
Движенията на очите са най-бързите и най-чести движения, извършвани от човешкото тяло. Системата, която ги контролира се нарича окуломоторна система, тя е сложна и чувствителна на свой ред. Функцията на очите, обаче, е нещо повече от самото зрение, тя включва учене и мислене. Развитието на окуломоторната система може директно да окаже влияние върху тяхната способност да четат, как проследяват думите върху страницата, дали могат да четат отдясно наляво, върху перцепцията (т.е възприятията) и координацията око-ръка.
Ако детето страда от нарушения в окуломоторната система може да губят мястото, докъдето са стигнали при четене, да пропускат изречения или думи, да правят пауза в средата на изречението, за да настроят очите си и да продължат четенето, т.е не могат да минат средата и да завършат изречението, трудно им е да преписват от дъската, имат нечетлив почерк, двойно или замъглено виждане, а и не могат да проследяват отдясно на ляво.
В случай че детето ви има и други типове проблемни движения на очите, то може да сте забелязали, че се затруднява, както вкъщи, така и в училище със следното:
- пространствена ориентация
- проблеми с визуално внимание
- липса на ефективност и продуктивност
- проблеми с визуалните възприятия
- слаба визуална памет
- непохватност, липса на добра координация, проблеми със спортуването
- пише наобратно
- има нужда от маркер да си отбелязва докъде е стигнал, когато чете
- трудно се съсредоточава върху заниманието пред него например пъзели, лабиринти, рисуване, оцветяване
6 движения на очите за по-добро зрение
За да разберем необходимостта от силна зрителна система, трябва да познаваме основната структура на окото. Светлината навлиза в окото през роговицата, след което преминава през зеницата към очната леща. Лещите фокусират светлината на задната повърхност на окото, наречена ретина. Има малка зона в ретината, в която визуалната острота е най-висока, тя се нарича фовея. Там се намира центърът на полето на зрението. В зависимост от това колко са отдалечени предметите, лещите ни променят форма, за да държат светлината, фокусирана върху ретината. Когато се взираме в отдалечен предмет, светлината няма нужда да се пречупва много, за да достигне ретината, така че връзките дърпат лещите, за да станат с плоска форма. Когато предметът е близо, връзките не дърпат лещите и те имат по-обла форма. Окуломоторната система насочва и двете очи към обекта, от който се интересува човекът. Това изисква сложни движения на очите, за да се постигне най-подходяща за тях позиция. Тези движения се контролират от три двойки мускули. Всяка двойка има своя задача от движенията нагоре и надолу, встрани, въртене, до това образът да е в изправена позиция.
Три основни момента се появяват що се отнася до развитие зрението и движенията на окото при децата: сакада, вертикалност, проследяване. Те се контролират от 6 мускула, които обикалят около окото. Работят заедно, за да осигурят най-точните движения, които са необходими за извършването на различните дейности и задачи.
Дисфункцията на окуломоторна система( когато детето не може да движи очите си от една точка до друга при четене и проследяване на предмети), се проявява тогава, когато тези мускули не се координират правилно. Причините варират от изостанало развитие до болест или проблеми с централната нервна система.
Съществуват следните 6 типа движения на очите, които фокусират окото върху целта:
- сакада – много бързо движение, което позволява на очите да прескачат от един обект на друг с изключителна точност
- вертикалност – ъгълът и контролът двете очи едновременно да предоставят образа на предмета и да го поставят на фавеята
- вестибуларен очен рефлекс – държи образа стабилен върху ретината при кратки движения на главата
- оптокинетично движение – задържа образа върху ретината при взиране
- проследяване – способността да следи с точност бавно движещ се обект
- фиксиране – задържа неподвижен обект върху фовеята
Сакадично движение
Това движение е важно за бързото и точно изместване на очите от един обект към друг. За децата е от значение, когато се учат да четат и следят думите на страницата. Включва движението на окото отляво на дясно, в права линия и без да се отклонява нагоре или надолу. Ако при детето липсва добре координирано сакадично движение на очите, ще губи мястото докъдето е стигнало, когато чете, а това ще затруднява и разбирането на самия текст.
Вертикалност
То контролира способността на очите да се движат под ъгъл, за да се гледат обекти от различна дистанция. За да работи правилно визуалната система, всяко око трябва да се прицелва към една и съща точка, така че образът да е идентичен. Ако движението не се осъществява правилно, това причинява двойното виждане. В класната стая се използва често, докато гледат дъската, а след това тетрадката пред себе си на чина, а после се фокусират и върху учителя, трябва да използват движението на очите, за да променят фокуса между обектите.
Приблизително 10 % от децата имат проблем с това движение. Ако по-голямо дете е с това затруднение, то при по-продължително четене или дълготрайни уроци с писане, ще се наблюдава задълбочаване на трудностите. В допълнение, деца с дислексия имат недоразвити или недостиг на сакадични и вертикални движения.
Движение на проследяването
То позволява продължителен ясен образ на движещи се предмети. Четенето не само използва бързите сакадични движения, но също така кара очите да се движат гладко, проследявайки текста по страниците. Това често се случва и на таблети, компютри, телефони, при прожекции и филми. Ако детето е с недоразвито движение за проследяване, то неговите очи ще прескачат, когато стигнат средата.
Визуални дефицити
Около 80% от академичната дейност в класната стая изисква точни движения на очите, а едно от пет деца има недоразвита визуална система. Точно това се оказва и причина за някои проблеми с ученето. Някои от недостатъците на визуалната система може да са следните:
Окуломоторна дисфункция (проблем с движението на очите)
Клиничната диагноза на окуломоторната дисфункция включва и описва неспособност на очите на детето да извършват добре контролирани и точни движения. Те изпитват трудности с четенето, проследяването на текст, и не са добри в спорта.
Симптоми:
- накъсано четене
- бавно четене
- използване на пръст, за да си отбелязва докъде е стигнало, когато чете
- бавно преписване
- пропускане на думи и реплики
Акомодационна дисфункция (проблем с фокусирането на очите)
Понякога детската визуална система не може да се справи с прехвърлянето на фокуса от близки на далечни обекти и обратното и не може да „изчиства“ образа от различните дистанции.
Тогава се поставя диагноза акомодационна дисфункция. Детето може да се оплаква от чести главоболия или замъглени очи и често да гледа надолу от дъската към своята тетрадка или учебник, но няма да може ясно да вижда образите или текста, написан там. Този проблем може да причини сериозни пречки на детето в училище.
Симптоми:
- чести главоболия в учебни дни
- замъглено зрение
- казва, че очите му са изморени
- трудно се справя с преписване на текст
- липса на внимание в училищната дейност
Недостиг на конвергенция (двете очи да работят заедно)
Този проблем е свързан със способността на очите да се координират и движат заедно. Ако визуалната система функционира правилно, то двете очи изграждат общ образ. Но ако движенията не се координират се получава двойно виждане (или двоен образ). Това изключително много затруднява ученето при децата. Те виждат буквите да подскачат, да са двойни или размазани. Има случаи, в които децата започват да разчитат само на едното око, за да получат ясен образ. Закриват другото с ръка. Също може да накланят глава настрана, когато четат, за да фокусират със своето доминиращо око.
Симптоми:
- трудност при спортуване
- закрива едното око докато чете
- накланя глава, за да види нещо
- чести главоболия, когато чете или пише домашни
За да подобрите зрението и окуломотрната система на детето са нужни физически упражнения за тялото, дейности с мърдане на очите и проследяване на предмети, зрителна терапия. Всички те може да са от полза за подобряване на четенето, проследяването, писането и разбирането.
В „Детето извън синхрон“, Карол Крановитц казва: „Визуалността, за разлика от зрението, не е умение, с което се раждаме, но е нещо, което развиваме, когато усвоим сетивността. Докато растем, всичко което виждаме започва да придобива смисъл за нас. Как? Чрез движението. То е основата на всяко познание, учи нашите очи да откриват смисъла от това, което виждаме.“
Източник: ilslearningcorner.com/
Превод за Център за детско развитие “Малки чудеса”: Елина Чаушева
Photo credit: Freepik