
Ключови моменти
Бебетата и децата могат да бъдат свръхстимулирани, когато са заобиколени от твърде много шум или активности.
Свръхстимулираните бебета и деца могат да плачат или да са раздразнителни. Малките деца биха могли да изпадат в истерия.
Помогнете на децата да се справят със свръхстимулацията като намалите шума и активностите около тях или им осигурите по-спокойно и тихо занимание.
Бебетата и децата имат нужда от комбинация от време за стимулация и време за тихи занимания.
Какво представлява свръхстимулацията?
Свръхстимулацията възниква, когато децата са затрупани с повече преживявания, усещания, шум и активности, отколкото могат да понесат.
Например, едно новородено бебе може много да се разстрои след парти, на което то е било гушкано от твърде много възрастни. Едно дете в предучилищна възраст може да изпадне в истерия след голямо събитие като например парти за рожден ден. Дете в училищна възраст може да стане раздразнително, ако след училище, посети занималня и след това – урок по плуване.
Свръхстимулираните деца се уморяват и могат да се чувстват претоварени. Когато това се случи, те се нуждаят от тишина и позната за тях, спокойна среда.
Признаци на свръхстимулация
Новородени или бебета, които са свръхстимулирани, биха могли:
- Да бъдат раздразнителни или уморени
- Да са тъжни или да извъртат глава
- Да се движат хаотично
- Да стискат ръцете си в юмруци, да размахват ръце или да ритат
- Да плачат, особено ако свръхстимулацията е продължила дълго време
Малките деца или децата в предучилищна възраст, които са свръхстимулирани, биха могли:
- Да изглеждат уморени, раздразнителни или тъжни
- Да плачат и да не могат да намерят думи да опишат това, което чувстват
- Да се хвърлят на земята, облени в сълзи от ярост
- Да твърдят, че не искат да продължават да правят това, което правят в момента
- Да отказват да извършват и съвсем обикновени задачи, като например да си сложат предпазния колан в автомобила.
Деца в училищна възраст, които са свръхстимулирани, биха могли:
- Да изглеждат раздразнителни или уморени
- Да изглеждат по-непохватни от обикновено, например да изпускат или разливат неща
- Да имат нужда от повече внимание от обикновено
- Да се отегчават лесно
- Да се суетят повече около храната
- Да кооперират по-малко, когато ги помолите да помогнат
- Да искат повече помощ от обичайното за неща като домашни или домакински задължения
С времето ще знаете кои са конкретните признаци, които детето ви показва, когато е подложено на свръхстимулация.
Балансиране на времето за активности и тихото време
През първите пет години от живота, мозъкът на децата се развива повече и по-бързо в сравнение с всеки един друг етап от живота им. Ранните преживявания на вашето дете – нещата, които детето вижда, чува, докосва, помирисва и опитва – стимулират мозъка му, създавайки милиони връзки.
Това означава, че детето ви се нуждае от стимулираща среда с различни дейности, които осигуряват много начини за игра и изучаване на нови неща, както и много начини за прилагане на наученото.Но бебетата и малките деца също имат нужда от тихо време, време прекарано в предсказуема и позната среда, за да се чувстват сигурни и спокойни.
Вашето дете ще извлича ползи от това да се забавлява тихо само и да опознава заобикалящата го среда по неговия си собствен начин и с неговата си скорост. Това време дава възможност на вашето дете да се научи как да се занимава само, какво да прави когато има нужда от тихо време и ще намери неща, които да прави през това време, които да го успокояват.
Бебета: справяне със свръхстимулация
Когато видите, че бебето ви е претоварено, заведете го на по-тихо и по-тъмно място, ако е възможно, където то може да се успокои – например, в бебешката кошара. Ако сте навън с бебето си, можете да го поставите в количката и да я покриете с леко покривало или одеяло. Само се уверете, че сте оставили достатъчно голям отвор непокрит, за да влиза въздух.
Завиването на новородените бебета може да им помага да се успокоят, защото намалява физическите усещания. На вашето бебе може също да му бъде успокояващо да бъде носено, така че да усеща тялото ви, например в слинг или нещо подобно, докато се занимавате с ежедневните си дейности.
Малките деца или децата в предучилищна възраст: справяне със свръхстимулация
Ето някои идеи как да помагате на малкото си дете или детето ви в предучилищна възраст да се справя със свръхстимулацията:
- Опитайте се да останете спокойни. Това ще помогне на вашето дете да се успокои също.
- Намалете шума и активността около детето си. Например, изключете телевизора или радиото и заведете детето си в стаята му, или го оставете да прекара време близо до вас, ако то има нужда да е при вас, за да се отпусне.
- Помогнете на детето си да изрази с думи чувствата, които показва чрез поведението си. Например, можете да кажете: „Виждам, че си разстроен/а“.
- Седнете тихо с детето си и изберете някакво успокояващо занимание. Можете да прочетете история, да полежите с детето си, да изпеете няколко тихи песни или просто да погалите гърба му. Когато детето ви е спокойно, дайте му малко време да си играе само.
- Ако детето ви каже, че не иска да продължава да прави това, което прави, дайте му малко време да се успокои. След това, вижте дали можете да разберете защо детето се е почувствало така или какво би искало да направи вместо това.
Ако виждате поведенчески проблеми при детето, в следствие на свръхстимулация, почти винаги промяната на средата е полезна за справянето с тези проблеми.
Деца в училищна възраст: справяне със свръхстимулация
На тази възраст децата могат да започнат да се успокояват. Ето някои идеи, които могат да са от полза:
- Помогнете на детето си да изрази с думи чувствата, които изразява чрез поведението си. Например „Виждам, че си разстроен/а. Отстрани изглежда, че може би малко прекаляваш.“
- Предложете на детето си да отиде на тихо място, ако е уморено или раздразнено от стимулации. Например, то може да почете, или послуша тиха музика в стаята си.
- Поговорете с детето си кои дейности то намира за най-интересни и ценни. Може да се наложи вашето дете да се откаже от някои, ако справянето с тях му коства твърде много.
- Потърсете разумни занимания за вашето дете. Може да намерите такива, които вие и детето ви можете да правите заедно.
Вашето дете се нуждае от достатъчно време през седмицата, за да може да се справи с домашните си, да прекара време със семейството си, да се социализира с приятели, както и време, в което просто да бъде само.
Намиране на правилното количество стимулация
Количеството стимулация, което детето ви харесва, зависи от неговия/нейния темперамент. Някои деца се справят със стимулираща среда по-добре от други.Нека детето ви води и не забравяйте, че балансираният подход често е най-добрият.Добре е всеки ден да осигурявате малко време на бебетата и малките деца, което да прекарват в спокойна игра или почивка, освен времето за сън.
Децата в училищна възраст вероятно се възползват в най-голяма степен от една или две извънкласни дейности, които наистина ги вълнуват. Спортът, музиката и други клубове могат да бъдат фантастичен начин за развиване на умения, създаване на нови приятелства и развиване на умения. Но твърде много време, прекарано в организирани дейности след училище, може да означава, че детето ви пропуска времето за почивка и забавление.
Способността да си намираш занимания е важно житейско умение. Насърчавайки го, вие помагате на детето си по пътя му да стане независим възрастен.
Източник: https://raisingchildren.net.au
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Елия Атанасова