
Скорошно проучване добавя нови доказателства за когнитивните ползи от говоренето на множество езици. Изследсватнето на UCLA Health е установило, че многоезичието не само подобрява общите когнитивни способности, но също така може да помогне за намаляване на определени симптоми и да засили контрола върху ежедневните мисли и действия при деца с аутизъм.
Проучването, публикувано в списание Autism Research, установява, че родителите на деца с и без аутизъм в многоезични домакинства съобщават, че децата им имат по-силна цялостна изпълнителна функция, включително способността да се фокусират, да разбират гледните точки на другите хора, комуникацията и намалени нива на повтарящо се поведение, в сравнение с децата в едноезични домакинства.
„Оказва се, че говоренето на няколко езика, независимо дали имате диагноза аутизъм или не, е свързано с по-добрия контрол, по-добро превключване или гъвкавост в различните ситуации, както и по-добра способност за възприемане на перспектива“, споделя водещият автор на изследването д-р Лучина Удин, професор по здравна психиатрия и биоповеденчески науки в UCLA и директор на Лабораторията за мозъчна свързаност и когнитивност на UCLA.
Първоначално проведено в Университета на Маями, проучването включва повече от 100 деца с аутизъм и без тази диагноза, на възраст от 7 до 12 години както от едноезични, така и от многоезични домакинства. Повечето от многоезичните домакинства говорят испански и английски у дома.
Родителите са били помолени да оценят изпълнителните функционални умения на детето си, които често са засегнати при разстройство от аутистичния спектър.
Оценените умения включват:
- Инхибиране: способността да се сдържиш да правиш неща без значение или да се разсейваш.
- Работна памет: способността да се запомня, като например запомняне на телефонен номер.
- Превключване: възможност за превключване между две или повече различни задачи, като например игра с играчки и почистване след тях.
Родителите също са били помолени да оценят някои от основните способности, засегнати от аутизма, като способността за разбиране на различни гледни точки, социална комуникация и повтарящи се поведения. Резултатите от проучването показват, че многоезичието е свързано с по-добри умения за инхибиране, промяна и възприемане на перспектива при децата.
„Ако трябва да жонглираш с два езика, трябва да потиснеш единия, за да използваш другия. Оттам и идеята, че задръжките могат да бъдат подсилени от познаването на два езика“, посочва Удин.
“Говоренето на множество езици също повлиява положително на някои от основните симптоми на аутизма, което води до подобрена комуникация, намалено повтарящо се поведение и подобрени умения за възприемане на перспектива”, посочван изследователите. Според тях може да има притеснения сред родителите на деца с аутизъм, че говоренето на няколко езика може да доведе за забавяне на езиковото развитие на тяхното дете. Въпреки това, доказателствата досега не предполагат отрицателни въздействия, а само възможни дългосрочни ползи.
„Големият извод е, че не виждаме никакви отрицателни ефекти от говоренето на няколко езика у дома. Всъщност е полезно да използвате всички езици, свързани с вашата култура.“, посочват учените
След тези открития изследователите смятат да разширят проучването. В новото проучване, което готвят, ще обхване около 150 деца с аутизъм и ще включва повече изпълнителни функционални и езикови тестове, както и изображения за визуална диагностика на мозъчната дейност.
Източник: neurosciencenews.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Татяна Митова
Photo credit: Freepik