
Уроците по четене включват много повече от очите и ушите ни. Ето как можете да подобрите уменията за четене на децата, като използвате всички пет сетива.
Като учители, знаем какво е да работим с деца, които схващат бързо. Моментите на просветление се случват доста лесно за тях и те вероятно ще прогресират, без значение какво правим. Научаваме ги на звуците на буквите и преглеждаме флаш карти няколко пъти и оттам нататък тези ученици ги знаят и прилагат, докато се учат как да събират тези звуци в едно и да четат.
Опитайте да адаптирате методите си за обучение по грамотност
Какво може да се направи за деца, научили същите звуци на буквите и които са виждали същите тези флаш карти безброй много пъти, но все още не могат да си спомнят коя буква кой звук представлява? Понякога тези деца в крайна сметка настигат другите, но какво да направим, ако не могат? Често приемаме, че те не са толкова умни, колкото другите. Ами ако проблемът е, че мозъците им работят по-особено и методът на обучение трябва да бъде пренастроен, вместо просто да се повтарят същите методи отново и отново по същия начин?
Скорошни проучвания са показали, че мозъкът може да се адаптира и да създава нови връзки, дори на по-късна възраст. Мозъците ни постоянно се променят, докато приемаме нова информация и преживяваме нови събития. Когато открием, че едно дете не отговаря и не си припомня информация по традиционните начини, е важно да обмислим как мозъкът приема информация. Мозъкът бива изложен на стимул (чуване на звъна на телефона или вкусване на спагети) и в този момент анализира и оценява информацията. Петте ни сетива (зрение, допир, слух, обоняние и вкус) изпращат сигнали към мозъка ни, който е създаден да разпознава усещания, да започва определени поведенчески модели и да съхранява спомени.
Мултисетивните дейности подсилват силните и подобряват слабите черти
Какво означава, за нас като учители в основното образование, знанието колко удивителни са мозъците ни? Ами можем да помислим за много практически начини, чрез които да вложим многосетивните дейности в обучението по грамотност. Многосетивните дейности помагат на всички ученици и могат да се интегрират ежедневно в клас. Но ключовото нещо е да използваме повече от едно сетиво едновременно, за да затвърдим концепцията. Дейност, основана само на зрението, не е достатъчна; съчетайте визуалните учебни дейности с друг вид сетиво. Когато един урок използва множество сетива едновременно, той подсилва силните черти на учениците и подобрява слабите.
Зрение: Учениците виждат стимули с очите си. В клас това включва обозначения върху мебелите в стаята и други предмети, стени с думи, графики за запаметяване на концепции или големи книги. За отделни ученици това може да включва флаш карти или графични органайзери за четене, изграждане и написване. С този инструмент учителите диктуват или показват дума, а учениците я изграждат, като използват плочки с буквите, с които после я записват.
Слух: Учениците чуват стимули с ушите си. Това може да включва чуване на буквите и звуците на буквите, докато ги казвате, пеене на ритмични песни и участване в четене на глас. Съвместното четене също е силен инструмент за развиване на грамотност. Докато Вие четете или Вашите ученици слушат аудио книга, те могат да взаимодействат с текста, като подчертават видените думи или ограждат дългите и късите гласни, които чуват.
Допир:Учениците докосват стимули с ръцете си. Този подход вероятно е най-рядко използван в класните стаи, но е жизненоважен за млади ученици. Те могат да боравят с плочките с буквите, докато изговарят думите или смесват звуците. Могат да образуват букви и думи с кинетичен пясък или пластилин или могат просто да проследяват букви от шкурка с пръстите си, докато изговарят и чуват имената и звуците на буквите.
Писането във въздуха и потупването на ръката активират големите двигателни умения. Когато пишат във въздуха, нека учениците Ви да стоят прави и да изписват във въздуха дума с доминантната си ръка, като преминават от рамото напред, за да задействат големи мускулни групи. Ако казват всеки звук от думата, докато потупват, това подсилва звуците. После нека учениците направят люлеещо движение с ръката си, докато казват цялата дума, все едно я подчертават.
Описаните по-горе три сетива се сливат безпроблемно в концепцията за грамотност. Но обонянието и вкусът са много по-трудни за интегриране, понеже не връщат същата обратна връзка, като да знаем буквите на вид, звук и допир/писане. За да могат учениците най-добре да научат целевото умение по грамотност, следните сетивни дейности са най-ефективни, когато се прилагат заедно с поне още една дейност от предишната група.
Обоняние: Учениците помирисват стимули с носовете си. Например, могат да образуват буквите с ароматен крем за бръснене или да използват ароматни маркери, когато проследяват дадена дума или пишат – като да направят буквата А с маркер, който мирише на сладки ананаси. По-малките деца могат да четат от книга с аромати или дори да направят собствена такава, като използват ароматни стикери.
Вкус: Учениците вкусват стимули с устата си. Това е най-популярният вид дейност. Можете да дадете на учениците си собствена порция крекери, бисквитки, зърнена закуска или пудинг с форма на букви, за да изградят думи – могат да пишат букви с пръстите си или думи с крекери, като използват сметана. После, разбира се, могат да изядат създаденото от тях ястие.
Най-добрата част от мултисетивните дейности е, че обикновено на децата им изглеждат като игра. Тези стратегии имат особена сила да помогнат на децата ни да се научат как да четат предвид начина, по който мозъкът изгражда връзки и съхранява спомени. Мултисетивните дейности с цел ограмотяване предоставят нужната интервенция за ученици, които имат нужда от нея, като същевременно правят ученето по-забавно за всички ученици.
Източник:https://www.edutopia.org
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Виктория Димитрова
Редактор: Гергана Стоянова