
Чудили ли сте се дали детето ви е десничар или левичар? Научете кога детето ви трябва да има ясно изразена доминираща ръка и защо е важно. Плюс няколко лесни активности, които да му помогнат да направи своя избор.
Срещнах моя малък приятел Адам, когато тъкмо беше навършил 6 години. Беше в детската градина и семейството и учителите му се тревожеха за неговия почерк, начина на рязане и хранене. Проблемът беше, че Адам сменяше ръцете си всеки път, когато извършва някоя от тези дейности.
Майка му мислеше, че е левичар. Учителят му настояваше, че е десничар. А Адам изобщо не знаеше с коя ръка се справя по-добре. Имаше проблем с изписването на името си, а храната му често попадаше в скута му, докато се храни.
Когато оцветяваше или изрязваше, той често сменяше ръцете си по средата на заниманието си. Изглеждаше невъзможно да се определи коя е доминантната му ръка. Дясната или лявата?
Важна ли е доминантната ръка?
Доминирането на ръцете може да не изглежда толкова важно на пръв поглед, но с порастването на детето става все по-определящо. Всеки път, когато детето ви взима молив или драска с една и съща ръка, толкова по-умело става то в тези дейности.
Докато пише, мозъкът на вашето дете трябва да мисли кои пръсти да използва, колко здраво да хване молива, колко силно да го натиска върху хартията, какви движения са необходими за изписването на буквите и след това детето трябва да помисли какво трябва да напише. Това са много усилия!
Писането и други дейности като изрязването са всъщност наистина специални умения, изискващи прецизност. Най-добрият начин вашето дете да ги усвои е като практикува с едната ръка, отново и отново! Докато детето ви тренира, мозъкът му прави нови връзки и така то става все по-сръчно. И същевременно установява доминантната ръка.
Кога да очаквате детето ви да прояви доминантност на ръката?
Доминирането на ръцете може да започне да се проявява още на 2-годишна възраст, понякога и по-рано. Може да започнете да забелязвате, че детето ви хваща лъжицата с определена ръка. Или да видите, че оцветява основно с дясната ръка. Това е началото на доминирането.
Въпреки това на тази възраст децата може все още да не използват една и съща ръка през цялото време. Докато детето расте, ще започнете да забелязвате определен модел. Винаги ли използва лявата си ръка? Или когато използва дясната си ръка, по-добре ли поднася лъжицата с храна към устата си? Обикновено децата също започват да забелязват, че са по-умели с едната ръка. Дори и подсъзнателно. С течение на времето тя постепенно ще се превърне в доминантната ръка. Тя обикновено се установява на възраст между 4 и 6 години. Учителите очакват доминирането на ръцете да се затвърди в детската градина.
Десничар или левичар? Как да разберете коя ръка е доминантна?
Проблемът е, че както при моя приятел Адам, понякога отговорът не е толкова ясен. Някои деца сменят ръцете си за всяка отделна активност. Може да бъде трудно да забележите ясен модел!
В такъв случай как да разберем коя е доминантната ръка? Коя ръка да ги насърчаваме да използват, когато оцветяват или се опитват да закопчаят ципа на якето си?
Като професионален терапевт мога да кажа, че има няколко начина, които ще ни помогнат да изясним тази загадка:
- Когато детето оцветява, поставете пастела точно по средата на тялото му. И запазете тишина. Не казвайте нито дума, не го окуражавайте да избере едната или другата ръка, само наблюдавайте. С коя ръка взе пастела? Правете това много пъти в рамките на една седмица. Наблюдавайте за модел на поведение, ако забележите такъв, вероятно това е доминантната ръка на детето.
При по-големите деца може да ги накарате да напишат името си с двете ръце. Кое е по-четливо? Това може да е голям жокер!
- Наблюдавайте, наблюдавайте и пак наблюдавайте. Детето ви сменя ли ръцете си по време на различни дейности? Кога си сменя ръцете, произволно ли се случва или когато едната ръка е уморена? Или се случва, когато преминава през средата на тялото? Забележете кога точно го прави, защото това може да ви даде важни напътствия.
- Вижте вашата семейна история. Винаги питам родителите дали има левичари в семейството. Повечето хора са десничари. Но, ако и двамата родители са левичари, почти винаги и детето е левичар. Това също може да бъде следа.
Фактори, които пречат на развитието на доминантна ръка
Това, което не ви споделих, е, че моят приятел Адам има настина труден старт в живота. Скоро след раждането му, той претърпява трансплантация на черен дроб и прекарва по-голямата част от първата си година в болница. Въпреки че изглежда, че тези събития нямат връзка с доминирането на ръцете, те наистина повлияват развитието му.
Вашето дете има ли вътрешни притеснения, които биха затруднили развитието на доминантната му ръка? Има ли медицинска история? Диагнози като сензорна обработка, аутизъм, ADHD или синдром на Даун могат да попречат на развитието.
Примитивните рефлекси също могат да направят стоенето на едно място трудно за някои деца. Вашето дете се ражда с определени рефлекси, които го предпазват през първата година от живота. Понякога тези рефлекси могат да останат за по-дълго, отколкото се очаква.
Ако главата на вашето дете се завърта автоматично всеки път, когато оцветява заради рефлекс, който не би трябвало да има, това ще направи писането и развиването на доминантна ръка много по-трудно.
Понякога децата изпитват трудност при пресичането на средната линия. Представете си една въображаема линия по средата на тялото на вашето дете. Когато използват едната ръка, за да пишат от другата страна на тялото си, те пресичат средната линия. Ако детето ви изпитва подобни затруднения, може често да сменя ръцете си по време на дейности с фина моторика. Може да забележите да използват лявата си ръка, когато оцветяват от лявата страна на хартията, и дясната, когато оцветяват от дясната страна. Това може да се случва и докато се хранят.
Не бъркайте доминантност на ръката със слабост
Слабостта в ръцете е друг проблем, който често може да прикрие доминирането на ръцете. Детето ви започва да оцветява с дясната ръка, след това тя се изморява и детето сменя с лявата ръка. Проблемът всъщност е, че ръката им трябва да укрепне, а не че не са развили доминантност на ръцете.
5 лесни активности за насърчаване на доминантност на ръцете
След много наблюдения ще започнете да виждате модел на поведение във вашето дете. Едната ръка вероятно е по-силна от другата и работи по-точно, дори и разликата да е съвсем малка. След като имате представа коя ръка вероятно е доминантната, може да упражнявате конкретни активности, за да затвърдите доминантността на лявата или дясната ръка.
С всяка активност бих искала да помогна на децата да разграничат двете си ръце – доминантната и помощната. Поставянето на стикер върху доминантната им ръка е добър начин да им напомните коя ръка да използват. Помощната ръка е тази, която помага работата да бъде свършена, като стабилизира.
Рязане:
Това е една от най-полезните дейности, тъй като и двете ръце участват, а помощната ръка има голяма роля. Когато започнете да учите децата си да режат, може да използвате ножици за пластелин. Те са безопасни и лесни за употреба.
Накарайте детето си да използва помощната си ръка, за да държи пластелина и доминантната си ръка, за да реже. Когато са достатъчно големи да преминат към истинска ножица, може да използвате самоотварящите се или тези с примка. Страхотни са за учене.
Едно от любимите ми занимания е да накарам детето да направи конфети, като изрязва тънки ленти хартия на малки парченца. Със сигурност ще направят бъркотия, но е чудесен начин да ги стимулирате да използват доминантната си ръка. Дайте им голям съд, над който да режат, за да сведете бъркотията до минимум.
Хвърляне или подаване на топка:
Това е чудесна активност, тъй като не се приема като училищно задължение и е повече като игра. Може да играете хващане, хвърляне към мишена или да подредите боулинг кегли.
Тази дейност им помага за заздравят доминантната си ръка, докато играят.
Загребване и изливане:
Сензорните кошчета или пясъчници са чудесни за загребване и изливане, а децата дори няма да разберат, че работят върху заздравяването на доминантната си ръка.
Вземете голям кош и го напълнете с ориз или боб, след което добавете малки чашки, лъжички, лопати, щипки и няколко играчки. След това ги оставете да загребват и изливат. Може да насърчите детето си да използва доминантната си ръка за изливането и помощната ръка, за да държи съда неподвижно.
Отваряне и затваряне на съдове:
Децата обикновено намират тази дейност за изключително забавна. Обичам да вземе цял куп различни по размер контейнери и да ги напълня с играчки, печати, стикери, след което да ги затворя.
Децата използват доминантната си ръка да завъртят или издърпат капака на съда и помощната, за да стабилизират контейнера. Малките награди могат да бъдат много мотивиращи!
Пластилин:
Той не се възприема като работа от децата. Може да е наистина забавно да седите и да играете заедно с детето си. Стискането и мачкането на пластелин с доминантната ръка ще му помогне да я заздрави.
Използвайки помощната ръка да държи пластелина, докато с другата реже с пластмасов нож, показва колко полезна може да бъде и помощната ръка. Също така децата могат да направят пластелина на топка, да направят палачинки или змия. Възможностите са безкрайни.
Източник: yourkidstable.com
Превод за Център за детско развитие „Малки чудеса“: Деница Пеева