Допринасят ли мобилните телефони за забавяне на речта при децата?

Допринасят ли мобилните телефони за забавяне на речта при децата?

Използвате ли мобилния си телефон, за да се пренесете в друг свят, било то за работа или комуникация с приятели, за да четете новини или да следите социални мрежи? Неоспоримо, това е реалност за мнозина от нас и е изключително лесно да се изгубим във виртуалния лабиринт.

Ако прекарвате повече време с телефона, отколкото с детето си, вероятно няма да ви е приятно да научите, че според експерти това може да повлияе на езиковото развитие и комуникативните умения на вашето мъниче. Освен това когато децата се сърдят, често им даваме телефоните като залъгалка.

Предполага се, че тази практика също забавя езиковите им умения. Затова може би е крайно време да бъдат преосмислени някои подходи към използването на мобилни устройства.

Езиковото развитие процъфтява от човешките взаимоотношения. Изучаването на език започва със зрителен контакт, имитиране на физиономии и свързване на жестове с техните значения. Всеки разговор допринася за усъвършенстването на речта на детето, дори още преди то да може да говори или да отговаря. Ето защо е важно да разберем последиците от прекомерната употреба на мобилните устройства.

Прекомерното време пред екрана за детето

Прекомерното време пред екрана може да наруши естественото възприемане на света за детето. Екраните диктуват накъде да насочва вниманието си и така възпрепятстват опознаването на околната среда. Това може да наруши способността на детето да филтрира информация, да превключва между дейности и да се съсредоточава върху вербалните начини на изразяване. По време на критичните етапи на развитие, продължителното време пред екрана намалява жизненоважното междуличностно общуване и може да попречи на езиковото и социалното развитие на детето.

Изследване, направено от Американското академично дружество по педиатрия (PAS), потвърждава, че една пета от децата на 18-месечна възраст използват мобилни устройства средно по 28 минути на ден. То разкрива и връзка между прекомерното време пред екрана и увеличената вероятност за забавяне на експресивната реч. Това включва използването на думи и звуци, както и начина, по който малките деца ги комбинират, за да изразят своите мисли.

Макар за някои деца, които изостават по време на тази фаза, да има вероятност по-късно да преодолеят разликата, в някои случаи може да се наблюдава връзка между тези ранни забавяния на езиковото развитие и последващи трудности в училище.

Прекомерно използване на мобилен телефон от страна на родителите

Основата за развитие на речта и езиковите способности на вашето дете започва у дома, още в ранна детска възраст. Проучванията показват, че редовните разговори с бебето допринасят за важни вербални умения. Така че всяко „гу-гу-га-га“ и игриво бърборене са от значение, защото водят до здравословна комуникация между родителите и децата.

Когато възрастните се разсейват от мобилните си устройства, връзката отслабва, комуникацията също. Изследванията показват, че разсеяните родители осъществяват 20% по-малко вербална комуникация и 39% по-малко невербална комуникация, включително различни физиономии и зрителен контакт по време дори на дейности като хранене.

Времето, прекарано на телефона, прави родителите по-малко внимателни, откликващи и удовлетворени, когато прекарват време с детето си.

Устройствата променят и динамиката на комуникацията. Тази промяна оказва влияние върху способността на децата да усвояват основни социални умения – от задържане на зрителен контакт до отзивчивост, които са от решаващо значение за развитието на речта и личността. Освен това научаването на нови думи е по-несполучливо, когато родителите са разсейвани от мобилните си телефони.

Как да променим телефонните си навици?

След като се запознахме с потенциалните вреди, нека разберем и как да променим телефонните си навици у дома в името на по-доброто развитие на децата ни.

Създайте строги правила

Определете конкретни периоди за общуване с детето, без наличие на телефон, особено по време на хранене. Изключете или оставете устройството си в друга стая, за да се съсредоточите единствено върху комуникацията с мъничето ви. Може да обособите и части от дома като зони без мобилни апарати, например трапезарията или стаята, в която играете.

Обяснявайте поведението си

Ако се наложи да използвате телефон в присъствието на детето, обяснете причината. Независимо дали отговаряте на служебно съобщение, насрочвате срещи или не искате да пропуснете момент, разкажете какво правите на телефона си. Това внася яснота и помага да се определят очакванията на мъничето ви.

Не се поддавайте на сърденията

В моменти на сърдене и тръшкане се съпротивете срещу бързия порив да дадете телефон или таблет на детето си. Вместо това оставете устройството настрана и говорете с тях. Обяснете, че телефонът е предимно за работа и за възрастни. Предложете ангажиращи дейности като игра, рисуване или четене на книга заедно. А с предлагането на емоционална и физическа ангажираност, ще помогнете на детето да възприеме определени граници. Това не само ще предотвратява внезапни изблици, но и внушава трайно разбиране за подходящото използване на устройствата и изгражда по-здрава връзка родител-дете. Ограниченото ползване на устройства също така позволява на децата да имат достатъчно време, за да изградят своя емоционален капацитет и спомага за развитието на езиковите им умения.

Заглушете звука

Звуците са разсейващи. Заглушете звука на известията, когато се приберете у дома. Така свеждате разсейванията до минимум и можете да си поговорите с децата си за техния ден без никакви прекъсвания.

Направете телефона си по-малко привлекателен

Настройте приложенията си така, че да намалите достъпа до тях. Можете да настроите време за ползване на приложенията за примерно около 20 минути, след което те няма да се отварят през останалата част от деня. Можете да изберете тапет в сивата цветова скала, което прави телефона по-малко изкушаващ визуално както за вас, така и за вашето малко дете.

Използвайте екранното време ефикасно

Използвайте времето пред екрана, заедно с детето, за видео разговори с членове на семейството или за интерактивни приложения за обучение.

Телефоните могат да подобрят взаимодействието родител-дете, когато се използват подходящо.

Източник: blog.mentoria.com
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Габриела Крумова
Photo credit: Freepik