Добри новини за най-малките – време е да строим!
Конструктивната игра (или строителната игра, ако предпочитате) е свързана с изграждането, оформянето и манипулирането с неща с цел да се създаде нещо ново. Тя включва в себе си много умения и помага на децата да развият нови техники.
Прочетете, за да откриете какво представлява конструктивната игра, откъде идва и защо е толкова ключова за обучението на децата. Ще намерите и някои съвети за това как да подобрите конструктивната игра във вашата среда и какво ли още не. Може би лъвове? Нека не чакаме, за да разберем.
Какво представлява конструктивната игра в ранна детска възраст?
Казано по-просто конструктивната игра е, когато децата използват материали, за да създадат или изградят нещо. Тя е организирана и целенасочена.
Идеята е формализирана от експерта по детско развитие Жан Пиаже, който работи усилено върху това да разбере как децата учат. Той вярва, че децата се учат като изследват взаимодействието между техните идеи и реалния свят. Изпробването на тези идеи е ключовата част от учебния процес.
Според Пиаже, децата вече са преминали през етап на така наречената функционална игра, преди да са готови да конструират. Това означава, че са се запознали с усещането за различни материали, научили са се, че нещата имат различни размери, имат известен опит с неща, които ги предпазват от падане, и са ги разучавали по различен начин.
Тези материали могат да бъдат наистина всичко. Твърди или течни (вероятно не газообразни). Може да използват пясък, вода, строителни блокчета, Лего, пластилин или дърво.
Същественото е, че децата правят нещо. Умишлено и творчески. Те са любопитни и задоволяват любопитството си на практика. Те преминават от функционално разбиране към ясна представа за свойствата на това, с което си имат работа.
Накратко: те конструират.
Защо тогава конструктивната игра е толкова важна?
Конструктивната игра е невероятно мощен инструмент за обучение. Ако сте мислили, че да строиш изисква само координация, ще бъдете изненадани.
Ето някои от уменията, които конструктивната игра пряко облагодетелства:
Математика – Децата се научават на неща като броене, различаване на форми, размери, симетрия и други.
Точна наука – Придобиват практическо разбиране за причина и следствие, гравитация и баланс.
Разбиране на света – Изследват атрибутите на различни видове материя и виждат как един обект може да наподобява друг.
Креативност – Виждат как една идея се реализира в действителност. Проектиране на собствена игра и избор на различни материали.
Въображение – Играта в малкия свят им позволява да изграждат герои и вселени във въображението си.
Любопитство – Проучване на материали с любопитство и интерес.
Език – Учителите могат да използват изречения със сложен речник и структура.
Сътрудничество – Докато децата изграждат заедно, те се научават как да си сътрудничат.
Самочувствие – Изграждане на увереност, докато контролират собствената си среда.
Не звучи никак зле за игра с кубчета, нали? Може би най-важното е, че конструктивната игра е отворена и свободна игра. Децата получават възможността да свържат собствените си идеи с реалния свят, точно както е искал Пиаже.
Освен това е популярна форма на свободна игра. Проучванията показват, че когато се дават различни възможности за свободна игра, децата ще изберат конструктивна игра в повече от 50% от времето. Има ли нужда да изброяваме още?
9 начина да стимулирате конструктивна игра
Всичко това звучи много добре, но каква е ползата от цялата тази теория, ако не можете да направите нищо по въпроса? Каква е ползата от разбирането на стойността на конструктивната игра, ако нямате ясни идеи, които да помогнат и насърчат децата да играят с конструктори? Не се притеснявайте, следващият раздел е за това.
1. Да намерим правилните материали
Макар че е много впечатляващо да можете да накарате децата да изграждат неща от нищото, ако ще се заемате сериозно с конструктивна игра, ще ви трябват някои ресурси.
Номерът тук е да направите нещата възможно най-неангажиращи. Това означава използване на ресурси, които не са проектирани да бъдат изградени по специфичен начин, а такива, които могат да бъдат интерпретирани от децата и използвани по много различни начини.
Няколко материала, които можете да включите:
- Дърво с различни размери и форми
- Пръчки, камъни и други естествени материали
- Вода
- Пясък, кофички и лопатки
- Автомобилни гуми или гуми от колички
- Дървени строителни блокове
- Улуци и тръби
- Релси
- Лего блокчета
- Зъбни колела
Също така имайте предвид етапите на развитие, когато планирате конструктивна игра. Възможно е да въведете по-голямо разнообразие от необичайни елементи в играта на по-големи деца, например, за да подпомогнете насърчаването на играта на фантазиите – следващият етап в развитието на Пиаже.
2. Ценно само по себе си
Докато говорим за Пиаже, важно е да запомните, че конструктивната игра е ценна сама по себе си. В ранните години на детско развитие някои виждат конструктивната игра просто като мост към игра на въображение. Това е така, защото Пиаже описва тези категории като процес на развитие и някои смятат, че това означава, че трябва да придвижваме децата към това по-напреднало ниво на свободна игра.
Но както посочва д-р Франсис Уордъл, конструктивната игра е ценна сама по себе си, независимо от възрастта или етапа на развитие на детето. Това е така, защото идва много естествено за децата, което означава, че им позволява просто да бъдат деца – нещо, което трябва да насърчаваме възможно най-дълго.
3. Слезте на нивото на детето (или играйте с него)
Затруднявате се да заинтригувате най-малкото си дете с конструктивна игра? Въпреки че никога не бива да принуждавате децата към нещо, за което не са готови, можете да предизвикате интерес, като моделирате играта сами.
Слизането на нивото на детето е важно за много неща. Да слезете на неговото ниво и да поиграете заедно, може да ви помогне да моделирате играта по негов вкус и да насърчите вашето не толкова уверено дете да се включи.
4. Играйте навсякъде
Тъй като конструктивната игра е толкова ключова за развитието на детето, тя не трябва да се ограничава само до вътрешното пространство. Децата трябва да играят с връзката между своите идеи и реалния свят във всякакви различни среди.
Например, провеждането на конструктивна игра на открито предоставя цяла гама от предизвикателства за децата. Тези предизвикателства могат да бъдат неща като:
- Вятърът или влагата влияят ли на различните конструкции?
- Омеква ли пластилинът на слънце?
- Как да направят по-големи структури, върху които да тестват собствения си баланс?
- Могат ли да се отпуснат и да разхвърлят така, както не могат вътре?
5. Връзката с фантазията
Този раздел е за това как можете да помогнете за свързването на конструктивната игра с играта на въображение.
Но почакайте! Преди да си помислите, че се противопоставяме на всичко, което казахме във втора точка, ние не искаме да тласкате децата през конструктивната игра веднага щом са готови.
Деца от четири и повече години ще започнат да смесват по естествен начин фантастична игра и конструктивна игра и можете да насърчите това, като добавите още фантастични елементи към вашата конструктивна зона за игра, един по един, за по-дълъг период от време.
Каквото и да правите, най-важното е да не подтиквате децата към изграждане на нещо конкретно за сметка на фантастична игра. Отдайте се на техните фантазии и ги попитайте за плувния басейн, който току-що са построили на върха на космическия си кораб (който всъщност ви изглежда просто като купчина блокчета)!
Не забравяйте, че те тестват своите все по-сложни идеи в реалния свят и вие трябва да сте този, който насърчава това, а не го поставя под въпрос!
6. Опитайте някои рискови конструктивни игри
Рисковата игра в ранните години на детско развитие помага на децата да научат за рисковете, докато изпитват някои наистина важни емоции.
И така, какво по-добро място за въвеждане на елемент на риск от вашата конструктивна игра? В крайна сметка какво може да подобри строенето на нещо от използването на истински инструменти за изграждане на дървени конструкции?
Ако искате да започнете лесно, помислете за закупуване на лепило за дърво и помогнете на децата да залепят своите творения (и ги научете на важното умение да са търпеливи). След като сте готови, започнете с няколко малки, строго контролирани сесии, като използвате бормашини, триони и други инструменти за „по-пораснали“.
7. Колкото са по-големи, толкова по-тежко падат
Както всяка добра птица, пилот или любител на батут ще ви каже, това, което се качва високо, трябва да слезе.
За съжаление, това се отнася и за творенията на вашето дете. Всъщност разбирането на краткосрочния характер на техните творения е част от учебния опит с конструктивна игра.
Въпреки че някои от техните по-постоянни творения от дърво може да са напълно подходящи за вкъщи, е малко вероятно техните кули, пясъчни замъци или внимателно изградени писти с препятствия да издържат през нощта (или дори час). Като начало може да е трудно за децата да се справят с това, но е важен урок, който трябва да научат. Можете да правите снимки за тези деца, на които им е най-трудно, но става дума и за подготовката им за временния характер на това, което правят. В крайна сметка това е половината от забавлението!
8. Скеле и подкрепа чрез езика
Конструктивната игра е чудесно средство за езиково развитие в ранните години чрез смислените взаимодействия, които можете да имате с вашите ангажирани деца.
Помогнете да развият езиковите си умения, като задавате отворени въпроси и разширявате речника, който използват, като добавяте допълнителни думи към техните описания.
Друга добра идея е да изпробвате табели пред конструктивната зона за игра. Можете да имате „дълги“, „средни“ и „къси“, дървени блокове, различни форми и цветове и така нататък.
9. Комбинирайте
Както всичко друго, което им осигурявате, е важно и тук редовно да променяте своята конструктивна зона за игра.
Докато децата изграждат светове и разширяват своето разбиране, те могат да внесат неща от други области на детската стая. За да разберете какво още можете да добавите, просто ги попитайте!
„Какво друго би искала да добавиш към твоето летище/ джунгла/ точно копие на планетата Марс, Джейн?“
След като получите тези идеи, започнете да търсите! Магазините за втора употреба, благотворителните базари и дори природата могат да осигурят много вдъхновение за ресурси, които да добавите към вашата обстановка.
Източник: https://www.famly.co/blog/
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Елена Цветкова
Редакция: Михаела Тимофеева
Photo credit: Freepik