Всичко в нашия живот е свързано с движението. Движим се още преди да се родим. Ако потърсим определение за думата движение в тълковния речник ще намерим следното определение: „ Форма на съществуване на материята, която е в непрекъснат процес на развитие.“ T.e. щом се движим, значи се развиваме.
Всяко движение стимулира центрове в мозъка ни, които имат пряка връзка с речта и способността ни да учим. То има и пряко въздействие върху психо-моторното развитие на децата. Пример за това е фактът, че движението на пръстите на ръцете е тясно свързано с речевата функция. Децата със затруднения във фината моторика често са и деца с езиково-говорни нарушения. Известен е и фактът, че двигателната активност е ключ и към ранното детско развитие.
Друг благоприятстващ детското развитие фактор е музиката. Идеята за използването на музиката като терапия датира още от времето на Платон и Аристотел, но започва да се използва в пълния си потенциал едва през втората половина на ХХ в. С напредването на медицината се правят все повече изследвания, които потвърждават ефектът, който музиката оказва за цялостното ни развитие. Звукът под формата на музика има силен ефект върху дейността на мозъка. Освен това чрез нея може да се постигне, както успокояващ и релаксиращ ефект, така и да се използва като средство за мотивация и да доведе до желание за по-активна дейност.
Двигателната активност и използването на музиката като терапия са част от много програми за развитие на детето, добили популярност през последните години. Това са програми като Киндиру, програмата на д-р Робърт Мелио за балансиране на мозъка, Brain Gym и много други. За благотворното влияние на двигателната активност говори и д-р Мария Монтесори. Научно доказано е, че двигателната активност и музиката стимулират различни центрове в мозъка. По този начин те спомагат за подобряване на координацията на движенията, проприоцепцията, общата и фината моторика, емоционалното състояние и не на последно място-речта.
Една от първите програми, които използват комбинацията от движение и музика е логоритмиката. Тя е комплекс от упражнения, които се използват, както като допълнение към логопедичната терапия, така и при деца, които нямат логопедични проблеми. Тя помага за развитието на музикалния слух, паметта и пространствената ориентация, като за тази цел използва музика, песни, танци и влияе благотворно на моториката и общия тонус. Децата се научават на ред, търпение, сътрудничество, добиват увереност и самочувствие.
Логоритмичната сесия представлява комплекс, по време на който се редуват различни движения (ходене, бягане, маршируване и др.), които се изпълняват на фона на подходяща тематична музика. Използва се честа смяна на ритъма и темпото. Редуват се моменти на активна двигателна дейност с моменти на релаксация. Използват се също така дихателни упражнения, упражнения за развитие на артикулационния и мануалния праксис, рецитиране на стихове, дидактични, музикални и подвижни игри, отмерване на ритъм чрез музикални инструменти, изпълнение на танци с различен темп.
Логоритмиката е подходяща за всички деца. Тя е зареждащата, емоционална и спомага за цялостното развитие на детето. Логоритмиката е едно позитивно изживяване, изпълнено със забавни моменти в компанията на приятели.
Заповядайте на класове по логоритмика в Център за детско развитие „Малки чудеса“.
Можете да получите повече инфромация и да запазите час на телефон: 0887 65 65 54