Кибертормозът: Какво трябва да знаете?

Кибертормозът: Какво трябва да знаете?

Преди интернет, тормозът се е случвал най-вече “на живо”. Децата са били тормозени на автобусната спирка, в междучасието или на опашката пред магазина. Но прибере ли се детето у дома, тормозът приключвал. С новите технологии, онлайн тормозът (или кибертормозът) може да се случи навсякъде и по всяко време.

Страшна е мисълта, че детето ни може да бъде заплашвано или тормозено непрекъснато. Но със социалните медии, хулиганите могат да нараняват другите деца по време на училище или пък след това – през цялата нощ. Ето какво трябва да знаем за кибертормоза и как да защитим детето си.

 

Какво е кибертормоз?

 

Кибертормозът е, когато деца използват онлайн технология, за да нараняват други деца. С други думи – те използват интернет, за да тормозят или засрамват хора. Прави се умишлено и обикновено е продължително.

Днес децата използват социални медии, съобщения и имейли, за да общуват помежду си. Това означава, че кибертормозът може да се случи лесно. Жестоки съобщения и не особено ласкави снимки могат да бъдат изпратени до всяко едно дете в училище само с един клик. В същото време, децата могат да продължат да изпращат подли съобщения от вкъщи дори и през почивните дни или ваканцията.

Понякога кибертормозът означава едно дете да изпраща злонамерени текстове. Но може да бъде и група от деца, които пишат оскърбителни съобщения на други деца.

 

Ето още примери за поведение, което би могло да се определи като кибертормоз:

 

  • Изпращане на подли имейли, текстове или съобщения.
  • Изпращане на съобщения с цел тормоз.
  • Публикуване на оскърбителни неща за някого в социалните мрежи.
  • Разпространяване на слухове или клюки за някого онлайн.
  • Подиграване с някого в онлайн чат, в който са включени повече хора.
  • Постоянно и умишлено „нападане” или „убиване“ на управляван от някого герой в онлайн игра.
  • Присвояване на чужд онлайн профил или регистриране на фалшив профил.
  • Заплашване или сплашване на някого онлайн или чрез лично съобщение.
  • Заснемане на оскърбителни снимки или видеа и пубикуването им в интернет.

 

Важно е да се знае, че не всички виртуални конфликти между деца са кибертормоз. Понякога децата влизат в обикновени спорове в социалните медии. Те също биха могли и да се закачат едно с друго или да се шегуват помежду си, докато си пишат.

Но има начин кибертормозът да се определи като такъв. Ако дете изпраща обидни съобщения съвсем преднамерено и регулярно – това е кибертормоз.

 

Кибертормозът и децата с различия в мисленето и ученето

 

hand tounching laptop many envelopes 1134 189Всички деца могат да бъдат тормозени виртуално. Въпреки това, децата с различия в ученето и мисленето често се намират в по-висок риск, заради техните лични предизвикателства. Това означава, че е много по-вероятно да бъдат тормозени виртуално, отколкото техните връстници.

Например – деца, които получават допълнителна училищна подкрепа или просто са на хранителен режим и се хранят с различна храна, могат да бъдат нарочени, защото са различни. Те могат да бъдат отделени поради академичните или социалните си предизвикателства.

Онлайн съобщенията могат да подведат тези деца. По-голямата част от комуникацията в интернет се базира на текст, което може да бъде предизвикателство за деца, които срещат затруднения с писането и четенето.

Деца с комуникативни нарушения могат да не разберат правилно имейли или текстове в интернет. Те могат да не схванат контекста на публикация в социалните мрежи. В такъв случай импулсивните деца и такива със синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност могат да отговорят грубо без много да се замислят.

 

Как да предотвратим кибертормоза?

 

Най-добрият начин да предотвратите кибертормоза е да подготвите детето си как да взаимодейства със света онлайн.

 

Ето няколко неща, които можете да направите:

 

  • Обяснете на детето си какво представлява кибертормозът.
  • Обсъдете с детето си какво да прави при случай на кибертормоз.
  • Упражнявайте социални умения от „живия живот“, които могат да му помогнат при онлайн взаимодействия.
  • Дръжте комуникацията с детето си отворена и свободна.
  • Научете детето си да уважава и да бъде съпричастно с другите в интернет пространството.
  • Разберете какви устройства, приложения и технологии използва детето ви.
  • Не дръжте електронни устройства в детската стая, където не можете да ги наблюдавате.
  • Направете своеобразен договор за мобилния телефон на детето си, за да му помогнете да го използва безопасно.

 

Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Петя Петкова-Пенчева
Източник:www.understood.org