
Докато децата се подготвят да тръгнат на училище или на детска градина, фокусът често е върху това, което предстои: среща с нови възпитатели и създаване на нови приятели. И така, как родителите помагат на децата да се приспособят към промяната?
Д-р Ребека Инглиш, преподавател в Педагогическия факултет на Университета за технологии – Куинсланд, казва, че да помагаме на нашите деца да се съсредоточат върху положителното на това, което предстои, а не върху това, което губят или оставят след себе си, е част от подготовката им за бъдещето.
„Обучаваме децата да живеят самостоятелен живот. Моите собствени деца имат добри приятели съседи, които са на път да се преместят в Тасмания. Днес е последният им ден тук. Аз също се подготвям за промяната“, казва тя.
Независимо от възрастта на детето, според д-р Инглиш, най-важното нещо, което родителите могат да направят, е да слушат и да отбележат чувствата му.
„Трябва да кажете нещо от рода на: „Разбирам, че ти е много тъжно, защото Сали остава в яслата, а ти отиваш на детска градина“, казва тя.
Кратките обяснения често са най-ефективната техника за деца под пет години.
„Един от проблемите е, че родителите смятат, че трябва да водят много дълги разговори с малките си деца. Но едно или две изречения всъщност са достатъчни. Да разпознаете и отбележите техните чувства и причината за тях, е всичко, което трябва да направите. След това оставете детето да говори с вас, да плаче или да изрази каквото пожелае“, казва тя.
Д-р Инглиш казва, че за повечето деца чувството на тъга ще отмине, когато си създадат нови приятели.
„Можем да им помогнем да разберат, че това е временно чувство. Можем също да поговорим с детето си за това колко е прекрасно, че са имали толкова близки приятели: в това има някои наистина положителни страни“, казва тя.
Помощ при тревожност от раздяла
В нова среда моментът на раздяла може да е труден в началото, но д-р Инглиш отново подчертава, че е добре да поемете отговорност за процеса и да се уверите, че той не се проточва.
„Когато оставите детето в училище или в градината, можете да кажете: „Време е да тръгвам. Приятен ден. Аз отивам на работа, а ти ще бъдеш тук“, казва тя.
„Напомнянето кой ще ги вземе също е полезно“, казва д-р Инглиш. „Това им помага да осъзнаят какво се случва.“
Родителите трябва да избягват проточването на раздялата
„Това предполага, че може да промените решението си. Не провеждайте дълги разговори с детето си. Просто кажете: „Тръгвам, мама трябва да отиде на работа. Ще имаш прекрасен ден. Татко ще те вземе в края на деня“, казва тя.
Родителите често са объркани от факта, че дете, което отчаяно е искало да останат с него, е капризно или палаво, когато се върнат.
„Родителите могат да очакват известен проблем с палаво поведение, когато детето им се прибере у дома. То просто се опитват да общува с вас. Макар понякога това да изглежда ирационално за мозъка на възрастен, за едно дете е напълно нормално. Те просто търсят тази връзка“, казва д-р Инглиш.
„Малките деца нямат езиковите умения да изразят ясно какво чувстват дълбоко в себе си. Единственият им начин да изразят това е да плачат и да са ядосани или да правят бели“, казва тя.
Помнете как играят по-малките деца
За по-малките деца, които преминават от яслена група в детска градина, може да бъде полезно да помним, че макар да изглежда, че имат силна привързаност към определено дете, малките деца всъщност не играят съвместно в ранните си години.
„Когато децата са много малки, те играят рамо до рамо; това е паралелна, а не съвместна игра, в която участват, когато са малко по-възрастни, на около тригодишна възраст“, казва д-р Инглиш.
Намерете подкрепа в новата среда
Д-р Инглиш казва, че повечето деца ще преминат благополучно през този тип раздяла, ако им бъде предоставена правилната подкрепа. За децата, които изпитват трудности в преходите, разработването на стратегии с новия им възпитател може да е от голямо значение.
„Те имат много опит в тази област, затова ги попитайте какво според тях работи и какво биха искали вие да правите. След това те могат да ви помогнат да подкрепите детето си. Например, може да не искат да им приготвите играчка или одеяло, но може да имат други предложения“, казва тя.
Личната среща с новия учител на детето ви е отлична идея, ако това е възможно
„Обяснете му, че това е новият му учител и че той ще погрижи много добре за него. Това наистина ще помогне; те ще започнат да създават взаимоотношения и връзка помежду си, което е много важно“, казва тя.
В детската градина, казва д-р Инглиш, оставянето на детето при новия му възпитател само за няколко минути (ако има такава опция) също може да помогне.
„Просто му кажете, че ще отсъствате само за няколко минути и че не сте далеч. Това ще му помогне да свикне с усещането, че е там, когато вие не сте“, казва тя.
Подготовката на детето ви в деня преди да се случи промяната също е полезно.
„Можете да кажете: „Утре е понеделник, ще ходиш на детска градина. Има ли конкретно облекло, което би искал/а да носиш утре? Да извадим ли дрехите ти?“
„Просто изложете фактите. Ако не правим от мухата слон, тогава за много деца това няма да е голяма работа. Нашите деца се ръководят от нас и от това какво е отношението ни към нещата. Ако сте стресирани от нещо, те също ще бъдат стресирани“, казва д-р Инглиш.
Топ съвети
- Отбележете чувствата на детето си относно това, че му липсва негов приятел или бивш възпитател.
- Не давайте дълги обяснения за това, което предстои – едно или две изречения са достатъчни за малките деца.
- Не се изненадвайте, ако поведението му у дома се промени, докато се адаптира към ново училище или детска градина.
Източник: https://www.firstfiveyears.org.au
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Елена Цветкова,
Редактор: Вероника Шербанова