
Приучването към гърне е важен етап в развитието на всяко дете, но за много малчугани той може да бъде истинско предизвикателство. Тук не става въпрос само за физиологични, а и за моторни и сензорни умения. Някои деца може да изпитват стрес или трудности поради специфични сензорни или двигателни особености, което прави процеса още по-сложен.
Тук може да удари едно рамо ерготерапията! Тя предлага практични насоки, които помагат на децата да се справят със своите трудности и да направят прехода към самостоятелност по-лесен, а понякога и по-забавен. Съществени елементи за успех са създаването на предсказуема и подкрепяща среда, използването на визуални подсказки и насърчаването на детето да изразява своите нужди и емоции.
С подходящата подкрепа, детето може да премине през този етап с увереност и спокойствие, а родителите да бъдат спокойни, че правят най-доброто за неговото развитие.
Дали детето всъщност е готово за махане на пелените?
Физическа готовност:
Първият и най-очевиден знак, че детето е готово за махане на пелените, е когато детето започне да остава със суха пелена за по-дълго време или се събужда от сън с чиста, суха пелена. Това е ясен сигнал, че мускулите му, които контролират пикочния мехур, започват да се развиват и детето започва да има контрол върху тях. Друг важен момент е, когато детето започне да показва интерес към обкръжаващата го среда, като например наблюдава как възрастните използват тоалетната или се опитва да имитира техните действия. Това не само показва физическа готовност, но и желание да стане по-независимо и да прави нещата като големите. Сензорна готовност е ключова част от процеса на приучване към гърне. Някои деца имат сензорни предизвикателства, като хиперсензитивност към влага, температура или текстури, което може да направи прехода от пелени към тоалетна по-труден. Ако детето се чувства некомфортно от мокрото бельо или не харесва усещането за влага, процесът може да отнеме повече време и търпение.
Най-добре е да започнете с малки стъпки. Първо, оставете детето да седи на гърнето с дрехи, за да свикне с новото усещане. Постепенно преминете към етапи без дрехи, като наблюдавате как се чувства и как реагира на разликата между мокро и сухо.
Наблюдавайте как детето реагира на различни текстури и усещания – например, ако не му е приятно да седне на пластмасова повърхност. В тези случаи може да помогне използването на различни “постелки” за гърнето, които да направят усещанията по-комфортно и приятно. Малките стъпки и спокойно, подкрепящо отношение ще помогнат на детето да преодолее всяка сензорна бариера и да направи процеса по-лесен и приятен.
Обърнете внимание на осветлението, звука и визуалните аспекти около “зоната на гърнето”. Можете да намалите светлината, да пуснете любима музика или да направите средата по-приветлива и спокойна. Дори някои деца имат чувствителност към миризмите, и могат да изпитват отвращение или да се държат на разстояние от гърнето поради неприятни миризми. Използвайте продукти с неутрални аромати или освежители за въздух, които не са прекалено силни. Можете също да отворите прозорците или да използвате природни ароматизатори като етерични масла.
Също така, правилен избор на гърне е важен. Изберете гърне, което е с подходяща височина, така че детето да може да седи удобно с крака, стъпили здраво на земята. Това ще му помогне да се чувства стабилно. Ако краката на детето са високо вдигнати и не е стъпило върху пода, ще е по-трудно да се отпусне и да изпълни нужната физиологична функция.
Емоционална готовност е също така важна част от процеса!
Детето трябва да е готово да се справя с промените, и да проявява интерес към новия процес. Емоционалната готовност включва желание за независимост и разбиране на това, че пелените вече не са част от ежедневието. Някои деца се радват да бъдат „големи“ и с радост започват процеса, докато други могат да се чувстват притеснени или уплашени. Важно е родителите да бъдат търпеливи и подкрепящи, като уважават темпото на детето.
Признаците за готовност понякога могат да бъдат доста субективни, като например когато детето започне да обявява: ‘Пишкам!’ точно преди да искате да се случи.
Визуален график – страхотно решение за успешен процес!
„Свали панталоните“
„Седни на тоалетната“
„Забърши се“
„Вдигни панталоните“
„Измий ръцете“
„Забърши ръцете“Тези картинки поставете на видно място в банята, така че детето лесно да може да следва всяка стъпка. Ще се изненадате колко по-уверено и мотивирано ще се чувства, когато има ясна и лесно разбираема инструкция. За да добавите малко игривост, можете да използвате стикери- за всяка изпълнена стъпка детето може да получи стикер, който да залепи. Така ще направите процеса не само лесен, но и забавен, като същевременно ще помогнете на детето да разбере последователността и да се чувства гордо от успехите си!
Ако искате да направите обучението за тоалетна по-лесно и приятно за вашето дете, създайте забавен и ясен визуален график! Използвайте картинки, които показват стъпка по стъпка как се използва тоалетната – например
Фина и груба моторика – Игри за силни ръце и стабилни крака!
Приучването към гърне изисква комбинация от фини моторни умения (например, сваляне на панталони) и груби моторни умения (например, сядане и ставане от гърнето).
Сваляне и обличане на панталони:
За да се справи с тоалетната самостоятелно, детето трябва да може да свали и облече панталоните си с лекота, което изисква добро координиране на малките мускули на ръцете и пръстите.
Ако детето изпитва трудности с тези действия, това може да означава, че му е нужна допълнителна практика с подобни дейности като:
– Моделиране с пластилин;
– Рисуване с пръсти;
– Подреждане на малки предмети или блокчета;
– Лепене на стикери;
– Изстискване на гъба или капки с пипета вода или цветни течности.Тези дейности не само че развиват фината моторика, но също така увеличават силата и гъвкавостта на ръцете, което е важно при обучението за тоалетна.
Правилна поза и позициониране:
Детето трябва да може да седи изправено на тоалетната без да се накланя. Това означава, че трябва да има достатъчно развити коремните мускули и баланс. За да може да се стабилизира и да задържи правилната поза, детето трябва да притежава основни моторни умения. Ако откриете, че детето има трудности с тези умения, можете да му помогнете чрез игри, които развиват по-големите мускули и общия му баланс.
Грубите моторни умения включват големите мускули на тялото и се отнася до движения като скачане, катерене, клякане и изправяне. Тези действия са основоположни за процеса на сядане и ставане от гърнето. За да развивате грубата моторика на детето, включете следните активности:
– Скачане на батут;
– Игра с топка (хвърляне, ритане или хващане)
– Катерене по стълби;
– Танци и движение на тялото;
– Прескачане на препятствия.Тези дейности ще укрепят основните мускулни групи, които ще позволят на детето да се чувства уверено, когато трябва да седи на гърнето или да става от тоалетната.
Комбинирайте уменията на фината и грубата моторика:
Важно е да съчетавате активности, които развиват както фини, така и груби моторни умения, за да подготвите детето за различните физически изисквания на обучението за тоалетна. Например, когато правите упражнения за груба моторика (като скачане), можете да ги редувате с дейности за фина моторика (като лепене на стикери). Така детето ще може да овладее и двете области на моториката, а също така ще придобие и умение за последователност, което също играе роля за приучване на гърне.
Стимулите понякога играят решаваща роля!
Наградите, като похвала, стикери или малки лакомства, могат да бъдат чудесен начин да мотивирате детето и да отбележите неговите успехи в процеса на тоалетно обучение. Тези стимули помагат на детето да свърже използването на гърнето с нещо положително и приятно, което го насърчава да повтори действията. Важно е обаче тези награди да се използват умерено и постепенно да се намаляват, когато детето започне да усвоява процеса и да се чувства уверено в способностите си.
Постепенното премахване на външните награди ще позволи на детето да възприеме приучването към гърне като нещо нормално и част от ежедневието му, а не като нещо, което изисква външна мотивация.
От друга страна, наказанията са изключително неподходящи и могат да имат обратен ефект. Те могат да породят у детето тревожност и страх, което може да доведе до нежелана съпротива към процеса.
Рутината наистина помага!
Рутината е изключително важна за малките деца, тъй като им дава усещане за сигурност и спокойствие – когато знаят какво следва и какво да очакват, се чувстват по-уверени и по-малко стресирани от новите ситуации. Малките деца се нуждаят от стабилна и предсказуема среда, в която могат да се ориентират и да се чувстват сигурни. Чрез създаването на ежедневна рутина за посещение на тоалетната, например след хранене, след сън или преди лягане, можете да помогнете на детето да разбере кога и какво се очаква от него.
Когато детето започне да свиква с определеното време за отиване до тоалетната, то ще бъде по-малко тревожно, защото ще знае, че има ясен график, на който може да разчита.
Как да научим детето да се изразява?
Малките деца трябва да научат как да казват или показват кога им се налага да отидат до тоалетната. В началото това може да бъде трудно, но има много начини да ги подкрепите. Например, може да използвате жестове като посочване на корема или друг знак, което ще стане сигнал за нужда от тоалетна. Ако детето не може още да говори, визуални подсказки като снимки на тоалетната, гърнето могат да помогнат.
И още няколко допълнителн съвета:
Позволете на детето да свикне с присъствието на гърнето:
Нека гърнето не бъде нещо странно или плашещо за вашето дете. Оставете го да свикне с него, като го поставите на видимо място в стаята, така че то да го вижда всеки ден. Оставете го да го изследва, да го пипа и дори да се сяда на него с дрехите – така то ще разбере, че гърнето е просто част от ежедневието и не е нищо страшно. Колкото по-лесно детето приеме присъствието на гърнето, толкова по-малко ще се стресира, когато дойде време да го използва!
Правете му компания:
Останете с детето, докато е на гърнето. Можете да му говорите, да четете книжка или да пеете песен, за да направите времето на гърнето по-забавно и отпускащо.
Седнете заедно:
Когато вие използвате тоалетната, дайте на детето възможност да седи на своето гърне до вас (с дрехи или памперс). Това е забавен начин за него да наблюдава какво се случва и да разбере, че тоалетното обучение е нещо напълно естествено. Когато се чувства включено в процеса, детето ще започне да възприема гърнето като част от ежедневието си, без да се страхува от него.
Не прекалявайте с времето на гърнето:
Не е нужно детето да седи на гърнето дълго време. Ограничете времето на не повече от 5 минути, за да не се умори или разочарова. Ако не се случи нищо, не се тревожете – просто пробвайте отново по-късно. Важно е да не създавате напрежение, а да оставите процеса да бъде лек и ненатоварващ.
Хидратация:
Уверете се, че детето пие достатъчно течности през деня, за да стимулирате редовни посещения на тоалетната. Храни, богати на фибри, е ключова за редовни и лесни за изхождане изпражнения.
Използвайте ролеви игри:
Някои деца намират забавление и лесно учат, когато започнат да „учат“ куклата как да използва гърнето! Можете да се сдобиете с кукла, която “може да пие вода”. Тази игра не само че е супер забавна, но и дава на детето усещането, че е истински учител, което го мотивира да се включи в процеса. Така се съчетава полезното с приятното!
Изберете подходящи дрехи:
Използвайте свободни и удобни дрехи, които да не затрудняват движението. Тесните или сложни дрехи могат да забавят процеса и да създадат неудобство, докато тези, които са свободни са по-лесни за сваляне и не създават на детето допълнителен стрес.
Автор: Милица Русанова, ерготерапевт към Център за детско развитие
“Малки чудеса”