
Автор: Кейтлин Флетчър, октомври 2020
Според ново видео проучване няма доказателства, че физическите прояви на хаос у дома влияят негативно върху качеството на играта на кърмачетата.
Хаосът вкъщи влияе негативно на развитието на бебетата. Един дом е хаотичен, ако е неорганизиран, непредсказуем и нестабилен. Това може да означава, че домът е шумен, пренаселен, много хора влизат и излизат от него, или липсва рутина. Неблагоприятните ефекти на хаоса у дома върху ранното когнитивно и социално-емоционално развитие са добре документирани. Дългосрочното излагане на хаос влияе върху развитието на важни умения като саморегулиране и познавателни способности. Но как можем да интерпретираме тези изследвания в ситуация на пандемия? За много хора домашният живот е станал по-хаотичен от март 2020 насам. Ежедневието е нарушено и променено. Заети родители жонглират с работа от вкъщи. Много родители си задават въпроса дали трябва да се тревожат за децата си.
Как реагират малките деца на хаоса вкъщи? Преди пандемията посетихме семейства с кърмачета и малки деца (1-2 годишни) и наблюдавахме играта им вкъщи. С позволение на родителите заснехме на видео всички стаи в техния дом, което ни даде безпрецедентен поглед върху естествената им домашна обстановка. От видеоклиповете извлякохме физически свойства на домовете, които може би отразяват хаос, включително броя играчки на пода, предмети на плотовете, немити съдове, купища пране и разпръснати хартии. Също така анализирахме поведението на бебетата по време на игра (напр. продължителността на играта и обектите, избрани за игра), защото играта е важна за бебетата като начин за опознаване на света. А качеството на играта на бебетата предсказва когнитивни и езикови умения. Въз основа на изследване на хаоса прогнозирахме, че бебетата в силно затрупани с вещи, хаотични домове, могат да се сблъскат с нарушения в играта.
Не намерихме доказателства, че някое от физическите прояви на хаос у дома има значение за играта на бебетата. Всъщност за бебетата нямаше значение – те играеха с каквито предмети им бяха на разположение, независимо дали те бяха в кошчета или на пода, и независимо дали са предназначени за игра или не. Удряха по тенджери и тигани като на барабан, направиха кула от кутии и играха на криеница в купчина пране. С други думи, бебетата с удоволствие играха и изследваха заобикалящата ги среда, независимо от състоянието на дома им.
Всеки учен или статистик ще ви каже, че липсата на доказателства не е същото като доказателство в подкрепа на контрахипотезата. С други думи, не можем да заключим със сигурност, че хаосът у дома няма значение за играта на бебетата. Също така, нашето изследване е само върху физически прояви на хаос. Децата със сигурност се нуждаят от рутина и ред, за да процъфтяват. Но що се отнася до състоянието на къщата ви, вероятно можете да се отпуснете. И ако бюджетът ви напоследък е ограничен, може да си отдъхнете, знаейки, че бебето ви навярно е също толкова щастливо да играе с пластмасови кутии, както и със скъпи джаджи. В следващи проучвания планираме да зададем различен въпрос. Вместо да питаме как хаосът у дома влияе на играта на бебетата, ще търсим отговор на въпроса как бебетата се научават да се адаптират към хаотична среда и да играят, използвайки каквито материали са на разположение.
Изводът за родителите е следният: вероятно вършите по-добра работа, отколкото си мислите.
Вашето бебе не се интересува от това колко организиран е домът ви по време на пандемията.
Макар продължителното излагане на хаос да не се препоръчва за децата, кърмачетата се оказват по-издръжливи на бъркотия, отколкото предполагахме преди. А способността им да се адаптират и дори да процъфтяват сред хаоса може всъщност да ви изненада.
Източник: https://www.childandfamilyblog.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Елена Цветкова