
Резюме: Изследване разкрива, че има разлики в гените и генетичната обремененост, които са в основата на ASD при мъжете и жените. Изследователите също така установиха специфични различия в начините, по които мозъците на момичетата в спектъра на аутизма реагират на различни социални сигнали.
Източник: Университет на Вирджиния
Нови изследвания хвърлиха светлина върху това как разстройствата от аутистичния спектър (ASD) се проявяват в мозъците на момичетата, което подтикна учените да предупредят, че заключенията от проучванията, проведени предимно сред момчета, не трябва да се приемат като валидни и за момичетата.
Изследователите са установили, че има значителна разлика в гените и „генетичната обремененост“, които са в основата на това разстройство при момичетата и момчетата. Те също така идентифицират конкретни начини, по които мозъците на момичетата с ASD реагират различно на социални сигнали като изражения на лицето и жестове в сравнение с тези на момичетата без ASD.
„Това ново проучване ни дава пътна карта за разбиране как по-добре да съчетаем текущите и бъдещите интервенции, основаващи се на факти, с основните мозъчни и генетични профили, така че да можем да осигурим правилното лечение за правилния човек“,
казва водещият изследовател д-р Кевин Пелфри, експерт по аутизъм във Факултета по медицина и Мозъчни инсулти на Университета на Вирджиния.
„Това подобрява разбирането ни за аутизма, като разкрива, че може да има различни причини за него при момчетата и момичета; това ни помага да разберем разнородността в рамките на и между половете.“
Как да разбираме разстройствата от аутистичния спектър
Новите изводи са достигнати след обширен изследователски проект, ръководен от Пелфри в Университета на Вирджиния, който обединява експертния опит на Йейл, Харвард, Калифорнийския университет в Лос Анджелис, Националната детска болница, Университета в Колорадо, Денвър, и Детската болница в Сиатъл. Ключовите роли в Университета на Вирджиния са на Пелфри от Катедрата по неврология на Медицинския факултет и Катедрата по образование и човешко развитие „Къри“ и д-р Джон Д. ван Хорн от Катедрата за анализ на данни и Факултета по психология на Университета на Вирджиния.
Изследването съчетава изображения на мозъка, получени чрез най-съвременните методи, с генетични изследвания, за да разбере по-добре ефектите на ASD при момичетата. Тези ефекти са останали слабо проучени, защото разстройството е четири пъти по-често срещано при момчетата, отколкото при момичетата.
Пелфри и неговите колеги използват функционално магнитно-резонансно изображение (fMRI) за изследване на мозъчната активност по време на социални взаимодействия. Те откриват, че момичетата с аутизъм използват различни части на мозъците си в сравнение с момичета без ASD. И най-изненадващото – разликата между момичетата със и без аутизъм не е същата като разликата в мозъка, наблюдавана при сравняване на момчетата със и без аутизъм, което разкрива, че действат различни мозъчни механизми, формиращи аутизма, в зависимост от пола на човека.
По същия начин, установяват изследователите, основните генетични фактори са напълно различни. Момичетата имат много по-голям брой редки варианти на гените, активни по време на ранното развитие на областта на мозъка, известна като ивичесто тяло. Това предполага, че ефектите върху ивичестото тяло могат да допринесат за риск от ASD при момичетата. (Учените смятат, че част от ивичестото тяло, наречена черупка (putamen), участва в интерпретиране на социалните взаимодействия и на езика.)
„Съчетаването на изображенията на мозъка и генетичните данни ни дава важно ново разбиране за причините за аутизма при момичетата“,
каза Пелфри. „Надяваме се, че като работим с колегите си от Supporting Transformative Autism Research (STAR) (изследване в подкрепа на трансформиращия аутизъм), ще можем да използваме нашите открития, за да изготвим нови стратегии за лечение, пригодени за момичета с аутизъм.“
Източник:https://neurosciencenews.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Персиана Пастухова-Личева
Редактор: Вероника Шербанова