Умения за манипулиране с предмети – какво е важно да знаем

Умения за манипулиране с предмети – какво е важно да знаем

Какво представлява манипулирането на предмети?

Уменията за манипулиране са способността ни да движим и позиционираме предмети в едната ръка, без да си помагаме с другата. Това включва задачи като държане на парченце пъзел, ключове, писане или рязане с ножица. Въпреки че често ги приемаме за даденост, тези умения изискват координация на много различни нива: фина моторика, двустранна интеграция, както и координация око-ръка.

Защо манипулирането е важно?

Голяма част от ежедневните дейности изискват манипулиране на предмети с една ръка. Например, когато държим молив при писане и рисуване, използваме ножица, държим прибори или закопчаваме дрехи. Когато тези дейности затрудняват децата, те могат лесно да се разочароват и да ги избягват, което води до по-малко усъвършенствани умения поради липса на практика. Това може да се отрази на самочувствието и увереността на детето.

Градивни елементи за развитието на уменията за манипулиране с предмети:

  • Сила на ръцете и пръстите: Способността да се упражнява съпротивление чрез ръцете и пръстите.
  • Координация око-ръка: Способността на очите да обработват информация, за да контролират и насочват ръцете при изпълнение на задачи като редене на пъзел или писане с молив.
  • Доминираща ръка: Постоянното използване на една ръка (обикновено една и съща ръка) за изпълнение на задачи, което позволява усъвършенстване на уменията за манипулиране.
  • Разделяне на пръстите: Използване на палеца, показалеца и средния пръст за манипулиране, докато останалите пръсти остават прибрани в дланта и осигуряват стабилност.
  • Двустранна интеграция: Използване на двете ръце заедно, като едната ръка е водеща (например, когато държите мънисто с една ръка и нанизвате с другата).
  • Постурален контрол: Способността за стабилизиране на тялото и шията за координация на ръцете.
  • Осъзнаване на тялото (проприоцепция): Информацията, която мозъкът получава от мускулите и ставите за позицията и движението на тялото, за да може след това да насочи бъдещи контролирани движения.

Как да разберете дали детето има проблеми с манипулирането?

Ако детето има затруднения с манипулирането, то може да:

  • Използва двете си ръце за задачи, които обикновено изискват само една ръка – рязане или редене на кула от кубчета.
  • Използва тялото или други предмети за опора (например маса), когато иска да закрепи предмет, вместо да използва другата си ръка.
  • Изглежда тромаво при боравене с предмети.
  • Изпълнява бавно дейности, изискващи манипулиране.
  • Избягва дейности като рязане, рисуване и закопчаване на копчета и ципове.
  • Предпочита другите хора да вършат задачи вместо него, като обличане, хранене или рисуване (например „Тате, нарисувай ми кола“, но отказва да го направи само).
  • Не умее да борави с молив и ножица.

Какви проблеми могат да възникнат, ако детето има затруднения с манипулирането на предмети?

Детето може да има трудности с:

  • Поведението: Лесно се разочарова и ядосва при манипулиране на малки предмети (често описват такива деца като “лесно раздразнителни“).
  • Самоувереността: Липсата на увереност в способностите води до избягване на задачи.
  • Грижата за себе си: Избягване на задачи или прекомерно разчитане на възрастни за ежедневни дейности като обличане, хранене, миене на зъби.
  • Фините двигателни умения: Те включват неща като писане, рязане, отваряне на кутии, връзване на връзки, използване на компютърна мишка, отключване на врата.
  • Строителните дейности като игра с конструктор, изграждане на кули, изрязване и залепване.

Какво може да се направи за подобряване на уменията за манипулиране?

  • Хващане и манипулиране: Насърчавайте дейности с хващане на малки обекти като рисуване, редене на пъзели, отваряне на кутии или нанизване на мъниста.
  • Игри с пръсти: Практикувайте задачи с използване на един или два пръста,например игри с посочване или “боцкане”.
  • Хвалете детето: Не пестете похвали и насърчавайте тези дейности, особено в случаите, когато детето не се отказва от задача, която намира за трудна. Фокусирайте се в ангажираността, а не в това колко добре се извършва действието.
  • Сила на горните крайници: Насърчавайте игри за развитие на силата на ръцете и раменете – катерене, игра на ходене само с ръце като количка.
  • Постурален контрол: Осигурете стабилна позиция на тялото за прецизно движение на ръцете. Може да обърнете внимание на стола и масата, на които обичайно седи детето.

Дейности за подобряване на уменията за манипулиране

  • Събиране на малки предмети: Вземане на малки предмети с пръсти (мъниста, стотинки, бонбони, пуканки) и скриване в ръката. След това вземане на още и още, докато детето държи всичко в ръка.
  • Умения за местене: Местене на предмети върху дланта до върха на пръстите като се използват само 3 пръста. След това предметите се поставят на масата или детето ги слага в устата си, ако е храна.
  • Касичка: Пускане на монети в касичка, като се държат няколко монети в дланта и всяка монета се придвижва по дланта към пръстите с помощта само на 3 пръста.
  • Мъниста: Може да постъпите като с монетите.
    Игри като залепване на стикери или магнити на дъска. Дръжте стикерите или магнитите подобно на монетите.
  • Капачки: Завъртане на капачката на малка бутилка или на паста за зъби, която се държи с една ръка, докато капачката се развъртва или завъртва с пръстите на другата.
  • Рязане с ножица: Упражнявайте държането на ножица с едната ръка и държане на хартията с другата ръка.
  • Обличане: Закопчаване на копчета и ципове, използвайки двете ръце.
  • Конструктори: Игри с конструктори като Duplo и Lego.
  • Дейности тип „Направи си сам“, които включват шишенца или тубички за изстискване, като лепило, течен брокат, бои.
  • Нанизване: Игри с нанизване на конец, шиене и мъниста.

Защо трябва да потърсите терапия, ако детето има затруднения с манипулирането?

Терапевтичната интервенция при деца със затруднения при манипулирането е важна, защото:

  1. Развива умения, подходящи за възрастта, като обличане, връзване на връзки, отваряне на кутии, боравене с ключове, закопчаване на часовник.
  2. Развива подходящ захват на молива за по-добри академични резултати.
  3. Предотвратява изоставането на детето.
  4. Позволява ефективно манипулиране на малки предмети като кубчета, мъниста и други малки играчки за повече увереност в играта с връстници.
  5. Позволява държане и контролиране на ножици.

Възможни последици от трудностите с манипулирането:

Когато децата има затруднения с манипулирането, те може да имат затруднения и при:

  • Писане, което води до лошо представяне в училище, защото не могат да докажат потенциала си на хартия.
  • Изрязване и залепване (при проекти и презентации).
  • Използване на мишка за компютърна работа (или писалка за друго мобилно устройство).
  • Обличане (например закопчаване на ципове, копчета и връзване на обувки) и грижа за себе си (например миене на зъби).
  • Използване на прибори за хранене (нож и вилица) при рязане и приготвяне на храна.
  • Разочарование от трудности при изпълнение на ежедневни задачи.

Каква терапия се препоръчва при затруднения с манипулирането на предмети?

Ако детето ви има затруднения с манипулирането на предмети, препоръчително е да се консултирате с ерготерапевт. Можете да се свържете с нас на телефон 0887 545 446 или на имейл адрес: office@premature-bg.com

Източник: childdevelopment.com.au
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Габриела Крумова
Photo credit: Freepik