Какво мислят децата за изкуствения интелект – сравнение между Алекса и Румба

Какво мислят децата за изкуствения интелект – сравнение между Алекса и Румба

Изкуственият интелект навлиза все повече в ежедневието ни, но какво мислят за него децата? В интересно проучване, изследователи са попитали деца от 4 до 11-годишна възраст какво е мнението им за виртуалния асистент на Амазон Алекса и роботизираната прахосмукачка Румба.

В изследването, публикувано в списание „Психология на развитието“ (“Developmental Psychology”), психолози на развитието от университета Дюк, са си поставили за цел да разберат, за колко умни и чувствителни смятат малчуганите Алекса и Румба. И може би най-изненадващият резултат от допитването е, че децата не искат да наранят чувствата на роботите. Те споделят, че нито един от тях не заслужава да бъде нагрубяван или нараняван по какъвто и да е начин. Точно както знаят, че е погрешно да крещиш или да удряш някого, дори и не винаги да успяваш да се сдържиш.

Децата между 4 и 11 години считат, че Алекса има по-човешки мисли и емоции от своята подова братовчедка Румба. Но въпреки видимата разлика в интелигентността, те посочили, че нито Румба, нито Алекса заслужават да бъдат наранявани или да им се крещи. Това чувство обаче е намаляло с наближаването на юношеството.

Историята зад проучването

Изследването е вдъхновено отчасти, след като неговият водещ автор Тереза Фланаган, забелязва как Холивуд изобразява взаимодействията между човек и робот в предавания като „Западен свят“(“Westworld”) на HBO.

„В „Западен свят“ и филма „Богът от машината (“Ex Machina”) виждаме как възрастните взаимодействат с роботите по много жестоки и ужасни начини“, казва Фланаган, която сътрудничи в катедрата по психология и неврология в Дюк. „Но как биха взаимодействали с тях децата?“

За да разбере, тя набира 127 деца на възраст от четири до единадесет години, които са посетили научен музей със семействата си. На децата е предложено да гледат 20-секунден клип за всяка от технологиите и след това им се задават по няколко въпроса за всяко устройство.

Резултатите

Заедно с Тамар Кушнир, доктор на науките и член на факултета към Института за мозъчни науки на Дюк, Фланаган анализира данните от проучването и открива някои предимно успокояващи резултати.

Като цяло, децата решават, че Алекса и Румба вероятно не усещат и няма да почувстват болка, ако бъдат ощипани, което предполага, че нямат физически усещания като хората. Те дават на Алекса, но не и на Румба, високи оценки за нейните умствени и емоционални умения, като например, че е способна да мисли или да се разстрои, след като някой се е държал лошо с нея.

„Дори и без наличието на тяло, малките деца смятат, че Алекса притежава емоции и ум“, посочва Фланаган. „Но не, защото мислят, че всяка технология има емоции и ум (според тях Румба няма, например). За тях има нещо специално в умението на Алекса да комуникира устно“.

Независимо от различните видими способности на двете технологии, децата от всички възрасти се съгласяват, че е грешно да удрят или да викат на машините.

„Децата изглежда смятат, че Румба не притежава умствени способности като мислене или чувства“, каза Фланаган. „Но все пак са на мнение, че трябва да се отнасяме добре с нея. Не трябва да я удряме или да й викаме, въпреки че не е способна да ни чуе“.

Колкото повече порастват децата обаче, толкова повече започват да мислят, че може да е приемливо да атакуват технологиите.

„Четири- и петгодишните считат, че хората не са свободни да извършат морално нарушение, като например да се отнасят зле с някого“, посочва Фланаган. „Но с израстването, децата изглежда започват да смятат, че човек има свободата да го направи, макар да не е нещо добро.“

Резултатите от проучването предлагат прозрения за развиващата се връзка между децата и технологиите и повдигат важни въпроси относно етичното третиране на изкуствения интелект и машините като цяло.

Например, трябва ли родителите да дават добър поведенчески пример на децата си, като благодарят на Сири или неговия по-усъвършенстван аналог ChatGPT за помощта им?

Засега изследователите се опитват да разберат поне защо децата смятат, че е грешно да атакуват домашните представители на технологиите.

В проучването, едно 10-годишно дете е споделило, че според него не е подходящо да крещиш на технологията, защото „сензорите на микрофона може да се счупят, ако крещиш твърде силно“, докато друго 10-годишно дете е казало, че не е редно, защото „роботът всъщност ще се почувства наистина тъжен“.

„Случаят е интересен, защото при технологиите има и друг аспект – те са част от нечия собственост“, споделя Фланаган.

„Дали децата смятат, че не трябва да ги удряме, защото е морално погрешно или защото са нечия собственост и може да се счупят?“.

Източник: www.sciencedaily.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Искра Петрова
Photo credit: Freepik