време на дълга среща. Предметите, с които хората „си играят“ може да са всякакви – кламери, флашки, тапи за уши, тиксо. Но някои хора си купуват специализирани продукти, като например играчки за пукане, направени точно с тази цел.
Фина настройка на фокуса
Психологическите изследвания върху сензитивността показват, че хората често се стремят да нагодят околната среда и начина, по който я възприемат, по такъв начин, че да получат точно необходимото количество стимули. Различните хора функционират добре при различни условия. Някои имат нужда от пълна тишина, за да се съсредоточат, а други предпочитат да работят в шумна, оживена среда.
Оптималното ниво на стимулация зависи от човека, а дори и при един човек може да се променя в рамките на деня според това какви задачи стоят пред него. Хората редовно правят фина настройка на околната си среда, за да постигнат максималното – например слагат си слушалки, за да сменят офисния шум с друг, не толкова разсейващ.
Ако нямате възможност да станете да се разходите, за да се разсъните, или пък да пиете чаша чай, за да се успокоите, може да ви е от полза да използвате фиджет, за да запазите концентрацията и спокойствието си, без да променяте средата.
Друга често срещана причина „да си играеш с нещо“, която забелязахме при възрастните в нашето онлайн проучване, е, че някои предмети, които хората обичат да въртят в ръце – например любимо гладко камъче – служат за отпускане, за навлизане в по-спокойно, съзерцателно или дори осъзнато състояние на духа. Децата, с които разговаряхме, също споделиха как фиджетите им помагат да се справят с емоциите си. Например когато са ядосани, стискат антистрес топка, или когато са тревожни, галят някоя мека пухкава играчка.
Облекчаване на тревожността, фокусиране на вниманието
Споделената от деца и възрастни информация напълно съвпада с досега известните примери как играчките фиджети помагат на деца с проблеми с вниманието или с тревожността да останат спокойни по време на час. Всъщност, различни подобни играчки отдавна се използват при деца с терапевтична цел.
Все още няма категорични изследвания за влиянието на тези играчки. В едно предварително проучване на употребата на антистрес топки участниците – шестокласници, използвали този вид играчка по време на урок – сами съобщават, че „отношението им към задачата, вниманието, свободното изразяване в писмена форма и взаимоотношенията с останалите деца са се подобрили“.
Най-близкото подобно изследване от съществена значимост е направено от професор Джули Шуайцър, специалист по поведенчески науки от Калифорнийския университет в Дейвис, която дала възможност на деца със синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност „да се въртят“ – да се люлеят, да подскачат или по друг начин да се движат на мястото си – докато работят в лабораторна среда по задача за концентриране и изследване на умението да възспираш отговори, неподходящи за даден контекст.
Тя открива, че когато децата със СДВХ се движат повече – като движенията са били измерени чрез устройство, поставено на глезените им , те се справят с когнитивната задача по-добре. След като научих за изследването ѝ, се свързах с Шуайцър и в момента заедно работим по първото изчерпателно изследване на ефектите от фиджети върху хора със СДВХ, с подкрепата на Националните институти по здравеопазване на САЩ. Целта ни е да проучим по-добре по какъв начин употребата на фиджет играчки подобрява когнитивните способности.
За целта моят екип създаде „умна топка“, която усеща кога и как я използваме. Екипът на Шуайцър проследява точно в кои моменти участниците в изследването започват „да я въртят“ по време на работа и как се съотнася това спрямо промените в представянето им при трудни мисловни задачи.
Моята група работи и със специалисти по социално-емоционално учене и технологии при децата, включително Петр Словак от „Кингс Колидж“ в Лондон, в опит да отговорим на въпроса дали и как един „умен“ фиджет, който би бил в състояние да отговаря на допир, може да успокои децата и да подобри уменията им за успокояване. Създадохме малко „тревожно същество“, което децата могат да прегръщат и да галят, за да го успокоят. В началото пулсът му е много бърз, а постепенно, след като се успокои, то започва щастливо да мърка. Първите резултати бяха доста обещаващи и наскоро бяха използвани за създаването на комерсиален продукт – интерактивна играчка, която успокоява децата. (За кратко бях платен консултант, по време на първоначалните етапи на разработката ѝ, но в момента нямам финансова изгода да я рекламирам).
Да не се разсейваме
Ако фиджетите са толкова полезни, защото някои училища забраняваха спинърите, а някои учители ги конфискуваха? Не всички фиджети са еднакви. Някои разсейват повече от други. Фиджетите, които повечето терапевти препоръчват, могат да се използват, без да се налага да ги гледате, и не привличат вниманието на околните с движенията или шума си. Докато спинърите често разсейваха останалите деца в час.
Играчките за пукане не се движат, с което да привличат погледа на околните, но все пак издават звук. Децата, които участваха в изследването ни, споделяха, че именно шумът е бил причината играчката да им бъде отнета от учителите в клас. По тази причина с връщането на децата в класните стаи играчките за пукане може да не са добре дошли там. Но биха били страхотни по време на онлайн обучение, когато детето – или възрастният – може просто да изключи микрофона си.
Макар че проучванията продължават, практическият опит на терапевтите и личните разкази както на деца, така и на възрастни, показват, че различните видове фиджети предлагат голяма емоционална и когнитивна подкрепа. Може пък да е от полза да вземете за себе си или за детето си такава играчка, за да издържите безкрайните срещи в Zoom или тежкия ден в училище.
*Катрин Избистър е професор по изчислителни медии в Калифорнийския университет в Санта Круз. Получавала е безвъзмездно финансиране от Комитета за децата, организация с нестопанска цел, в подкрепа на проучването ѝ върху смарт фиджетите, а в момента получава помощ от Националните институти по здравеопазване на САЩ за проучването на ефективността на различни фиджет предмети. Избистър е получавала консултантски хонорари за резултатите от изследването на на играчката Пърбъл, но към момента не получава финансови облаги от продукта.
Източник: https://theconversation.com
Превод и адаптация за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Мария Змийчарова
Редактор: Янина Здравкова