
Като родител има малко неща, които са по-вълнуващи от това да гледаме как децата ни усвояват ново умение. Насърчаваме ги да посегнат към играчка за първи път, да направят първите си стъпки, да се научат да връзват собствените си обувки. Трудно е да не гледате със страхопочитание как те се превръщат от същества с малък или никакъв контрол върху телата си, в такива, които могат да се хранят сами и да се разхождат самостоятелно. И тогава, разбира се, е трудно да не се притесняваме дали децата ни достигат етапите в развитието си, когато трябва и дали не сме направили нещо нередно, особено ако по-малко от нашето дете, пълзи, стои или пляска преди нашето. За да се справим с тези притеснения, първо трябва да разберем как работи всичко.
Мозъкът и останалите компоненти на нервната система са вероятно най-сложните в цялото тяло. Всички наши движения, независимо дали волеви или не, се контролират от специфични части на мозъка, посветени на моторните умения.
За координация на движенията, сензорните части на мозъка трябва да бъдат развити и да работят заедно с моторните. И очевидно, тези зони не идват предварително развити или нашите малки новородени щяха от самото начало да се появяват с възможността да хващат, да се разхождат и да пъхат всички онези съмнителни предмети в устата си. И така, какво ги кара да се развиват? Е, дълго време учените смятаха, че всичко се основава на гени.
Средната възраст, на която децата ни започват да научават тези моторни умения, е толкова предвидима, че изглежда налудничаво да се предполага, че това може да се дължи на нещо различно от генетичен часовников механизъм; а тези, които се развиват по-бавно или бързо, просто имат гени, които отнемат различно време, за да се проявят. И до известна степен това е точно така. Нашите тела имат определена времева рамка за нормално неврологично развитие, която улеснява изучаването на критични двигателни умения.
Значи ли обаче това, че можем да се отпуснем и просто да изчакаме гените и нервната система на нашите деца да свършат цялата работа? Не точно. Работата с нашите деца може да не влияе на това колко рано развиват моторните си умения, но може да повлияе на това колко точни изпълняват тези движения. Можем също така да повишим самочувствието и увереността им.
Безопасност
Едно от най-добрите неща, които можем да направим, за да помогнем на децата си в етапите на тяхното развитие, е да им осигурим безопасно място, където собственото им любопитство и стремеж да ги завладеят. Ако имаме много пространство, в което децата могат да се движат свободно, без да се притесняват, че ще се наранят, те естествено ще практикуват и усъвършенстват правилните движения за възрастта си.
Сензорност
Следващото нещо, което искаме да сме сигурни, че предоставяме, е високосензорна среда. Както вече споменахме, координираното движение изисква участието и на сензорната част на нервната система. Така че, колкото по-добре са развити сетивата на децата, толкова по-точни и прецизни могат да станат движенията им. В допълнение, сензорната среда предлага на децата мотивация за движение. Защо да се учат да улавят и хващат, ако няма какво? Защо да се учат да пълзят, ако нямат какво да гонят? Усъвършенстването на сетивата отваря един по-широк свят и ги стимулира да изследват.
Поощрение
Кой не обича да получава положителни реакции от хората наоколо, когато постига нещо? Поощряването прави чудеса за мотивацията и самочувствието. Насърчаването може да се изрази и в повикването към нас на дете, което показва признаци, че е готово да направи стъпки или да пълзи. Щастливите гласове, усмихнатите лица и въодушевлението са всичко, от което нашите деца се нуждаят.
И така, кои са основните етапи в развитието и как детето напредва през тях? Тази диаграма може да е в помощ:
Етап | Двигателно Развитие |
2 месеца | Усмихва се, когато чуе вашия глас и ви следва с очи си из стаята |
3 месеца | Повдига глава и гърди, когато лежи по корем Хваща предмети Усмихва се на други хора |
4 месеца | Бърбори, смее се и опитва да имитира звуци Държи главата стабилно |
6 месеца | Преобръща се от гръб по корем и обратно Премества предмети от една ръка в другата |
7 месеца | Отговаря на собственото си име Намира частично скрити играчки и предмети от бита |
9 месеца | Седи без подкрепа Пълзи Бърбори |
12 месеца | Върви с и без подкрепа Казва поне една дума Започва да имитира други хора |
18 месеца | Ходи самостоятелно Пие от чаша Казва няколко думи Посочва части на тялото |
2 години | Бягане и скокове Говори с изречения от две думи Следва прости инструкции Започва имитационна игра |
3 години | Катери се Говори с многословни изречения Сортира обекти по форма и цвят |
4 години | Разбира се с хора извън семейството Рисува кръгове и квадрати Кара триколка |
5 години | Знае си името и адреса Скaча, подскача и прескача Облича се Брои 10 или повече обекта |
Дали детето ви ще достигне навреме тези етапи в моторното развитие може да бъде притеснително. Запомните, че когато хората около вас се опитат да ви успокоят като кажат, че вашето дете ще предприеме тези стъпки, когато е готово, те са прави. Затова просто правете каквото можете, за да ги помогнете в процеса и поддържайте контакт с вашия педиатър. Ако детето ви е далеч от нормата, добрият педиатър ще може да определи дали то се нуждае от допълнително внимание и какви стъпки трябва да се предприемат. В противен случай осигурете добра среда и оставете този малък гений да ви покаже от какво може!
Източник: ilslearningcorner.com/
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Деница Ганчева
Photo credit: Freepik