Изграждане на позитивно отношение към храната в ранна възраст

Изграждане на позитивно отношение към храната в ранна възраст

Някои деца имат нужда от повече време, за да приемат даден вид храна, а други са формирали негативно отношение към храненето в следствие на специфични обстоятелства. В следващите редове ще ви представим някои насоки, които могат да ви помогнат в преодоляването на тази трудност у дома.

  • Опитайте се да превърнете храненето в съвместно занимание и ритуал – хранете се заедно, по възможност на кухненската маса. Превърнете подреждането на масата и сервирането в ритуал, в който действията винаги имат една и съща последователност, за да добие детето усещане за сигурност и предвидимост. Ако детето не може да участва в подреждането на масата/сервирането, поставете го на столче до масата, така че да ви вижда и назовавайте нещата, които правите: „Сега ще сгънем салфетките – с тях ще се почистим, ако се изцапаме с филийката/картофите/макароните…“, „Това пък е вилицата, хоп-хоп-хоп, вилицата ще си почине на салфетката“ – опитайте се да превърнете заниманието в игра, в която всеки предмет на масата има своя роля, говори/движи се, така че да свалите напрежението на детето от предстоящото хранене. Показвайте му как сипвате храна в чиниите, приготвяйте храната пред него и му дайте възможност да докосва продуктите, ако желае, разглеждайте съдържанието на хладилника заедно.
  • Давайте на детето възможност и го насърчавайте да докосва и опознава (разглеждайки, миришейки, докосвайки) храните и предметите за хранене от масата.
  • Оставете детето да наблюдава как се храните, дори самото то в момента да отказва храна – опитайте да провокирате любопитството му към нея без директно да го карате да се храни.
  • Имайте предвид, че възприемането на нова храна от детето може да отнеме до 20 нейни представяния в различни дни.
  • Когато сервирате на детето, винаги слагайте една предпочитана и една все още нехаресвана или непозната храна в чинията – предпочитаната ще провокира интереса му към чинията и ще го насърчи постепенно да забележи и другата храна.
  • Сервирайте на детето храни с привличащи вниманието цветове, подредени красиво и интересно. Имайте предвид, че някои деца не обичат различните храни в чинията им да се докосват.
  • Нека детето има три основни хранения през деня (във фиксиран час) и 2-3 междинни малки закуски, отново във фиксиран час. Не давайте храна между тези хранения, предлагайте само течности. Играта с храна, при която детето спонтанно реши да я опита, е изключение и се толерира извън фиксираните хранения.
  • Когато детето покаже, че не желае да се храни повече в рамките на съответното хранене, оставете чинията в полезрението му за още няколко минути, докато вие все още се храните и след това внимателно я отстранете.
  • Когато кажете „Последна лъжица.“, нека наистина е последна – важно е детето да ви има доверие и да не се чувства подведено.
  • Помнете, че децата възприемат нова храна в последователността наблюдение – докосване – помирисване – опитване. Всяка от стъпките може да отнеме многократно презентиране на храната пред детето, не пропускайте стъпки и не го карайте да опитва неща, които не е имало възможност да опознае чрез предходните стъпки, тъй като това би се възприело като насилие и би затвърдило негативното му отношение към храненето.
  • Играйте с храната! Сварените спагети могат да бъдат път за кола или коса на усмихнато лице, нарисувано върху лист; правете „рисунки“ с храна – портокалов кръг за слънце, кръгчета от краставици за автомобилни гуми, маслинки и лентички морков за очи, нос, уста; варен грах, кубчета попарени моркови, цветни макарони, кус-кус вместо мозайка.
    Направете цветни пюрета от цвекло, морков и грах, сложете ги в бели чинии и дайте възможност на детето да рисува с пръсти с тях, да ги смесва и опознава. Давайте личен пример с подобни игри като първо може да оставяте детето само да ви наблюдава без да участва, за да следи какво правите, както и да види че можете да почистите ръцете си, когато пожелаете с мокра кърпичка или да ги измиете (това е важно за децата, които не обичат да се цапат). Използвайте формички за сладки, за да изрязвате с детето форми от средата на хляб.Представяйте му различни аромати под формата на игра – вземете безопасни есенции от ванилия, лимон, ябълка, праскова и др. и ароматизирайте картинки/изрезки от филц, отговарящи на миризмите.

Ако забелязвате, че детето изпитва трудности с дъвченето и преглъщането на храната, получава позиви за повръщане при хранене, дави се често или повръща храната си, както и при всякакви други притеснения относно храненето му, потърсете консултация с педиатър и обсъдете евентуално посещение при логопед и/или ерготерапевт.

Автор: Маргарита Габровска, логопед и специалист по ранна детска интервенция в Семеен център за недоносени деца „Малки чудеса“